Delusi (diakar kata kerja Latin deludo "mempermainkan; memperolok-olokkan; menipu"[1]) atau waham (Arab: وَهْم, rumi: wahm "sangkaan yang samar-samar" terbitan kata kerja وَهَمَwahama "menggambarkan...menyangka"[2]) ialah kepercayaan palsu yang dipegang dengan keyakinan yang kuat bahkan di hadapan bukti yang sebaliknya. Sebagai patologi, ia berbeza dari kepercayaan berdasarkan maklumat palsu, tidak lengkap, konfabulasi, dogma, ilusi, atau kesan lain yang mengelirukan dari persepsi.

Pemercayaan ini telah didapati berlaku dalam konteks banyak keadaan patologi (baik fizikal dan mental umum) dan mempunyai kepentingan diagnostik tertentu dalam gangguan psikotik termasuk skizofrenia, parafrenia, episod bipolar manik, dan kemurungan psikotik.

Pengungkapan wahm telah disebut-sebut dalam tulisan sejumlah filsuf baik Muslim atau bukan di Qurtubah dan Baghdad sejak abad ke-9 Masihi terutama dalam kaitan dengan pembahasan-pembahasan mengenai falsafah kejiwaan yang berakar pada budaya Yunani Kuno.[3]

Definisi sunting

Walaupun konsep kegilaan yang tidak spesifik telah berlaku selama beberapa ribu tahun, psikiatri dan ahli falsafah Karl Jaspers adalah yang pertama untuk mentakrifkan tiga kriteria utama untuk kepercayaan untuk dipertimbangkan dalam buku 1913nya General Psychopathology.[4] Kriteria tersebut ialah:

  • kepastian (diadakan dengan keyakinan mutlak)
  • keliru (tidak boleh diubah dengan menentang penolakan atau bukti yang bertentangan)
  • kemustahilan atau kepalsuan kandungan (tidak munasabah, pelik, atau tidak benar)[5]

Tambahan lagi, apabila kepercayaan salah melibatkan penghakiman nilai, ia hanya dianggap sebagai khayalan jika ia sangat melampau sehingga tidak dapat, atau tidak dapat dibuktikan benar. Sebagai contoh: seorang lelaki yang mendakwa bahawa dia terbang ke bawah matahari dan terbang pulang ke rumah. Ini akan dianggap sebagai khayalan,[6] kecuali dia bercakap secara kiasan, atau jika kepercayaan itu mempunyai sumber budaya atau agama.

Rujukan sunting

  1. ^ "deludo". K. Prent, J. Adisubrata, W. J. S. Poerwadarminta (1969). Kamus Latin-Indonesia. Jogjakarta: Penerbitan Jajasan Kanisius. m/s. 230.
  2. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 395. ISBN 967-65-7321-3.
  3. ^ Najātī, Muḥammad ʻUthmān; Saloom, Gazi (2002). Jiwa dalam pandangan para filosof muslim. Bandung: Pustaka Hidayah. OCLC 973237267.
  4. ^ Jaspers, Karl (1913). Allgemeine Psychopathologie. Ein Leitfaden für Studierende, Ärzte und Psychologen. Berlin: J. Springer.
  5. ^ Jaspers 1997, halaman 106
  6. ^ "Terms in the Field of Psychiatry and Neurology". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 August 2010. Dicapai pada 6 August 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut sunting