Eurabia merupakan ungkapan / istilah baru politik yang merujuk kepada pertambahan penduduk Islam di Eropah , disebabkan oleh imigresen yang berterusan dan kadar kelahiran tinggi , sehingga menjadi majoriti dalam tempoh beberapa generasi . Istilah ini menyamakan Saudi atau Arab dengan Islam .

Istilah ini diperkenalkan oleh Bat Ye'or seorang penulis Yahudi British -Mesir selepas menulis buku pada 2005 bertajuk "Eurabia: Axis Euro-Arab" , merujuk kepada dasar-dasar Euro-Arab , menjurus kepada anti - Amerika dan anti - Zionis . Istilah ini disamakan dengan 'Dhimmitude' juga diperkenalkan oleh Ye'or, yang melambangkan sikap penyerahan konsesi ke arah Islam.

Asal-usul istilah sunting

Eurabia pada asalnya adalah tajuk berita yang diterbitkan oleh Comité européen dan jurnal de Persatuan Franco solidarité-Arabe (ASFA), Timur Tengah Antarabangsa (London), dan Groupe d'Etudes sur le Moyen-Orient (Geneva). [3] Semasa krisis minyak 1973 , Komuniti Ekonomi Eropah (yang terdahulu Kesatuan Eropah ) , telah menyertai Dialog Euro-Arab (PKK) bersama Liga Arab . Kemudian Bat Ye'or menggunakan Eurabia sebagai tajuk jurnal untuk menerangkan perkembangan politik semasa.

Bagi Bat Ye'or , Eurabia adalah hasil daripada dasar Perancis memimpin Eropah untuk meningkatkan kuasa Eropah menentang Amerika Syarikat dengan menjajarkan kepentingan bersama-sama orang-orang negara-negara Arab. Akibatnya ia menjadi punca utama permusuhan Eropah dengan Israel.

Definisi beliau istilah ialah: " Eurabia adalah realiti geo-politik selepas 1973 melalui sistem pakatan tidak rasmi , , sembilan negara-negara Komuniti Eropah (EC), menjadi Kesatuan Eropah (EU) pada 1992. Sebaliknya, negara-negara Arab Mediterranean. Perikatan dan perjanjian dibentangkan di peringkat tertinggi politik setiap negara SPR dengan wakil daripada Suruhanjaya Eropah, dan homologues Arab atau wakil Liga Arab . Sistem ini adalah serentak dan dinamakan Dialog Euro-Arab (PKK) bermula pada Julai 1974 di Paris ."

Definasi semasa sunting

Berbeza daripada daripada Ye'or Bat, istilah ini merujuk kepada demografi imigresen dan Islam, dan kesukaran penduduk Islam berasimilasi di Eropah. Niall Ferguson menulis dalam New York Times bahawa idea Eurabia telah " Semenjak 9 / 11 dan 3 / 11 pengeboman di Madrid mengesahkan bahawa pengganas yang bersimpati dengan Osama bin Laden terus beroperasi di bandar-bandar Eropah . Kononnya Eropah mahu menyenangkan hati radikal Islam.Ia adalah manifestasi sporadis bersama-sama anti-Semitisme dan fundamentalisme baru. "

Istilah ini dipopularkan oleh penulis Oriana Fallaci ,Robert Spencer , Daniel Pipes ,Ayaan Hirsi Ali , Melanie Phillips , Mark Steyn dan beberapa laman web.Penulis Bernard Lewis dan Bruce Bawer turut membincangkan senario yang sama.


Pada tahun 2009, video tentang Eurabia telah dimuat naik ke YouTube dengan tajuk "Demografi Islam " . Video itu ditonton oleh 10 juta dalam tempoh dua bulan. Video itu dipercayai dihasilkan oleh lelaki yang menyerang Oslo ,pada 22 Julai 2011 iaitu Beirick.

Implikasi dan tindak balas sunting

Pemimpin Libya , Muammar al- Gaddafi, dalam ucapan yang disiarkan di TV Al-Jazeera pada 10 April 10, 2006, menyatakan bahawa : "Kami mempunyai 50 juta orang Islam di Eropah. Terdapat tanda-tanda bahawa Allah akan berikan kemenangan Islam di Eropah - tanpa pedang, tanpa senjata api, tanpa penaklukan 50 juta umat Islam di Eropah akan berubah menjadi benua Islam dalam tempoh beberapa dekad." "Allah menggerakkan negara Islam Turki menjadi ahli Kesatuan Eropah " "Kini 50 juta umat Islam menjadi 100 juta umat Islam di Eropah . Albania merupakan negara Islam turut memasuki EU " "Bosnia juga negara Islam memasuki EU . 50 % daripada rakyatnya adalah orang Islam." "Eropah dan begitu juga Amerika harus bersetuju menjadi Islam pada masa depan atau mengisytiharkan perang ke atas umat Islam."

Sidang kemuncak 2005 Perkongsian Euromediterranean Euro -Arab ,menekankan agenda " Pendidikan dan Pertukaran Kebudayaan " dan " Keadilan, Keselamatan, Migrasi, dan Integrasi Sosial (Pendatang) . "


Sebaliknya Ayaan Hirsi Ali menuntut dasar konfrontasi di peringkat Eropah untuk memenuhi ancaman radikal Islam, dan membandingkan dasar bukan konfrontasi Neville Chamberlain yang bertujuan untuk memujuk Hitler . Beliau mencadangkan: Kawalan terhadap pertumbuhan demografi penduduk Islam di Eropah; Pendaftaran semua insiden keganasan terhadap wanita, orang-orang Yahudi dan homoseksual, termasuk identiti (agama) pelakunya; Eropah mesti mengiktiraf Amerika Syarikat dan Israel sebagai sekutu dalam perjuangan menentang pembangunan .Radikal Islam menjadi sumber tenaga alternatif , mengurangkan pergantungan kepada minyak ; Dasar imigresen Pendatang Eropah mestilah mensyaratkan taat setia kepada perlembagaan negara : menandatangani kontrak agar mematuhi Perlembagaan, dan akan dihantar pulang jika mereka melanggar janji ikrar; Konfrontasi ideologi dengan generasi yang dijangkiti oleh radikal Islam: semua umat Islam jelas mesti keluar daripada agama Islam radikal, menawarkan pendidikan yang baik; Menutup semua sekolah-sekolah Islam dan melarang pembukaan yang baru.

Semasa persidangan "Keruntuhan Eropah" di Universiti Pepperdine , Ayaan Hirsi Ali meminta "makna reformasi, untuk mengurangkan kerajaan , di mana kerajaan tidak perlu, dan khususnya negara kebajikan . " Menurut Johann Hari, "respons Steyn yang lebih luas kepada Islamisme adalah untuk menjadikan masyarakat demokratik sebagaimana kehendak Islam."

Kritikan terhadap konsep sunting

The Economist menerangkan konsep Eurabia sebagai " scaremongering ". Scholar Matt Carr menulis dalam isu Julai Race & Kelas 2006 bahawa : " Teori konspirasi yang pelik ini telah menjadi fantasi berbahaya Islamophobia ." Justin Vaisse , penulis bersama Integrasi Cabaran Islam Politik dan Agama di Kontemporari Perancis, mencadangkan untuk membongkar "empat mitos sekolah gelisah.Contohnya umat Islam di Perancis :

Penduduk Islam tidak berkembang pantas malah kadar kesuburan pendatang semakin menurun . Umat ​​Islam bukanlah satu kumpulan yang monolitik atau padu . Islam tidak bertujuan untuk mengintegrasikan politik dan sosial. Walaupun bilangan mereka mereka, umat Islam mempunyai pengaruh yang kecil terhadap dasar luar (contohnya, dasar ke arah Israel ).

Menurut David Aaronovitch : Eurabia adalah satu konsep yang dicipta oleh seorang penulis yang dipanggil Ye'or Bat, untuk mempopularkan buku barunya.Buku itu membincangkan "usaha Arab untuk menundukkan Eropah dan kesanggupan Eropah untuk ditundukkan ". Semua ini berkaitan teori konspirasi.

Teori "Eurabia" telah membandingkan sejarah antisemitic oleh kolumnis Johann Hari . Memang terdapat intelektual di British yang menyebarkan teori konspirasi tentang umat Islam di Mekah pada abad 21.

Penganalisis Ralph Peters menyatakan bahawa umat Islam "akan bernasib baik jika mereka hanya dihantar pulang."

Rujukan sunting