Eksotoksin ialah toksin yang diretas oleh bakteria.[1] Eksotoksin boleh menyebabkan kerosakan kepada tuan rumah dengan memusnahkan sel atau mengganggu metabolisme sel normal. Mereka sangat kuat dan boleh menyebabkan kerosakan besar kepada tuan rumah. Exotoxin boleh dirembes, atau, sama dengan endotoksin, boleh dikeluarkan semasa lisis sel. Patogen negatif gram boleh mengecilkan vesikel membran luar yang mengandungi endotoxin lipopolisakarida dan beberapa protein virulen dalam membran membatasi bersama-sama dengan beberapa toksin lain sebagai kandungan intra-vesikular, dengan itu menambah dimensi yang tidak diduga sebelumnya kepada proses eukaryote yang terkenal dengan pengedaran vesikel membran, iaitu agak aktif pada antara muka hos patogen.

Angka ini menunjukkan bahawa eksotoksin disekat oleh sel bakteria, Clostridium botulinum sebagai contoh, dan beracun kepada sel somatik. Sel-sel somatik mempunyai antibodi di permukaan sel untuk mensasarkan eksotoksin dan mengikatnya, mencegah pencerobohan sel somatik. Pengikatan eksotoksin dan antibodi membentuk interaksi antigen-antibodi dan eksotoksin disasarkan untuk kemusnahan oleh sistem imun. Jika interaksi ini tidak berlaku, eksotoksin mengikat kepada reseptor exotoxin yang berada di permukaan sel dan menyebabkan kematian sel tuan rumah dengan menghalang sintesis protein. Angka ini juga menunjukkan bahawa penggunaan haba atau bahan kimia untuk eksotoksin dapat menyebabkan penonaktifan eksotoksin. Eksotoksin yang dinyahaktifkan dipanggil toksoid dan mereka tidak berbahaya kepada sel somatik.

Mereka boleh menggunakan kesannya secara tempatan atau menghasilkan kesan sistemik. Eksotoksin yang terkenal termasuk: toksin botulinum yang dihasilkan oleh toksin Clostridium botulinum; Corynebacterium diphtheriae, yang dihasilkan semasa simptom yang mengancam nyawa difteriai; tetanospasmin yang dihasilkan oleh Clostridium tetani. Sifat toksik yang paling eksotoksin dapat diaktivasi oleh haba atau rawatan kimia untuk menghasilkan toksoid. Ini mengekalkan kekhususan antigennya dan boleh digunakan untuk menghasilkan antitoksin dan, dalam kes toksoid difteria dan tetanus, digunakan sebagai vaksin.

Eksotoksin mudah terdedah kepada antibodi yang dihasilkan oleh sistem imun, tetapi banyak eksotoksin sangat toksik yang boleh membawa maut kepada tuan rumah sebelum sistem imun mempunyai peluang untuk melancarkan pertahanan terhadap mereka. Atas sebab ini antitoksin, anti-serum yang mengandungi antibodi, disuntik untuk memberikan imuniti pasif .

Rujukan sunting

  1. ^ Ryan, Kenneth J.; Ray, C. George, penyunting (2010). Sherris medical microbiology (ed. 5th). New York: McGraw Hill Medical. ISBN 978-0-07-160402-4.

Pautan luar sunting