Ecma International

Ecma International ialah sebuah pertubuhan piawaian antara bangsa swasta bukan untung, untuk sistem maklumat dan komunikasi.[1] Namanya sekarang diperolehi pada tahun 1994, apabila Persatuan Pengeluar Komputer Eropah, (European Computer Manufacturers Association, ECMA) menukar namanya demi mencerminkan usaha dan aktivi globalnya. Akibatnya, nama 'Ecma' tidak lagi dianggap sebagai akronim dan tidak lagi menggunakan semua huruf besar.

Ecma International
Kerangka
KependekanEcma
Jenis/bentuk sahPertubuhan piawaian
TujuanPemiawaian Teknologi Maklumat dan Komunikasi serta Elektronik Pengguna
KeluaranPerisian Sunting ini di Wikidata
Bahasa rasmiInggeris
Tapak webwww.ecma-international.org
Twitter: EcmaIntl Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Dibentuk1961; 63 tahun yang lalu (1961)
Tokoh penting
  • Jochen Friedrich (Presiden)
  • István Sebestyén (Setiausaha)
  • Isabelle Valet-Harper (Pengerusi Jawatankuasa Eksekutif)
Organisasi utamaPerhimpunan Agung
Perangkaan
Belanjawan yuran keahlian
Lokasi
Ibu pejabatGeneva
Lokasi
  • Switzerland Sunting ini di Wikidata

  • Rue du Rhône 114, CH1204 Geneva, Switzerland Sunting ini di Wikidata
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pertubuhan ini diasaskan pada 1961 bagi memiawaikan sistem komputer di Eropah. Keahlian adalah terbuka kepada syarikar besar mahupun kecil seluruh dunia yang menghasilkan, memasarkan atau membangunkan sistem komputer atau komunikasi, dan mempunyai minat serta pengalaman dalam bidang yang diceburi oleh badan-badan teknikal kumpulan ini. Ia terletak di Geneva.

Matlamat sunting

Ecma bermatlamat untuk membangun piawaian serta laporan teknikal bagi memudahkan serta memiawaikan penggunaan teknologi komunikasi maklumat dan elektronik pengguna; menggalakkan penggunaan piawai yang betul dengan mempengaruhi persekitaran pada mana ia dipakai; kemudian menerbitkan piawaian serta laporan tadi dalam bentuk elektronik dan cetakan. Terbitan-terbitan Ecma, termasuk piawaian, boleh disalin dengan bebas oleh pihak-pihak berminat tanpa kekangan hak cipta. Pembangunan piawaian dan laporan teknikal dilakukan dalam kerjasama dengan pertubuhan kebangsaan, Eropah dan antarabangsa yang sesuai.

Berbeza dengan badan-badan pemiawaian kebangsaan, Ecma ialah sebuah pertubuhan berasaskan keahlian. Proses pemiawaiannya adalah kurang birokratik yang lebih tertumpu kepada mendapatkan hasil menerusi kesepakatan.

Selama lebih 50 tahun Ecma telah menyumbang kepada pemiawaian sedunia dalam teknologi maklumat dan telekomunikasi dengan giat. Lebih daripada 400 piawaian dan 100 laporan teknikal Ecma telah diterbitkan, lebih 2/3 daripadanya telah dipakai sebagai piawaian dan/atau laporan teknikal antarabangsa.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting