Fairy Tail Zero (Jepun: フェアリーテイル ゼロ, Hepburn: Fearī Teiru Zero, digayakan sebagai FAIRY TAIL ZERØ) ialah siri manga Jepun yang ditulis dan dilukiskan oleh Hiro Mashima. Siri ini ialah prekuel untuk manga Fairy Tail oleh Mashima, yang menggambarkan peristiwa-peristiwa yang membawa kepada pembentukan persatuan ahli-ahli sihir yang dijadikan tajuk siri. Siri televisyen anime Fairy Tail termasuk adaptasi terbitan turunan, yang disiarkan dari Januari 9 sehingga Mac 26, 2016.

Fairy Tail Zero
Muka depan jilid manga terkumpul tunggal. Mengikut arah jam dari kiri atas: Precht, Yuri, Warrod, Mavis, dan Zera.
フェアリーテイル ゼロ
(Fearī Teiru Zero)
Manga
PengarangHiro Mashima
PenerbitKodansha
Penerbit Lain
DemografikShōnen
Majalah AsalFairy Tail Bulanan
Tarikh PengeluaranJulai 17, 2014Julai 17, 2015
Jilid1 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
Lagu/MuzikYasuharu Takanashi
StudioA-1 Pictures
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTV Tokyo
Tarikh tayanganJanuari 9, 2016Mac 26, 2016
Episod12 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Plot sunting

105 tahun sebelum peristiwa Fairy Tail asal berlaku, Mavis Vermillion yang berumur 6 tahun tinggal di Tenrou Island sebagai hamba persatuan ahli-ahli sihir Red Lizard. Sebuah pertelingkahan ganas meletus antara Red Lizard dan persatuan saingan mereka, Blue Skull, meninggalkan Mavis satu-satunya yang jelas terselamat bersama Zera, anak muda tuan Red Lizard ini. Tujuh tahun kemudian, sekumpulan pemburu harta karun – Yuri Dreyar, Precht Gaebolg, dan Warrod Sequen – datang ke pulau itu untuk mencari bahagian utama, Jed Sirius Semasa Mavis dan Yuri berdepan tukar pemilikan jed, mereka mendapati ia telah diambil oleh Blue Skull. Mavis mencadangkan dia dan Zera mengiringi pemburu harta untuk mendapatkan semula harta karun.

Perjalanan kumpulan ke bandar Magnolia, di mana Blue Skull telah menubuhkan sebuah rejim kejam. Mavis gagal untuk membohongi induk persatuan untuk mengembalikan jed dengan sihir ilusi, dan dia berundur ke dalam hutan dengan sekutu separasnya. Pertemuan Mavis dengan seorang pemuda yang tanpa pengetahuan Mavis, pemuda itu adalah Zeref, ahli sihir hitam terkenal. Mavis meluahkan simpati terhadap lelaki itu, yang ditimpa sumpahan yang melayukan dan membunuh semua kehidupan di sekeliling dia, dan menyakinkan mereka untuk mengajar Mavis dan sekutunya bagaimana untuk menggunakan sihir untuk memerangi Blue Skull. Mereka berjaya menggulingkan Blue Skull menggunakan sihir mereka, tetapi Mavis mendapati bahawa jed telah menjadi tercemar dengan sihir jahat. Apabila Yuri mengambil jed untuk dirinya sendiri, dia tidak sengaja menggabungkan dengan naga rangka besar digunakan oleh Blue Skull dan mengganas tak terkawal melalui bandar. Mavis menyelamatkan Yuri dengan menggunakan Law, mantera prototaip ajaran dari Zeref. Walau bagaimanapun, Mavis kehilangan keupayaannya berusia sebagai kesan sampingan daripada menggunakan mantera kurang dikuasai.

Selepas pulih dan mengetahui keadaan Mavis itu, Yuri mendedikasikan dirinya untuk melindunginya sebagai kawan. Dia juga mendedahkan kepada Mavis yang Zera adalah satu ilusi hanya dia boleh melihat; Zera mengesahkan lagi bahawa Zera sebenar mati ketika serbuan Blue Skull di pulau itu, dan Mavis disedari dicipta dia sebagai tindak balas kepada kematiannya. Mavis menerima Zera sebagai ilusi, menyebabkan dia hilang, dan menganjurkan persatuan ahli sihir Fairy Tail dalam ingatannya.

