Carl Eugen Langen (9 Oktober 1833 - 2 Oktober 1895) ialah seorang usahawan, jurutera dan pencipta Jerman, yang terlibat dalam pembangunan enjin petrol dan Kereta Api Penggantungan Wuppertal. Pada tahun 1857, beliau bekerja di kilang gula bapanya, JJ Langen & Söhne, dan selepas latihan teknikal yang meluas di institut Politeknik di Karlsruhe, dipatenkan kaedah untuk menghasilkan kiub gula. Beliau menjual kaedah ini pada 1872 oleh Sir Henry Tate dari England, pengasas Galeri Tate di London.

Eugen Langen
Enjin gas Otto- Langen 1867.

Otto dan Langen sunting

Pada tahun 1864, Langen bertemu dengan Nikolaus August Otto yang bekerja untuk memperbaiki enjin gas dicipta oleh Etienne Lenoir dari Belgium. Langen yang terlatih secara teknikal mengiktiraf potensi pembangunan Otto, dan satu bulan selepas pertemuan itu, mendirikan kilang enjin pertama di dunia, NA Otto & Cie. Pada Pameran Dunia 1867 Paris, enjin mereka yang lebih baik menerima Hadiah Utama.[1]

Deutz sunting

Selepas kilang pertama ini bangkrut, Langen mengasaskan sebuah syarikat baru untuk pembinaan enjin gas, Gasmotoren-Fabrik Deutz, yang kemudian menjadi kumpulan Kloeckner-Humboldt-Deutz (KHD).[2] Ini menjadi Deutz AG semasa. Langen mencipta dan menggunakan kaedah pengeluaran baru di kilang KHD.

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-04. Dicapai pada 2019-09-20.
  2. ^ Wise, David Burgess. "Daimler: Founder of the Four-Wheeler", in Northey, Tom, ed. World of Automobiles (London: Orbis, 1974), Volume 5, p.483, subscription required.