Deathcore adalah genre muzik gabungan yang menggabungkan unsur-unsur death metal dengan elemen-elemen metalcore atau hardcore punk, atau kedua-duanya. Ia ditakrifkan oleh penggunaan "berlebihan" riff-riff death metal, blast beats dan penggunaan breakdowns hardcore punk. Deathcore seolah-olah mempunyai paling menonjol dalam barat daya Amerika Syarikat, terutamanya Arizona dan pedalaman selatan California (terutamanya Lembah Coachella), yang merupakan rumah kepada band yang terkemuka dan pelbagai perayaan.

Ciri-ciri sunting

Yang tradisional growls dan jeritan adalah biasa, manakala vokal bersih yang amat jarang dan hanya hadir dalam majlis-majlis tertentu lagu pilih. Deathcore ditakrifkan oleh breakdown, blast beats dan riff-riff death metal. Pancaragam juga menggabungkan solos riffs gitar dan melodi yang sama dengan mereka dalam metalcore. Seperti di lain-lain genre extreme metal, pemain gitar deathcore turun menala gitar mereka untuk memberikan muzik mereka bunyi yang lebih berat, permainan yang paling dalam B penurunan atau menggugurkan penalaan A.

Sejarah sunting

Sebutan deathcore ini yang berasal pada pertengahan tahun 1990an, pada tahun 1996, Nick Terry daripada penulis majalah Terrorizer: "Kami mungkin akan menyelesaikan Deathcore istilah untuk menggambarkan seperti Earth Crisis (serta lebih-ish NYHC tetapi masih sebagai Deathly Merauder)."

Majalah Decibel yang dinyatakan tentang kematian yang berpangkalan di New York-kumpulan death metal Suffocation: "Salah satu daripada tanda dagangan Suffocation, breakdown, telah melahirkan seluruh subgenre metal: Deathcore."

Lihat juga sunting