Dewan Perwakilan Filipina

Dewan Perwakilan Filipina (Filipina: Kapulungan ng mga Kinatawan ng Pilipinas), merupakan dewan bawah Kongres Filipina. (Senat Filipina adalah rumah atas). Ia selalunya dikenali sebagai Kongres. Ahli-ahli Dewan secara rasminya digelar sebagai Wakil (Kinatawan) dan kadang-kadang secara tidak rasmi dipanggil Kongres (kongresista) dan dipilih untuk jangka waktu tiga tahun. Mereka boleh dipilih semula, tetapi tidak boleh berkhidmat lebih daripada tiga kali berturut-turut. Sekitar lapan puluh peratus daripada kongres adalah wakil daerah, mewakili kawasan geografi tertentu. Terdapat 234 daerah perundangan di negara ini, masing-masing terdiri daripada kira-kira 250,000 orang. Terdapat juga wakil-wakil parti yang dipilih melalui sistem senarai parti yang bukan lebih daripada dua puluh peratus daripada jumlah wakil.

Dewan Perwakilan Filipina
Kapulungan ng mga Kinatawan ng Pilipinas
Seal of the Philippine House of Representatives
Mohor Dewan
Flag of the Philippine House of Representatives
Bendera
Kongres Filipina ke-7
Jenis
Jenis
Tempoh menjawat
3 penggal berterusan
Kepimpinan
Speaker
Pantaleon Alvarez (PDP–Laban)
sejak 25 Julai 2016
Timbalan Speaker

Sejak 25 Julai 2016

  • Linabelle Ruth Villarica (Nacionalista)
  • Pia Cayetano (Nacionalista)
  • Gwendolyn Garcia (PDP-Laban)
  • Mylene Garcia-Albano (PDP-Laban)
  • Sharon Garin (AAMBIS-OWA Partylist)
Sejak 15 Ogos 2016
Pemimpin Lantai Majoriti
Rodolfo Fariñas (Nacionalista)
sejak 25 Julai 2016
Pemimpin Lantai Majoriti
Danilo E. Suarez (Lakas)
sejak 27 Julai 2016
Struktur
Ahli297 perwakilan
238 dari parti geografi
59 wakil senarai parti
{{{Struktur1}}}
Kumpulan politik
Coalition for Change
  •      PDP-Laban (123)
  •      NPC (33)
  •      NUP (20)
  •      Nacionalista (19)
  •      Lakas (5)
  •      UNA (3)
  •      CDP (1)
  •      Bebas (1)
  •      Sektor (29)

Lain-lain

  •      Liberal (27)
  •      Sektor (28)
  •      Parti tempatan (3)

Kosong

  •      Kosong (4)
Jawatankuasa58 jawatankuasa tetap dan 14 jawatankuasa khas
Tempoh penggal
3 tahun
Dikuat kuasaArtikel VI, Perlembagaan Filipina
Pilihan raya
Sistem pengundian
Undian selari
Pilihan raya terakhir
9 Mei 2016
Pilihan raya seterusnya
13 Mei 2019
Penyempadanan semula
Daerah-daerah dibubarkan oleh Kongres selepas setiap banci (tidak pernah dilakukan sejak tahun 1987)
Oleh undang-undang (kaedah yang paling kerap).
Tempat persidangan
Kompleks Batasang Pambansa
Batasan Hills, Quezon City,
Filipina
Laman web rasmi
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

 
Joint session of the Philippine Legislature, Manila. November 15, 1916
 
Philippine legislature before 1924
 
Party control of the lower house. Notice the one-party dominance of the Nacionalistas from 1907 to 1941, the two-party system with the emergence of the Liberal Party in 1946, the return of one-party dominance by the KBL from 1978 to 1984, and the multiparty system from 1987 to the present.
 
Same as above, but in cumulative seat totals, instead of percentages.

Perhimpunan Filipina sunting

Pada permulaan pemerintahan kolonial Amerika, dari 16 Mac 1900, badan perundangan negara tunggal adalah Suruhanjaya Filipina dengan semua ahli yang dilantik oleh Presiden Amerika Syarikat. Dipimpin oleh Gabenor-Jeneral Filipina, badan itu melaksanakan semua wewenang legislatif yang diberikan kepadanya oleh Presiden dan Kongres Amerika Serikat hingga Oktober 1907 ketika bergabung dengan Majlis Filipina. William Howard Taft dipilih sebagai Gabenor Jeneral Amerika pertama dan ketua pertama Suruhanjaya Filipina ini, yang kemudiannya dikenali sebagai Suruhanjaya Taft.

Rang Undang-Undang Filipina 1902, undang-undang asas, atau akta organik, Kerajaan Insular, yang diberi mandat bahawa apabila syarat-syarat tertentu telah dipenuhi oleh sebuah lembaga bikameral, atau dua ruang, Badan Perundangan Filipina akan diwujudkan dengan Suruhanjaya Filipina yang sudah ada, rumah atas dan Perhimpunan Filipina sebagai rumah bawah tanah. Badan perundangan bicameral ini telah dirasmikan pada bulan Oktober 1907. Di bawah kepimpinan Speaker Sergio Osmeña dan Pemimpin Lantai Manuel L. Quezon, Kaedah-Kaedah 59 Kongres Amerika Syarikat telah diterima pakai sebagai Peraturan Perundangan Filipina. Osmeña dan Quezon mengetuai Parti Nacionalista, dengan platform kemerdekaan dari Amerika Syarikat, ke dalam kemenangan pilihan raya berturut-turut terhadap Parti Progresista dan kemudian Partai Demokrat, yang pertama kali menganjurkan kenegaraan Amerika Syarikat, kemudian menentang kemerdekaan segera.

