Emily Jane Browning (lahir 7 Disember 1988) adalah seorang pelakon Austrailia, lebih terkenal untuk lakonan beliau sebagai Violet Baudelaire di Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events.

Emily Browning
Kelahiran
Emily Jane Browning

(1988-12-07) 7 Disember 1988 (umur 35)

Biografi sunting

Kehidupan peribadi sunting

Browning yang dilahirkan di Melbourne, Victoria, anak perempuan Shelley dan Andrew Browning[1]. Beliau mengatakan beliau membelajar Amerika dari rancangan televisyen Sesame Street di ABC. Beliau mempunyai dua abang-abang, Nicholas (tujuh tahun lebih muda) dan Matthew (9 tahun lebih muda). Beliau masih tinggal di Melbourne dan sedang berehat dari lakonan untuk melengkapkan pendidikan beliau di Sekolah Menengah Eltham, mana, pada November 2006, beliau mencapai peperiksaan Sijil Pendidikan Victoria beliau[2].

Kerjaya sunting

Kerjaya lakonan Browning bermula pada umur 8 tahun apabila beliau melihatkan ayah pelajar di drama sekolah dan dia mencadangkan bahawa beliau membuat lakonan sebagai kerjaya beliau. Selepas itu, beliau memenangi lakonan bersama dengan Judy Davis dalam filem televisyen The Echo of Thunder[3]. Kerjaya yang berjaya dalam filem dan televisyen Austrailia diikuti, termasuklah The Man Who Sued God, dalam mana beliau memainkan anak perempuan watak Billy Connolly. Beliau kemudian membintangi lagi dengan Connolly dalam Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events, dalam mana beliau memainkan lakonan Violet Baudelaire[3] Beliau takut akan dihantar keluar semasa pengfileman, kerana mengetawakan banyak kepada Jim Carrey.

Lakonan sunting

Tahun Tajuk Lakonan Nota
2008 The Uninvited Anna Rydell
2006 Light Surrounding You Girl Music video
2005 Stranded Penny
2004 Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events Violet Baudelaire Lead
2003 After the Deluge Maddy TV miniseries
Ned Kelly Grace Kelly Movie
Darkness Falls Young Caitlin Greene
2002 Ghost Ship Katie Harwood
2001 The Man Who Sued God Rebecca Myers
Halifax f.p: Playing God Kristy O'Connor TV movie
Blonde Fleece
1999 High Flyers
Thunderstone Clio Siri TV
1998 The Echo of Thunder Opal Ritchie Filem TV

Penghargaan sunting

Memenangi:

Mencalonkan:

Rujukan sunting

Pautan luar sunting