Di Bawah Lindungan Ka'bah (filem 2011)

filem Indonesia

Di Bawah Lindungan Ka'bah adalah sebuah filem drama Indonesia 2011 diarah oleh Hanny Saputra. Filem ini dipilih sebagai kemasukan Indonesia untuk Filem Bahasa Asing Terbaik di Anugerah Akademi ke-84.

Di Bawah Lindungan Ka'bah
PengarahHanny Saputra
PenulisTitien Wattimena
Dihasilkan olehDhamoo Punjabi
Manoj Punjabi
DibintangiHerjunot Ali
Laudya Cynthia Bella
Niken Anjani
Tarra Budiman
Jenny Rachman
Widyawati
Didi Petet
Leroy Osmani
Ajun Perwira
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 16 Ogos 2011 (2011-08-16)
Masa tayangan
110 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia
BajetRp 25 bilion[1]

Jalan cerita sunting

Hamid (Herjunot Ali) dan Zainab (Laudya Cynthia Bella) adalah remaja belasan tahun dari darjat berbeza; Hamid datang dari darjat rendah, sambil Zainab seorang anak perempuan bangsawan. Ibu Hamid bekerja untuk keluarga Zainab, dan sekolah Hamid dibiaya oleh keluarga Zainab. Akhirnya mereka jatuh cinta; meskipun, ibu Hamid memberi dia amaran bahawa mereka tidak akan berjaya.

Selepas Hamid dituduh menyentuh Zainab dengan secara tidak wajar, Hamid diusir dari Padang, akhirnya sampai Mekah dan bersembahyang di Kaabah. Zainab ditunangkan kepada anak seorang bangsawan lain. Walau bagaimanapun, mereka terus saling bercinta. Selepas kematian mereka, mereka bersatu semula di syurga.

Lakonan sunting

Pengeluaran sunting

Di Bawah Perlindungan Ka'bah adalah filem adaptasi kedua novel Hamka Di Bawah Lindungan Ka'bah, berikutan penyesuaian pada tahun 1977 oleh Asrul Sani.[2] Tidak seperti novel asal, yang termasuk pelbagai imbasan, plot adalah kronologi.[1]

Filem berharga Rp 25 bilion (kira-kira AS $ 2.9 juta) untuk membuat.[1] Menurut pengeluar Manoj Punjabi, syarikat itu membelanjakan cukup pada pakaian semata-mata untuk membiayai sepenuhnya filem seram.[3] Kos lain adalah pembinaan yang kecil masjid, yang dibuat dalam gaya tahun 1920-an dan akhirnya didermakan kepada penduduk tempatan selepas penggambaran.[4]

Pengeluaran berlaku dalam tempoh tiga tahun,[5] beginning in April 2008.[3] Selepas pengarah sebelum berlepas dua tahun ke dalam pengeluaran, Hanny Saputra telah didatangi untuk menyelesaikan filem itu. Pada masa itu, lebih kurang 20% telah selesai.[5]

Tema sunting

Menurut Saputra, Di bawah Perlindungan Ka'bah adalah percintaan dengan bit menyentuh tema budaya dan agama.[4] Makbul Mubarak, dalam kajian untuk The Jakarta Post, berkata bahawa filem itu ditinggalkan beberapa tema dalam novel ini, termasuk feminisme.[2]

Akhbar dan penerimaan sunting

Di bawah Perlindungan Ka'bah diterbitkan dalam media yang luas pada 18 Ogos 2011.[1] Penerimaan kritikal adalah negatif untuk campuran.

Mubarak mengkritik kekurangan Saputra ketepatan sejarah, penempatan produk yang terang-terangan, dan kesesatan dari bahan sumber, surmising yang Saputra telah "menggunakan [d] sahaja pembukaan novel ini dan penutupan". Sesetengah aksara yang diperkenalkan melalui penyesuaian, telah dikritik sebagai "hambar". Ringkasnya, dia menulis bahawa walaupun filem itu tidak semestinya buruk, kota Padang adalah "satu-satunya watak pepejal".[2] Ekky Imanjaya, menulis untuk Detik.com, menulis bahawa penempatan produk berlaku secara berlebihan dan yang membawa Hamid seolah-olah lemah, bukan pesakit yang dicadangkan; dia diringkaskan dengan mengatakan bahawa Di Bawah Perlindungan Ka'bah, seperti pengeluaran awal Punjabi ini Ayat-Ayat Cinta, telah terlalu dikomersialkan.[6]

Puput Puji Lestari, menulis untuk KapanLagi.com, juga berkata kekurangan perhatian kepada perincian sejarah dan penggunaan penempatan produk dan menganggapnya mengganggu. Bagaimanapun, beliau merumuskan bahawa ia tidak menjejaskan mood filem atau kualiti lakonan oleh pepet dan Rachman.[1]

Filem ini adalah penyerahan Indonesia ke 84 Anugerah Akademi untuk Asing Terbaik Filem Bahasa,[7] tetapi ia tidak membuat senarai pendek akhir.[8]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Catatan kaki
Bibliografi
  • "9 Foreign Language Films Vie for Oscar®". oscars.org. Academy Awards. 28 January 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-21. Dicapai pada 21 May 2012.
  • "Hanny R Saputra: Saya Sutradara Terakhir DBLK". KapanLagi.com. 23 August 2011. Dicapai pada 17 October 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  • Imanjaya, Ekky (6 September 2011). "'Di Bawah Lindungan Kabah': Sekadar Cinta Menye-menye?". Detik.com. Dicapai pada 17 October 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  • Lestari, Puput Puji (18 August 2011). "'Di Bawah Lindungan Kabah', Cinta Terhalang Kasta". KapanLagi.com. Dicapai pada 17 October 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  • "Manoj Punjabi 'Rela' Di Bawah Lindungan Ka'Bah Merugi". KapanLagi.com. 22 March 2011. Dicapai pada 17 October 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)
  • Mubarak, Makbul (28 August 2011). "From masterpiece to teen flick". The Jakarta Post. Dicapai pada 17 October 2011.
  • "63 Countries Vie for 2011 Foreign Language Film Oscar". oscars.org. 13 October 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-22. Dicapai pada 17 October 2011.
  • Yudono, Jodhi (19 August 2011). "Di Bawah Lindungan Ka'bah Muncul Lagi". Kompas (dalam bahasa Indonesian). Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-17. Dicapai pada 17 October 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting