EncroChat

perkhidmatan dan pembekal komunikasi telefon bimbit yang didakwa terlibat dalam aktiviti jenayah terancang.

EncroChat adalah rangkaian komunikasi dan penyedia perkhidmatan yang didakwa digunakan oleh anggota geng untuk merancang kegiatan jenayah. Pada Jun dan Julai 2020, polis menyusup masuk ke rangkaian EncroChat semasa siasatan di seluruh Eropah.[1] Sumber yang tidak dikenali yang dikaitkan dengan EncroChat mengatakan bahawa syarikat itu akan berhenti beroperasi kerana operasi polis.[2]

EncroChat
Jenis/bentuk sahPembekal perkhidmatan, telecommunications network Sunting ini di Wikidata
IndustriPerisian komputer
Ditubuhkanc. 2016 Sunting ini di Wikidata
DibubarkanJun 2020 Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatTidak diketahui Sunting ini di Wikidata
Kawasan perkhidmatanSedunia
Tapak webencrochat.network
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang sunting

Perkhidmatan EncroChat tersedia untuk telefon bimbit Android yang menonaktifkan fungsi GPS, kamera dan mikrofon mereka.[3] Peranti ini dilaporkan pada Julai 2020 dengan harga €1,000 setiap satu, kemudian €1,500 untuk kontrak enam bulan untuk menjadi milik perkhidmatan tersebut.[4][5] Pada bulan yang sama, perkhidmatan ini mempunyai 10,000 pengguna di UK sahaja.[1]

Telefon bimbit tersebut dilaporkan menggunakan perkakasan telefon BQ Aquaris X2, dan menjalankan dua sistem pengendalian bersebelahan: satu tidak bersalah untuk pandangan umum, dan satu dengan ciri-ciri privasi diaktifkan. EncroChat menampilkan aplikasi pesanan khusus yang menyalurkan mesej melalui pelayan pusat. Ciri "butang panik" tersedia, di mana PIN tertentu yang dimasukkan ke perangkat melalui layar buka kunci akan menghapus semua data di telefon.[6] Penyedia SIM EncroChat adalah syarikat telekomunikasi Belanda KPN. Syarikat itu enggan memberi komen kepada Vice News.[7]

Sistem mesej sulit ditemui oleh Gendarmerie Nasional Perancis pada tahun 2017, bersama dengan telefon yang berkaitan ketika menjalankan operasi terhadap kumpulan jenayah terancang.[8] Pada Disember 2018, dilaporkan bahawa pembunuh yang membunuh Paul Massey dan John Kinsella telah menggunakan telefon EncroChat.[9][10]

Penyusupan sunting

Agensi Jenayah Kebangsaan Britain memulakan usaha untuk menyusup ke rangkaian pada2016;[11] kemudian Gendarmerie Nasional Perancis bergabung dalam usaha pada 2017. Penyelidikan dipercepat pada awal 2019 setelah mendapat dana EU, dan sebuah Pasukan Penyiasatan Bersama (JIT) dibentuk antara Pihak berkuasa Perancis dan polis Belanda pada April 2020.[4] Perisikan dan kepakaran teknikal dari Agensi Jenayah Kebangsaan Britain membenarkan Gendarmerie Nasional dan polis Belanda mengakses mesej dengan meletakkan "alat teknikal di tempat" pada pelayan EncroChat di Perancis.[12][13][1] Data ini diedarkan oleh Europol dan Agensi Jenayah Kebangsaan yang membina teknologi analisis data untuk secara automatik "mengenal pasti dan mencari pesalah dengan menganalisis berjuta-juta mesej dan ratusan ribu gambar".[14][6]

Penyiasat menemui cara untuk memasang perisian hasad pada telefon, yang membolehkan mereka membaca mesej sebelum dihantar dan merakam kata kunci skrin kunci. EncroChat telah menganggarkan bahawa sekitar 50 peratus peranti di Eropah terjejas. Pada bulan Mei 2020, ciri penghapusan dimatikan dari jarak jauh oleh pihak penguatkuasa di beberapa unit. Syarikat itu pada mulanya cuba mendorong kemas kini sebagai tindak balas terhadap apa yang pada mulanya dianggap sebagai bug, tetapi peranti tersebut diserang sekali lagi oleh perisian hasad yang mengubah kata kunci skrin kunci..[7][15]

Pada malam 12-13 Jun, [4] setelah EncroChat meneka tentang penyusupan oleh penguatkuasaan undang-undang telah terjadi, pengguna menerima mesej rahsia yang berbunyi "Hari ini domain kami secara tidak sah dirampas oleh entiti pemerintah. Mereka mengubah domain kami untuk melancarkan serangan bagi menjejaskan unit karbon. ... Oleh kerana tahap kecanggihan serangan dan kod perisian hasad, kami tidak lagi dapat menjamin keselamatan peranti anda. ... Anda dinasihatkan [sic] untuk mematikan dan segera buang peranti anda secara fizikal."[7][15]

