Edaran Otomobil Nasional

Edaran Otomobil Nasional Berhad (EON Malaysia Berhad) (MYX: 4774) adalah salah satu konglomerat terbesar Malaysia yang ditubuhkan pada tahun 1984 untuk mengedarkan kereta Proton - kereta nasional pertama Malaysia. Pemegang saham utama syarikat itu adalah DRB-HICOM dan Khazanah Nasional Berhad.

EON Berhad
Jenis/bentuk sahSyarikat awam (Bursa Malaysia:EON)
IndustriPengedaran automotif
Ditubuhkan1984
Ibu pejabatShah Alam, Selangor, Malaysia
Tapak webhttp://www.eon.com.my/
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Melalui salah satu anak syarikat milik penuhnya, Kejuruteraan Penukaran Automotif, ia menjalankan pengubahsuaian pada julat Proton kereta, ditukar Perdana dan Waja model ke model eksekutif dan model limosin. Ia juga memasang roadster sukan klasik, TD2000 untuk TD Cars (Malaysia) Sdn Bhd.

Euromobil, satu lagi anak syarikat milik penuh syarikat itu, telah ditubuhkan pada 23 Oktober 2002 untuk mengimport, mengedar dan pasaran kenderaan Audi dan Volkswagen dan alat ganti berkaitan, aksesori serta perkhidmatan servis kenderaan di Malaysia.

EON Automart adalah satu lagi anak syarikat milik penuh syarikat itu, yang mengedarkan jenama-jenama lain Mitsubishi. Sebagai penjual semula bagi pembuatan Mitsubishi, ia menawarkan pelbagai pelbagai model Mitsubishi seperti Colt, pelbagai Evolution, Grandis dan lain-lain model Mitsubishi popular. EON Automart juga menyediakan selepas jualan dan perkhidmatan daripada semua model Mitsubishi.

Kenderaan lain yang dibuat, Suzuki, Hyundai dan Inokom diedarkan oleh EONMobil, satu lagi anak syarikat milik penuh syarikat. Syarikat itu juga menjalankan selepas jualan servis marque di atas.

Dengan rangkaian meluas model kenderaan menawarkan oleh kumpulan syarikat, EON telah menjadi salah satu pemain terbesar di Malaysia dan tawarannya kepakaran mahir dalam industri motor.

Akademi Saga adalah satu lagi anak syarikat yang menyediakan pendidikan mengenai penyelenggaraan kenderaan Motor dan servis. Di sini menawarkan pelbagai sijil servis kenderaan saudara-mara dan penyelenggaraan. Dengan pengetahuan yang luas dan kepakaran, ia telah diiktiraf oleh kerajaan Malaysia sebagai sebuah pusat pendidikan yang semakin meningkat bagi industri motor.

Lihat juga sunting