Ahmad Dhani

(Dilencongkan dari Dhani Ahmad Prasetyo)

Dhani Ahmad Prasetyo (lahir 26 Mei 1972) atau lebih dikenali ringkasnya sebagai Ahmad Dhani ialah seorang pemuzik dan penyanyi dari Indonesia. Beliau merupakan ahli ketua kumpulan rock Dewa 19 sebagai pemain papan nada, penyanyi, penerbit, dan sekaligus penata muzik.

Ahmad Dhani
Ahmad Dhani beraksi di pentas pada 2005
Latar belakang
Nama lahirDhani Ahmad Prasetyo
Juga dikenali sebagai
  • Dhani S. Munaf
  • Master Mister Ahmad Dhani
Kelahiran (1972-05-26) 26 Mei 1972 (umur 51)
Jakarta, Indonesia
GenrePop, rock
PekerjaanPenyanyi, pemuzik
InstrumenVokal, gitar, keyboard
Tahun aktif1986 - kini
Pengkarya berkait
Dewa 19, Mulan Jameela, Agnez Mo, Mahadewa, T.R.I.A.D.
Laman sesawang
www.ahmaddhani.com

Tandatangan Ahmad Dhani
Alat muzik terkenal
Guild
Fender Stratocaster
Gibson

Awal hidup sunting

Ahmad Dhani dilahirkan pada 26 Mei 1972 di Surabaya, Indonesia, beliau anak sulung daripada tiga adik-beradik hasil perkahwinan Eddy Abdul Manaf bin Rusta Sastra Atmadja, seorang diplomat keturunan Sunda dari Jawa Garut-Barat, dan Joyce Theresia Pamela Kohler, seorang keturunan Yahudi Ashkenazi. Datuk belah ibunya Jan Pieter Friederich Kohler lahir di Hindia Timur Belanda pada tahun 1883. Beliau bertalian dengan Sherina Munaf dan Nina Zatulini yang dikenali berprofesi sebagai penyanyi sama-sama pelakon

Saudara tiri lelaki Dhani, Dadang S. Manaf, ialah seorang ahli muzik terkenal Indonesia dan pengaruh yang kuat ke atas faedah muzik Dhani dari zaman kanak-kanak. Bapa Dhani membelikannya papan nada semasa masih kecil dan mendaftarnya untuk pelajaran muzik, dengan harapan Dhani akan cemerlang dalam muzik klasik.

Kerjaya muzik sunting

Dewa 19 sunting

 
Ahmad Dhani di pentas konsert Dewa 19.

Dhani membentuk kumpulan muzik pertama, Dewa, pada tahun 1986 dengan Andra Junaidi, Erwin Prasetya, dan Henry Juniarso. Dhani berkhidmat sebagai vokalis dan pemain papan nada. Beliau melangkau sekolah untuk berlatih muzik dengan rakan-rakannya di rumah Juniarso dalam kompleks Universiti Airlangga.

Semasa bersama Dewa, Dhani menjadi tertarik akan jazz, dan kumpulan itu menukar namanya daripada Dewa kepada "Beat Down". "Beat Down" memenangi Festival Jazz Belia di Jawa Timur, dan memenangi Festival 90 yang julung kali diadakan: persaingan kugiran sekolah tinggi, di DjarumSuper Fiesta Musical. Bagaimanapun, kugiran ini kembali bermain muzik rock, menamakan semula kugiran ini sebagai "Dewa 19", dengan vokalis baru, Ari Lasso.

Kekurangan studio rakaman yang mencukupi di Surabaya menyebabkan Dhani membawa diri ke Jakarta untuk mencari perjanjian rekod untuk "Dewa 19" pada tahun 1989. Setelah ditolak oleh beberapa label yang lain, "Dewa 19" telah ditandatangani untuk Team Records oleh Jan Djuhana. Album pertama mereka, Dewa 19 (1992), menjadi satu kejayaan besar dengan beberapa hits seperti "Kangen" dan "Kita Tidak Sedang Bercinta Lagi". Album ini menjadi album paling laris tahun 1993 dan memenangi Pendatang Baru Terbaik dalam Anugerah Muzik Indonesia.

Dhani membantu untuk menghasilkan 11 album kumpulan itu, termasuk Dewa 19 (1992), Format Masa Depan (1994), Terbaik Terbaik (1995), Pandawa Lima (1997), The Best Of Dewa 19 (1999), Bintang Lima (2000) , Cintailah Cinta (2002), Atas Nama Cinta I & II (2004), Laskar Cinta (2004), Republik Cinta (2006), dan Kerajaan Cinta (2007). Walau bagaimanapun, ia telah melalui perubahan beberapa ahli, Dewa 19 kekal satu daripada kuasa terbesar di dunia muzik Indonesia, dengan Dhani sebagai kuasa pemacu, sehingga berpecah pada tahun 2011.