Ia adalah badan ini, ditubuhkan sebagai Perhimpunan Filipina, yang akan terus dalam satu bentuk atau yang lain, dan dengan beberapa nama yang berbeza, sehingga ke hari ini.

Akta Jones 1916 sunting

Pada tahun 1916, Akta Jones, secara rasmi Akta Otonomi Filipina, mengubah sistem perundangan. Suruhanjaya Filipina telah dimansuhkan dan Badan Perundangan Filipina yang telah dipilih sepenuhnya sebagai Dewan Perwakilan dan Senat telah ditubuhkan. Anggota Nacionalista meneruskan dominasi pemilihan mereka pada masa ini, walaupun mereka dibahagikan kepada dua puak yang dipimpin oleh Osmeña dan Quezon; kedua-duanya didamaikan pada tahun 1924, dan menguasai Perhimpunan melalui sistem dominan maya.

Komanwel dan Republik Ketiga sunting

Sistem perundangan telah diubah sekali lagi pada tahun 1935. Perlembagaan 1935 menubuhkan Majelis Nasional yang tidak bersuara. Tetapi pada tahun 1940, melalui pindaan kepada Perlembagaan 1935, Kongres bicameral Filipina yang terdiri daripada Dewan Perwakilan dan Senat telah diterima pakai.

Semasa perasmian Republik Filipina pada tahun 1946, Akta Republik 6 telah digubal dengan syarat bahawa pada tarikh pengisytiharan Republik Filipina, Kongres yang sedia ada akan dikenali sebagai Kongres Pertama Republik. "Blok liberal" Nacionalistas berpisah secara kekal dari pangkat mereka, mewujudkan Parti Liberal. Kedua-duanya akan bertanding di semua pilihan raya dalam apa yang kelihatan sebagai sistem dua pihak. Parti presiden berkuasa memenangkan pemilihan di Dewan Perwakilan; dalam kes di mana parti presiden dan majoriti ahli Dewan Rakyat berbeza, jumlah yang mencukupi akan dipecah dan menyertai parti presiden, dengan itu memastikan bahawa presiden akan mempunyai kawalan ke Dewan Perwakilan .

Undang-undang Ketenteraan sunting

Ini ditubuhkan terus sehingga Presiden Ferdinand Marcos mengisytiharkan undang-undang tentera dan memansuhkan Kongres. Beliau akan memerintah dengan perintah walaupun selepas Perlembagaan 1973 menghapuskan Kongres bicameral dan mewujudkan sistem parlimen Batasang Pambansa unicameral, kerana pilihan raya parlimen tidak akan berlaku pada tahun 1978. Kilusang Bagong Lipunan (KBL; Gerakan Masyarakat Baru) Marcos memenangi semua kerusi kecuali orang-orang dari Visayas Tengah yang mengetuai era dominasi KBL, yang akan diteruskan sehingga Revolusi Kuasa Rakyat menggulingkan Marcos pada tahun 1986.

Perlembagaan 1987 sunting

Perlembagaan 1987 memulihkan sistem pemerintahan presiden bersama dengan Kongres bicameral Filipina. Satu penyimpangan dari persediaan terdahulu adalah pengenalan pemilihan jangka pertengahan; Walau bagaimanapun, dinamika Dewan Perwakilan kembali ke negara pra-1972, dengan parti presiden yang mengendalikan ruang, walaupun pluralisme politik terjadi yang menghalang pemulihan sistem dua pihak Nacionalista-Liberal lama. Sebaliknya, sistem multi-parti berkembang.

Corazon Aquino yang secara nominalnya tidak mempunyai parti, menyokong Laban Demokratik Filipina (LDP; Perjuangan Rakyat Demokratik). Dengan kemenangan Fidel V. Ramos pada pilihan raya presiden 1992, banyak wakil yang berpecah kepada partinya Lakas-NUCD; yang sama akan berlaku dengan kemenangan Joseph Estrada pada tahun 1998, tetapi dia kehilangan sokongan apabila beliau digulingkan selepas Revolusi EDSA 2001 yang membawa naib presidennya Gloria Macapagal-Arroyo menjadi kuasa. Ini juga bermakna pemulihan Lakas-NUCD sebagai pihak teratas di dalam ruang. Perkara yang sama berlaku apabila Benigno Aquino menang pada 2010, yang mengembalikan Liberal menjadi kuasa.

Pegawai yang menjadi ketua ialah Yang di-Pertua. Tidak seperti Presiden Senat, Speaker biasanya melayani seluruh istilah Kongres, walaupun terdapat keadaan ketika Pembicara meninggalkan kantor karena konflik dengan presiden: contohnya adalah peletakan jabatan Jose de Venecia, Jr. sebagai pembicara pada tahun 2008 ketika anaknya Joey de Venecia mendedahkan dakwaan rasuah oleh First Gentleman Mike Arroyo, dan pemecatan Manny Villar berlaku selepas beliau membenarkan pengusiran Presiden Estrada pada tahun 2000.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting