Lumba-lumba berparuh putih

(Dilencongkan dari Dolfin Berparuh Putih)

Dolfin Berparuh Putih (Lagenorhynchus albirostris) merupakan mamalia lautan dalam keluarga Delphinidae (dolfin) dalam suborder Odontoceti (paus bergigi).

Dolfin Berparuh Putih
Saiz berbanding manusia dewasa
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Subkelas:
Order:
Suborder:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
L. albirostris
Nama binomial
Lagenorhynchus albirostris
Julat Dolfin Berparuh Putih

Taxonomi sunting

Spesies ini pertama kali digambarkan oleh pakar taksonomi British John Edward Gray pada tahun 1846. Disebabkan ia banyak terdapat di laut Eropah, ia merupakan antara genus Lagenorhynchus (lagenos, Latin bagi "botol" atau "kelalang"; rhynchos, "paruh" atau "muncung") yang diketahui oleh sains. Nama saintifiknya , albirostris, diterjemah sebagai "paruh putih", rujukan kepada warna paruh spesies ini, diagnostik sifat (walaupun pembolehubah) yang berguna bagi mengenal pasti.[1]

Penerangan sunting

Dolfin Berparuh Putih adalah spesis dolfin yang lasak dengan paruh yang pendek. Dolfin dewasa boleh mencapai panjang sehingga 2.3 meter (7 kaki 7 inci) 3.1 meter (10 kaki) dan berat 180 hingga 354 kg (400-780 paun). Anak memiliki panjang sekitar 1.1 meter (3 kaki 7 inci) hingga 1.2 meter (3 kaki 11 inci) ketika dilahirkan dan berat kira-kira 40 kg (88 paun). [2] Dolfin ini memiliki ciri paruh pendek tebal putih berkrim dan sirip dorsal berbentuk sabit (melengkung).

Pembahagian sunting

Dolfin Berparuh Putih adalah endemik di Lautan Atlantik Utara dan ditemui dalam jalur merentasi lautan dari Tanjung Cod, muara Sungai St. Lawrence dan selatan Greenland di barat, sekitar Iceland di tengah dan merentas ke barat di utara Perancis ke Svalbard; bagaimanapun, ia tidak begitu menyesuaikan diri dengan keadaan Artik seperti mana beluga atau narwhal. Dolfin ini mudah boleh disalah kenali sebagai Dolfin Putih Sebelah Pasifik, sungguhpun Dolfin Putih Sebelah Pasifik hanya biasa terdapat di sebelah utara. Dolfin Putih Sebelah Pasifik juga biasanya lebih besar, dan tidak memiliki jalur-jalur kuning di sebelah.

Tingkah laku sunting

Bilangan, pola pembiakan, dan jangka hayat ikan lumba-lumba ini semuanya tidak diketahui, walaupun kebanyakan sumber menganggarkan beberapa ratus ribu individu, dengan populasi lebih padat di timur Atlantik Utara berbanding di sebelah barat.

Dolfin Berparuh Putih merupakan haiwan akrobatik dan sosial . Mereka sering menunggang gelombang hadapan bot berkelajuan tinggi dan melompat jauh dari permukaan laut. Dolfin Berparuh Putih adalah pemakan berkelompok dan sering dilihat mencari makan bersama-sama dengan Paus Pembunuh, Paus Fin, dan Paus Kelasa, serta lain-lain spesies ikan lumba-lumba.

Gambar sunting

Pemuliharaan sunting

Populasi Dolfin Berparuh Putih Laut Utara dan Laut Baltik disenaraikan di Lampiran II <ref name="Appendices">"Appendix II", kerana mereka mempunyai status pemuliharaan yang tidak menguntungkan atau mampu mendapat manfaat ketara daripada kerjasama antarabangsa yang dianjurkan oleh perjanjian yang disesuaikan khusus.

Di samping itu, Dolfin Berparuh Putih dilindungi di bawah Perjanjian Pemuliharaan Cetaceans Kecil Baltik, Timur Laut Atlantik, Irish dan Laut Utara (ASCOBANS).

Rujukan sunting

  1. ^ Reeves, Randall, Brent Stewart, Phillip Clapham and James Powell (2002). National Audubon Society Guide to Marine Mammals of the World. Knopf. m/s. 395–397. ISBN ISBN 0-375-41141-0 Check |isbn= value: invalid character (bantuan).CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Shirihai, H. and Jarrett, B. (2006). Whales, Dolphins and Other Marine Mammals of the World. Princeton Field Guides. m/s. 199–200. ISBN 0-61-12757-2 Check |isbn= value: length (bantuan).CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Sumber sunting

  • Hammond, P.S., Bearzi, G., Bjørge, A., Forney, K., Karczmarski, L., Kasuya, T., Perrin, W.F., Scott, M.D., Wang, J.Y., Wells, R.S. & Wilson, B. (2008). Lagenorhynchus albirostris. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 24 March 2009. Database entry includes justification for why this species is of least concern
  • Whales Dolphins and Porpoises, Mark Carwardine, Dorling Kindersley Handbooks, ISBN 0-7513-2781-6
  • National Audubon Society Guide to Marine Mammals of the World, Reeves, Stewart, Clapham and Powell, ISBN 0-375-41141-0

Pautan luar sunting

Templat:Cetacea