ext2 atau Sistem fail lanjut ke-2 adalah sistem fail untuk Kernel Linux. Ia direka oleh Remy Card sebagai ganti untuk sistem fail extended (ext). Ia cukup laju untuk digunakan sebagai penanda aras biasa. Kelemahan utama ialah ia bukan sistem fail jurnal. Kejayaannya adalah ext3. Ext3 adalah sistem fail jurnal dan hampir bersesuaian dengan ext2.

Mengikut pelaksanaan undang-undang canonical ext2 adalah ext2fs sistem fail aturcara dalam Linux Kernel(Sains Komputer),Lain-lain pelaksanaan(berbeza-beza kualiti dan kelengkapan)wujud dalam HURD,Mac OS X(kumpulan yang ke-3),Darwin(sama kumpulan yang ke-3 seperti Mac OS X tetapi tidak diuji).Diantra BSB kernel atau set aturcara dalam sistem pengendalian komputer yang melaksanakan fungsi paling primitif dan sebagai kumpulan yang ke-3 Microsoft Windows driver atau aturcara,ext2 adalah sistem fail yang gagal dalam pembahagian Red Hat Linux,Fedora Core, dan Debian linux sehingga diambil oleh ext3 yang lebih baru.

Sejarah sunting

Pada awal perkembangan Linux Kernel dibangunkan bersama dibawah Minix sistem operasi.Pada dasarnya ,ia sangat jelas sistem fail Minix akan digunakan sebagai sistem fail yang pertama.Sistem fail Minix kebanyakanya bebas dari pepijat,tetapi menggunakan 16-bit untuk mengimbangi bahagian dalam dan oleh begitu ia hanya mempunyai 1 maksimum saiz yang terhad 64 MB.Ia juga ada fail 1 fail nama yang berukuran terhad 14 ciri.

Untuk menyenangkan sebagai tambahan sistem fail yang terbaru dan menyediakan fail yang generikAPI,VFS fail sistem berlapis yang sebenarnya telah ditambah kepada Linux Kernel.Sistem fail extended(ext), telah dikeluarkan pada April 1992 sebagai fail sistem yang pertama menggunakan VFS API dan dan termasuk dalam Linux versi 0.96c.Sistem fail ext menyelesaikan dua masalah besar dalam fail sistem Minix(saiz maksimum partition dan nama fail bersaiz terhad kepada 14 ciri,dan membolehkan 2 GB data and nama fail sehingga 255 nama.Tetapi ia masih ada masalah,Ia tiada sokongan untuk jalan masuk yang berasingan.

Sebagai penyelesaian kepada masalah ini,2 fail sistem yang baru telah dicipta pada January 1993,Xiafs dan sistem fail extended yang ke-2(ext2),yang mana sitem fail extended yang telah dibaik pulih dengan kerjasama banyak idea daripada sistem fail cepat Berkeley.Ext2 juga telah direka dengan extensibiliti didalam minda,dengan ruang yang tinggal didalam ia didisk data struktur untuk kegunaan versi masa hadapan.

Sejak dari itu,ext2 telah diuji oleh banyak pembaharuan yang telah dipanjangkan sehingga keVFS API.Memaparkan seperti POSIX ACLs.

Ext2 sistem fail mempunyai maximum data yang bersaiz 4terabytes,maximum nama fail yang panjang 255 nama dan mempunyai panjang block saiz yang boleh berubah.Bagaimanapun ,sistem operasi yang lain mungkin bermakna saiz penuh adalah kerap kali tidak boleh dicapai oleh sebarang sistem operasi yang tertentu.Linux contohnya, terdapat beberapa sekatan dalam blok driver dan bermakna ext2 mempuyai maximum data bersaiz 2047GB.