Ektoterma (dari perkataan Yunani εκτός (ektós) "luar" dan θερμός (thermós) "panas") merupakan organisme yang mana punca fisiologi dalaman untuk menghasilkan haba agak kecil atau tidak begitu penting dalam mengawal suhu badan.[1] Hidupan-hidupan sedemikian (misalnya, katak) bergantung pada punca haba persekitaran[2] yang membolehkannya untuk hidup pada kadar metabolisme yang cukup cekap.[3] Sesetengah haiwan sedemikian hidup dalam persekitaran di mana suhunya agak malar, seperti di kawasan lautan abis. Sebaliknya, di mana suhunya banyak berubah sehingga menyusahkan aktiviti fisiologi jenis ektoterma yang lain, kebanyakan spesies biasanya mencari punca atau perlindungan dari haba; misalnya, kebanyakan reptilia mengawal suhu badan dengan berjemur di bawah matahari, atau mencari tempat berteduh apabila perlu. Berbanding dengan ektoterma, endoterma amat bergantung pada proses metabolisme dalaman.

Kura-kura Pseudemys (yang berjemur di bawah matahari dalam gambar ini) adalah ektoterma.
Junonia lemonias berjemur di bawah matahari.



Rujukan sunting

  1. ^ Davenport, John. Animal Life at Low Temperature. Publisher: Springer 1991. ISBN 978-0412403507
  2. ^ Jay M. Savage ; with photographs by Michael Fogden and Patricia Fogden. (2002). The amphibians and reptiles of Costa Rica : a herpetofauna between two continents, between two seas. Chicago, Ill.: University of Chicago Press. m/s. 409. ISBN 0-226-73538-9.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ Milton Hildebrand; G. E. Goslow, Jr. Principal ill. Viola Hildebrand. (2001). Analysis of vertebrate structure. New York: Wiley. m/s. 429. ISBN 0-471-29505-1.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Templat:Thermoreg