Album popular beliau Laskar Cinta telah dipuji atas "ideologi militan tercabar". [1]

Projek solo sunting

Selepas Dewa dibubarkan, Dhani bergabung dengan kugiran heavy metal Australia, Hospital The Musical untuk membentuk sebuah kugiran bernama The Rock. Album pertama kumpulan itu, Master Mister Ahmad Dhani I, menjual lebih daripada 150,000 naskhah di Indonesia. Ia mengandungi tiga lagu baru dan tujuh penutup lagu Dhani awal. Lagu hits album itu ialah "Kamu Kamulah Surgaku" dan "Munajat Cinta".

Dhani seterusnya muncul dalam sebuah kugiran bernama TRIAD, singkatan untuk The Rock Indonesia Ahmad Dhani. Tidak seperti The Rock, TRIAD mempunyai lima hingga enam ahli tidak rasmi yang muncul di atas pentas dan juga kadang-kadang empat orang ahli, dengan Dhani berpersembah sebagai penyanyi utama dan pemain gitar irama. Album bertajuk sendiri Triad menjual 500,000 salinan. Ia mengandungi empat runut baharu, "Selir Hati", "Benar Salah IDolaku", "Mama", dan "Sedang Mikirin Kamu", dan tujuh runut kulit, termasuk Queen Mustapha.

Pada tahun 2010, Dhani beryanyi dengan Ari Lasso di konsert di Jakarta dan Bali, yang menghembuskan khabar angin mengenai perjumpaan Dewa 19. Di Bali, Dhani mengumumkan beliau akan membentuk sebuah kugiran dengan Judika, pemenang Indonesian Idol 2007. Beberapa bulan kemudian, Dhani mengisytiharkan kugiran baharu tersebut akan dinamakan Mahadewa, yang akan menggantikan Dewa 19, yang beliau katakan masih wujud tetapi dalam keadaan vakum. Beliau menolak khabar angin bahawa Dewa 19 telah dibubarkan. "Saya akan memberi tumpuan kepada Mahadewa, kugiran baru saya, dan Dewa 19 masih wujud," katanya. Pada Januari 2012, Mahadewa mengumumkan bahawa album sulung mereka tidak lama lagi akan dikeluarkan, yang mengandungi lima lagu-lagu baru dan lima lagu penutup Dewa 19. Album single pertama ini, "Cinta Itu Buta", telah dikeluarkan pada pertengahan 2012. Pelancaran album lengkap telah terhenti kerana Dhani berdepan dengan peranannya sebagai juri di Indonesian Idol (musim 7) dan X Factor Indonesia (musim 1). [2] Walau bagaimanapun, dia masih ada masa untuk beberapa persembahan perjumpaan semula dengan bekas ahli-ahli Dewa 19 di beberapa bandar besar di Indonesia. Album pertama Mahadewa yang lama ditunggu-tunggu ini, Past to Present, telah dikeluarkan pada tahun 2013.

Kehidupan peribadi sunting

Dhani berkahwin dengan Maia Estianty, penulis lagu dan pemain papan nada kumpulan Ratu pada tahun 1996, selepas hubungan yang lama semasa Maia masih bersekolah menengah di SMA Negeri 2, Surabaya. Mereka mempunyai tiga orang anak yang dinamakan sempena pemimpin Sufi terkenal yang dikagumi Dhani, iaitu Ahmad Al Gazali, El Jalaluddin Rumi, dan Ahmad Abdul Qodir Jaelani sempena tokoh sufi yang dikaguminya,.[3]

Bermula pada akhir 2006, Dhani dan isterinya terlibat dalam urusan 'tuduh-menuduh' yang membawa kepada saman perceraian itu difailkan oleh Maia Estianty. Perkahwinan mereka dibatalkan pada 23 September 2008 oleh Mahkamah Syariah Jakarta Selatan.

Dhani telah digambarkan[nyatakan menurut siapa?] sebagai salah seorang penghibur terkaya di Indonesia.

Pada bulan Ogos 2013, Dhani mengakui dia menjadi bapa kepada seorang anak perempuan, Saafeya, dengan penyanyi Mulan Jameela.[4]

Kemalangan jalan raya melibatkan anak sunting

Pada 8 September 2013, anak lelaki Dhani yang berusia 13 tahun, Abdul Qodir Jaelani, atau dikenali sebagai AQJ atau Dul, secara haram memandu Mitsubishi Lancer pada kelajuan 176 km/j[5] dan merempuh sebuah van mini Daihatsu Gran Max yang membawa 13 orang di jalan tol Jakarta. Tujuh orang terbunuh dan Abdul sendiri telah cedera.[6] Polis enggan mendakwa Dhani atas kemalangan itu kerana membenarkan anaknya mamandu kereta.[7] Pendakwa Negeri pada Jun 2014 mencadangkan Dul dihukum dua tahun percubaan.[8]

