Djamaluddin Adinegoro

Djamaluddin Adinegoro (lahir di Sawahlunto, Sumatera Barat, 14 Ogos 1904 – meninggal di Jakarta, 8 Januari 1967 pada umur 62 tahun) adalah sastrawan Indonesia dan wartawan kawakan. Ia berpendidikan STOVIA (1918 - 1925) dan pernah memperdalam pengetahuan mengenai jurnalistik, geografi, kartografi, dan geopolitik di Jerman dan Belanda (1926 - 1930).

Nama asalnya sebenarnya bukan Adinegoro, melainkan Djamaluddin gelaran Datuk Maradjo Sutan. Ia adalah adik sasterawan Mohammad Yamin. Mereka saudara satu bapak, tetapi lain ibu. Ayah Adinegoro bernama Usman gelar Baginda Chatib dan ibunya bernama Sadarijah, sedangkan nama ibu Muhammad Yamin adalah Rohimah. Ia memiliki seorang isteri bernama Alidas yang berasal dari Sulit Air, Solok, Sumatera Barat.

Masa muda sunting

Adinegoro terpaksa memakai nama samaran kerana ketika bersekolah di STOVIA ia tidak dibenarkan menulis. Padahal, pada saat itu keinginannya menulis sangat tinggi. Maka digunakan nama pena Adinegoro tersebut sebagai identitinya yang baru. Ia pun boleh menyalurkan keinginannya untuk menerbitkan tulisannya tanpa diketahui orang bahawa Adinegoro itu adalah Djamaluddin gelaran Datuk Madjo. Oleh kerana itulah, nama Adinegoro sebagai sasterawan lebih terkenal daripada nama asalnya, Djamaluddin.

Adinegoro sempat mengenyam pendidikan selama empat tahun di Berlin, Jerman. Ia mendalami masalah jurnalistik di sana. Selain itu, ia juga mempelajari kartografi, geografi, politik, dan geopolitik. Tentu saja, pengalaman belajar di Jerman itu sangat banyak menambah pengetahuan dan wawasannya, terutama di bidang kewartawanan. Adinegoro, memang lebih dikenali sebagai wartawan daripada sasterawan.

Ia memulakan kariernya sebagai wartawan di majalah Caya Hindi, sebagai pembantu tetap. Setiap minggu ia menulis artikel tentang masalah luar negeri di majalah tersebut. Ketika belajar di luar negeri (1926 - 1930), ia juga menjadi wartawan bebas pada surat khabar Pewarta Deli (Medan), Bintang Timur, dan Panji Pustaka (Batavia).

Setelah kembali ke tanah air, Adinegoro memimpin majalah Panji Pustaka pada tahun 1931. Akan tetapi, ia tidak dapat bertahan lama di sana, hanya enam bulan. Sesudah itu, ia memimpin surat khabar Pewarta Deli di Medan (1932 - 1942). Ia juga pernah memimpin Sumatra Shimbun selama dua tahun. Kemudian bersama Supomo, ia memimpin majalah Mimbar Indonesia (1948-1950). Selanjutnya, ia memimpin Yayasan Akhbar Biro Indonesia (1951). Terakhir, ia bekerja di Pejabat Berita Nasional (kemudian menjadi Kantor Berita Antara). Sampai akhir hayatnya Adinegoro mengabdi di pejabat berita tersebut.

Ia ikut mendirikan Perguruan Tinggi Jurnalistik di Jakarta dan Fakulti Publisistik dan Jurnalistik Universiti Padjadjaran. Ia juga pernah menjadi Tjuo Sangi In (semacam Dewan Rakyat) yang dibentuk Jepun (1942 - 1945), anggota Dewan Perancang Nasional, ahli MPRS, Ketua Dewan Pengerusi Penerbit Gunung Agung, dan Presiden Pengerusi Straits Times Antara.

Karya-karyanya sunting

Dua buah novel Adinegoro yang terkenal (kedua-duanya dibuat pada tahun 1928), yang membuat namanya sejajar dengan nama-nama novelis besar Indonesia yang lain, adalah Asmara Jaya dan Darah Muda. Ajip Rosidi dalam buku "Gambaran keseluruhan Sejarah Sastra Indonesia" (1982), mengatakan bahawa Adinegoro merupakan pengarang Indonesia yang berani melangkah lebih jauh menentang adat kuno yang berlaku dalam perkahwinan. Dalam kedua-dua romannya Adinegoro bukan hanya menentang adat kuno tersebut, tetapi juga dengan berani memenangi pihak kaum muda yang menentang adat kuno itu yang dijalankan oleh pihak kaum tua.

Di samping kedua novel itu, Adinegoro juga menulis novel lain, iaitu Melawat ke Barat, yang merupakan kisah perjalanannya ke Eropah. Kisah perjalanan ini diterbitkan pada tahun 1930.

Selain itu, ia juga terlibat dalam polemik kebudayaan yang terjadi sekitar tahun 1935. Eseinya, yang merupakan tanggapan polemik waktu itu, berjudul "Kritik atas Kritik" terhimpun dalam Polemik Kebudayaan yang disunting oleh Achdiat K. Mihardja (1977). Dalam eseinya itu, Adinegoro beranggapan bahawa suatu kultur tidak dapat dipindah-pindahkan kerana pada tiap bangsa telah melekat tabiat dan pembawaan khas, yang tak dapat ditiru oleh orang lain. Ia memberikan perbandingan yang menyatakan bahawa suatu pohon rambutan tidak akan menghasilkan buah mangga, dan demikian pun sebaliknya.

Pada tahun 1950, atas ajakan rakannya Mattheus van Randwijk, Adinegoro membuat atlas pertama berbahasa Indonesia. Atlas tersebut dibuat dari Amsterdam, Belanda bersama Adam Bachtiar dan Sutopo. Dari mereka bertiga, terbitlah buku Atlas Semesta Dunia pada tahun 1952. Inilah atlas pertama yang diterbitkan dalam bahasa Indonesia sejak Indonesia merdeka. Pada tahun yang sama setelah atlas itu muncul, mereka juga menerbitkan Atlas Semesta Dunia untuk sekolah lanjutan.[1]

Buku sunting

  • Revolusi dan Kebudayaan (1954)
  • Ensiklopedia Umum dalam Bahasa Indonesia (1954),
  • Ilmu Karang-mengarang
  • Falsafah Ratu Dunia

Novel sunting

Cerita pendek sunting

  • Bayati es Kopyor. Varia. No. 278. Th. Ke-6. 1961, hlm. 3-4, 32.
  • Etsuko. Varia. No. 278. Th. Ke-6. 1961. hlm. 2-3, 31
  • Lukisan Kami. Jaya. No. 83. Th. Ke-2. 1963. hlm. 17-18.
  • Nyanyian Bulan April. Varia. No. 293. Th. Ke-6. 1963. hlm. 2-3 dan 31-32.

Pranala luar sunting

Referensi sunting