EncroChat kemudian memberitahu Vice News bahawa ia ditutup secara kekal "berikutan beberapa serangan yang dilakukan oleh pertubuhan asing yang nampaknya berasal dari UK."[2] Europol dan Agensi Jenayah Kebangsaan enggan memberi komen pada masa itu.[7] Menurut pihak berkuasa Perancis, 90 peratus pengguna EncroChat adalah penjenayah, dan Agensi Jenayah Nasional Britain mengatakan bahawa pihaknya tidak menemui bukti bahawa bukan penjenayah menggunakannya.[4]

Kesan sunting

Pasukan Penyiasatan Bersama Eropah sunting

JIT (Joint Investigation Team), dikenali dengan kod nama Emma 95 di Perancis, Lemont di Belanda dan disokong oleh Europol, memungkinkan pengumpulan jutaan mesej antara suspek secara masa sebanar, dan maklumat juga dikongsi dengan pihak penguatkuasa di beberapa negara yang tidak mengambil bahagian dalam JIT, termasuk UK, Sweden dan Norway.[16] Polis Belanda menangkap lebih daripada 100 suspek, dan merampas lebih dari lapan tan kokain, sekitar lapan tan metrik kristal, puluhan senjata api dan kereta mewah, dan wang tunai hampir 20 juta. Pihak berkuasa Perancis enggan mendedahkan maklumat secara terbuka mengenai penangkapan pada masa itu.[15]

Operasi Venetic sunting

Operasi Venetic adalah tindak balas kebangsaan oleh Agensi Jenayah Kebangsaan British. Akibat penyusupan ke dalam rangkaian berkenaan, polis UK menahan lebih 746 individu, termasuk ketua jenayah utama, memintas dua tan dadah (dengan nilai jalanan pada masa itu melebihi £ 100 juta), merampas wang tunai £54 juta serta senjata termasuk mesingan, pistol, bom tangan, raifal gempur AK47, dan lebih daripada 1,800 peluru.[1][17][18] Lebih daripada 28 juta tablet penenang Etizolam dirampas.[19] Pegawai penguatkuasa yang rasuah juga ditangkap hasil dari operasi tersebut.[19]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Shaw, Danny (2 Julai 2020). "Hundreds arrested as crime chat network cracked". BBC News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  2. ^ a b Cox, Joseph (22 Jun 2020). "Encrypted Phone Network Says It's Shutting Down After Police Hack". Vice News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 Julai 2020.
  3. ^ Cook, James (2 Julai 2020). "How EncroChat became the go-to messaging service for gangsters". The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  4. ^ a b c Wright, Robert (2 Julai 2020). "Hundreds arrested across Europe as French police crack encrypted network". The Financial Times (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  5. ^ Corder, Mike (2 Julai 2020). "European police crack encrypted phones, arrest hundreds". Washington Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Julai 2020.
  6. ^ a b "Euro police forces infiltrated encrypted phone biz – and now 'criminal' EncroChat users are being rounded up". The Register (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  7. ^ a b c d Cox, Joseph (2 Julai 2020). "How Police Secretly Took Over a Global Phone Network for Organised Crime". Vice Motherboard (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  8. ^ "EncroChat: What it is, who was running it, and how did criminals get their encrypted phones?". Sky News (dalam bahasa Inggeris). 2 Julai 2020.
  9. ^ Cox, Joseph. "Texts Claim Hack of Encrypted Phone Company Used by Hitmen". Vice Motherboard (dalam bahasa Inggeris).
  10. ^ "John Kinsella and Paul Massey murder suspects had "extremely expensive" encrypted phones". Phoneweek (dalam bahasa Inggeris). 4 Disember 2018. Dicapai pada 2 Julai 2020.
  11. ^ Evans, Martin (2 Julai 2020). "Hundreds of gangsters arrested as police crack criminals' private messaging network". The Telegraph (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  12. ^ Jowitt, Tom (2 Julai 2020). "Police 'Crack' EncroChat Encryption". Silicon UK (dalam bahasa Inggeris).
  13. ^ "EncroChat: What it is, who was running it, and how did criminals get their encrypted phones?". Sky News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  14. ^ "What is Encrochat, the encrypted network infiltrated by law enforcement?". Verdict (dalam bahasa Inggeris). 2 Julai 2020. Dicapai pada 2 Julai 2020.
  15. ^ a b c Cox, Kate (2 Julai 2020). "Police infiltrate encrypted phones, arrest hundreds in organized crime bust". Ars Technica (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Julai 2020.
  16. ^ "Dismantling of an Encrypted Network Sends Shockwaves Through Organised Crime Groups Across Europe". Europol (dalam bahasa Inggeris). 2 Julai 2020. Dicapai pada 3 Julai 2020.
  17. ^ Reynolds, Emma. "Hundreds arrested after police infiltrate secret criminal phone network". CNN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.
  18. ^ "Operation Venetic: More than 50 arrests in 'unprecedented' crime raids" (dalam bahasa Inggeris). BBC News. 2 Julai 2020. Dicapai pada 2 Julai 2020.
  19. ^ a b Dodd, Vikram (2 Julai 2020). "Hundreds arrested as UK organised crime network is cracked". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Julai 2020.