Demografi (awalan demo- dari Yunani Kuno: δῆμος dēmos yang bermaksud "orang-orang", dan -grafi daripada γράφω graphō, adalah "penulisan, penerangan atau pengukuran"[1]) adalah kajian statistik populasi, terutama manusia.

Analisis demografi dapat merangkumi seluruh masyarakat atau kumpulan yang ditentukan oleh kriteria seperti pendidikan, kewarganegaraan, agama, dan etnik. Institusi pendidikan[2] biasanya menganggap demografi sebagai bidang sosiologi, walaupun terdapat sebilangan jabatan demografi bebas.[3] Berdasarkan kajian demografi terhadap bumi, populasi bumi hingga tahun 2050 dan 2100 dapat dianggarkan oleh demografi.

Demografi formal membatasi objek kajiannya untuk pengukuran proses populasi, sementara bidang demografi sosial atau kajian populasi yang lebih luas juga menganalisis hubungan antara proses ekonomi, sosial, budaya, dan biologi yang mempengaruhi populasi.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ See for etymology (origins) of demography.
  2. ^ "The Science of Population". demographicpartitions.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 August 2015. Dicapai pada 4 August 2015.
  3. ^ "UC Berkeley Demography department website".
  4. ^ Andrew Hinde Demographic Methods Ch. 1 ISBN 0-340-71892-7