Kontroversi pilihan raya presiden 2014 sunting

Pada 21 Mei 2014, Dhani mengumumkan sokongan terhadap kempen bekas jeneral Prabowo Subianto untuk pilihan raya presiden 9 Julai 2014. Dhani mendakwa, "Hampir setiap lelaki jantan mengundi Prabowo. Jika seorang lelaki tidak mengundi Prabowo, sifat kejantanan beliau akan disoal."[9]

Pada bulan Jun 2014, Dhani mengeluarkan satu klip video untuk menyokong Prabowo dan gandingan beliau Hatta Rajasa. Klip itu dipaparkan Dhani dan tiga peserta Indonesian Idol - Husein, Nowela dan Virzha - dengan nyanyian semula lagu Queen "We Will Rock You," dengan memasukkan lirik "siapa yang akan menyedarkan Indonesia daripada kesengsaraan jika bukan kita? Prabowo-Hatta!" Video itu telah dikecam kerana Dhani menggunakan muzik tanpa kebenaran daripada Queen dan dia memakai replika jaket yang dipakai oleh ketua SS dan Gestapo Nazi Jerman, Heinrich Himmler, yang menyelia pembunuhan enam juta Yahudi.[10] Dhani dikritik kerana menari dalam klip dengan Garuda emas - burung mitos yang menjadi lambang Indonesia. Laman web majalah Time mengeluarkan artikel kritikal bertajuk "This Indonesian Nazi Video Is One of the Worst Pieces of Political Campaigning Ever (Adakah Video Nazi Indonesia ini salah satu Kempen Politik Terburuk)".[11] Prabowo mengucapkan terima kasih kepada Dhani, katanya: "Video ini meningkatkan semangat juang kita!" Bagaimanapun, terdapat khabar angin bahawa Dhani terpegun akan Prabowo lantaran video muzik kontroversinya, semasa lawatan beliau ke kediaman calon presiden itu.

Pada 23 Jun, Dhani dikatakan telah menulis sekarang tweet bahawa dia akan mencerai-beraikan kemaluannya jika Joko Widodo menang pilihan raya. Walau bagaimanapun, semasa kiraan suara menghampiri kesimpulannya, beliau mendakwa tidak pernah membuat tuntutan itu, dan seseorang menyunting salah satu tweet beliau agar kelihatan seperti Dhani yang telah membuat tuntutan itu. Selepas kiraan suara telah dibuat dan pemenang pilihan raya presiden telah diumumkan secara rasmi, sekumpulan rakyat Indonesia telah pergi ke rangkaian media, dan menuntut Dhani untuk menghormati kata-katanya. Walau bagaimanapun, beliau memilih untuk menyaman media yang menyiarkan apa yang dipanggilnya "tweet palsu" dan menuntut bahawa mereka memberinya pentas untuk membersihkan namanya.

Diskografi sunting

Dewa 19 sunting

Ahmad Band sunting

The Rock sunting

T.R.I.A.D sunting

MahaDewa sunting

Album lain sunting

Penampilan lain sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "It's back to the drawing board". The Sydney Morning Herald. 6 April 2008. Dicapai pada 30 June 2014.
  2. ^ "Ahmad Dhani, Juri Baru 'Indonesian Idol 2012'". detik. 9 January 2012. Dicapai pada 8 June 2012.
  3. ^ Munaf, Virania. "Ahmad Dhani: Searching for talent with a killer instinct". The Jakarta Post. Dicapai pada 30 June 2014.
  4. ^ "Dhani Akhirnya Ngaku Punya Anak Dari Mulan". August 6, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-13. Dicapai pada 2016-06-11.
  5. ^ "Ahmad Dhani's 13-Year-Old Son Speeding at 176kph Before Killing Seven". The Jakarta Globe. 17 Oct 2013. Dicapai pada 30 June 2014.
  6. ^ "Ahmad Dhani's son has driven since 6th grade, say police". The Jakarta Post. 22 October 2013. Dicapai pada 30 June 2014.
  7. ^ "Ahmad Dhani Will Not Be Charged in Son's Fatal Car Crash". The Jakarta Globe. 11 Nov 2013. Dicapai pada 30 June 2014.
  8. ^ "Two-Year Probation Sought for Ahmad Dhani's Son in Fatal Wreck". The Jakarta Globe. 19 June 2014. Dicapai pada 30 June 2014.
  9. ^ Berger, Dominic. "Prabowo and the art of being tegas". New Mandala. Dicapai pada 30 June 2014.
  10. ^ "Prabowo Campaign Disgraced by Ahmad Dhani's Shameful Nazi Music Video". The Jakarta Globe. 25 June 2014. Dicapai pada 30 June 2014.
  11. ^ Kwok, Yenni (25 June 2014). "This Indonesian Nazi Video Is One of the Worst Pieces of Political Campaigning Ever". Time magazine. Dicapai pada 30 June 2014.

Pautan luar sunting