Dinasti Keempat Mesir

Dinasti Keempat Mesir purba (Dinasti IV) dicirikan sebagai "zaman kegemilangan" Kerajaan Lama Mesir. Dinasti IV bertahan dari s. 2613 hingga 2494 SM.[1] Ia mengalami zaman damai dan kemakmuran serta satu ketika perdagangan dengan negara lain turut didokumentasikan.

Mesir
kk. 2613 SM–kk. 2494 SM
Ibu negaraMemphis
Bahasa yang umum digunakanBahasa Mesir
Agama
agama Mesir kuno
KerajaanMonarki mutlak
Era SejarahZaman Gangsa
• Didirikan
kk. 2613 SM
• Dibubarkan
kk. 2494 SM
Didahului oleh
Diganti oleh
Dinasti Ketiga Mesir
Dinasti Kelima Mesir
Batu kapur dicat bagi tugu Sfinks Hetepheres II, mungkin gambaran pertama sfinks, beliau ialah salah seorang ahli keluarga yang paling lama hidupnya dalam dinasti keempat, seorang anak perempuan Khufu, dia adalah isteri Djedefre, dan hidup dalam pemerintahan Shepseskaf

Dinasti Keempat menyaksikan kemuncak zaman pembinaan piramid. Ketenangan relatif Dinasti Ketiga membenarkan Dinasti IV memerintah zaman aman untuk meneroka lebih banyak seni dan budaya. Eksperimen bangunan Raja Sneferu membawa kepada evolusi dari piramid tangga gaya mastaba ke piramid yang "sebenar" yang licin, seperti yang terdapat di Dataran Tinggi Giza. Tiada tempoh lain dalam sejarah Mesir menyamai kejayaan senibina Dinasti IV.[2] Setiap penguasa dinasti ini menugaskan sekurang-kurangnya satu piramid untuk berfungsi sebagai makam atau tugu.

Dinasti Keempat adalah yang kedua dari empat dinasti yang membentuk "Kerajaan Lama". Raja Sneferu, raja pertama Dinasti Keempat, menguasai wilayah dari Libya kuno di barat ke Semenanjung Sinai di timur, ke Nubia di selatan. Ia adalah tempoh yang berjaya dan era ini dikenali untuk kemajuan dan penumpuan kerajaannya, seperti yang dilihat dalam bangunan terancang piramid dan monumen lain.

Pemahaman kita tentang Kerajaan Lama datang terutama dari struktur dan objek yang ditemui di tanah perkuburan gurun Giza.

Pemerintah Awal Dinasti Keempat
Nama Raja-Raja Nama Horus (takhta) Tarikh Piramid Nama Isteri
Sneferu Nebma'at 2613-2589 SM Piramid Merah

Piramid Lengkung Piramid di Meidum

Hetepheres I
Khufu Medjedu 2589-2566 SM Piramid Agung Giza Meritites I

Henutsen

Djedefre Kheper 2566-2558 SM? Piramid Djedefre Hetepheres IIKhentetka
Khafre Userib 2558-2532 SM Piramid Khafre Meresankh III

Khamerernebty I Hekenuhedjet

Persenet

Menkaure Kakhet 2532-2503 SM? Piramid Menkaure Khamerernebty II
Shepseskaf ?? 2518-2510 SM? Bangku Firaun di Saqqara Bunefer

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Shaw, Ian, penyunting (2000). The Oxford History of Ancient Egypt. Oxford University Press. m/s. 480. ISBN 978-0-19-815034-3.
  2. ^ Egypt: Land and Lives of the Pharaohs Revealed, (2005), pp. 80–90, Global Book Publishing: Australia


Didahului oleh
Dinasti Ketiga
Dinasti Mesir
kk. 26132498 SM
Diikuti oleh:
Dinasti Kelima