Watak sunting

Mavis Vermillion (Jepun: メイビス・ヴァーミリオン, Hepburn: Meibisu Vāmirion)
Disuarakan oleh: Mamiko Noto[1] (Bahasa Jepun), Leah Clark[2] (Bahasa Inggeris)
Mavis ialah seorang gadis berusia 13 tahun yang menjadi induk penubuhan persatuan Fairy Tail. Dia ialah seorang remaja yang kelihatan riang yang mengejutkan orang lain dengan akalnya yang luas dan keupayaan untuk mencipta ilusi yang meyakinkan orang, haiwan dan raksasa. Dia tinggal di Pulau Sirius selepas kampungnya telah diserbu oleh persatuan Blue Skull. Selepas Jed Sirius pulau suci itu dicuri, Mavis mengiringi sekumpulan pemburu harta untuk mendapatkannya kembali.
Zera (Jepun: ゼーラ, Hepburn: Zēra)
Disuarakan oleh: Kana Hanazawa[3][4] (Bahasa Jepun), Jeannie Tirado[2] (Bahasa Inggeris)
Zera ialah anak manja ketua Red Lizard iaitu Zeeself yang menjadi teman yang paling rapat Mavis selepas terselamat serangan Blue Skull. Dietahui kemudian bahawa Zera terkorban dalam serangan itu, dan gadis itu yang mengikuti Mavis sepanjang siri ini ialah satu ilusi sahaja yang hanya Mavis boleh melihat dan mendengar.
Yuri Dreyar (Jepun: ユーリ・ドレアー, Hepburn: Yūri Doreā)
Disuarakan oleh: Katsuyuki Konishi[1] (Bahasa Jepun), Clifford Chapin[2] (Bahasa Inggeris)
Yuri bapa Makarov Dreyar pada masa depan, master ketiga Fairy Tail. Sebelum bertemu Mavis, dia seorang pemburu harta karun yang tamak dan mementingkan diri sendiri terhadap penglibatan utama menuntut Jed Sirius, relik suci dari Pulau Sirius. Walau bagaimanapun, selepas Mavis menunjukkan keadaan diri yang disenangi Yuri, dia menjadi salah seorang rakan paling dipercayai Mavis.
Precht Gaebolg (Jepun: プレヒト・ゲイボルグ, Hepburn: Purehito Geiborugu)
Disuarakan oleh: Yoshihisa Kawahara[1] (Bahasa Jepun), David Trosko[2] (Bahasa Inggeris)
Precht ialah salah satu sahabat memburu harta Yuri, dan pengganti masa depan Mavis sebagai master Fairy Tail yang nanti akan dikenali sebagai Hades, pemimpin persatuan gelap Grimoire Heart. Dia ialah seorang lelaki yang tegas yang tidak mempersetujui kebodohan sekutunya, dan ialah seorang pejuang mahir yang menggunakan senjata rantai berhujung bilah yang boleh ditarik balik.
Warrod Sequen (Jepun: ウォーロッド・シーケン, Hepburn: Wōroddo Shīken)
Disuarakan oleh: Hiroshi Shirokuma[1] (Bahasa Jepun), Cris George[2] (Bahasa Inggeris)
Warrod ialah seorang yang baik hati dan gembira dan ada sebahagian sahabat Yuri. Dia mendapat kuasa untuk mengawal kehidupan tumbuhan, dan akhirnya berada di tempat keempat di kalangan Sepuluh Wizard Saints.
Zeref (Jepun: ゼレフ, Hepburn: Zerefu)
Disuarakan oleh: Akira Ishida[1] (Bahasa Jepun), Joel McDonald (Bahasa Inggeris)
Zeref, antagonis utama Fairy Tail, ialah anak muda kekal abadi dan awet muda yang ditimpa sumpahan yang menyebabkan semua kehidupan di sekeliling dia menjadi layu dan mati. Identiti sebenar tidak diketahui oleh watak-watak lain, dan dia membantu kumpulan Mavis dengan mengajar mereka sihir.
Zeeself (Jepun: ジーセルフ, Hepburn: Jīserufu)
Disuarakan oleh: Makoto Tamura (Bahasa Jepun), Mark Fickert[5] (Bahasa Inggeris)
Zeeself ialah ketua persatuan ahli-ahli sihir 'Red Lizard' yang menzalimi hambanya Mavis dan memanjakan anak perempuannya Zera. Dia dibunuh semasa serangan Blue Skulls pada persatuannya.
Geoffrey (Jepun: ジョフリー, Hepburn: Jofurī)
Disuarakan oleh: Takashi Matsuyama (Bahasa Jepun), Jeffrey Schmidt (Bahasa Inggeris)
Geoffrey ialah penguasa Blue Skull, persatuan yang menyaingi Red Lizard. Selepas digagalkan oleh Mavis dan sekutu-sekutunya, dia melarikan diri untuk membentuk persatuan Phantom Lord.

Keluaran sunting

Hiro Mashima mula menerbitkan siri ini dalam isu pertama majalah Kodansha Fairy Tail Bulanan pada Julai 17, 2014.[6][7][8] Siri ini berakhir dalam isu ke-13 dan terakhir majalah itu pada 17 Julai 2015.[9][10]

No. Tarikh keluaran original ISBM Original Tarikh keluaran bahasa Inggeris ISBN bahasa Inggeris
1 November 17, 2015[11]ISBN 978-4-06-395540-8Julai 12, 2016[12]ISBN 9781632362841
  1. "Pari-pari dalam Hati Kamu" (Jepun: 心の中の妖精, Hepburn: Kokoro no Naka Yōsei)
  2. "Permainan Kebenaran" (Jepun: 真実のゲーム, Hepburn: Shinjitsu no Gēmu)
  3. "Permulaan Malam" (Jepun: 旅立ちの夜, Hepburn: Tabitachi no Yoru)
  4. "Menari dengan Pedang" (Jepun: 刃と踊る, Hepburn: Yaiba to Odoru)
  5. "Tasik Pantulan Bulan" (Jepun: 月明かりの湖, Hepburn: Tsukiakari no Mizūmi)
  6. "Blue Skull" (Jepun: 青い髑髏(ブルースカル), Hepburn: Burū Sukaru)
  7. "Mavis, Penyihir Hitam" (Jepun: 黒魔導士メイビス, Hepburn: Kuro Madōshi Meibisu)
  1. "Adakah Magnolia Terbakar?" (Jepun: マグノリアは燃えているか, Hepburn: Magunoria wa Moeteiru ka)
  2. "Harta Karun" (Jepun: 宝物, Hepburn: Takaramono)
  3. "Law" (Jepun: ロウ, Hepburn: )
  4. "Makhluk Sementara" (Jepun: 消えゆくもの, Hepburn: Kieyuku Mono)
  5. "Zera" (Jepun: ゼーラ, Hepburn: Zēra)
  6. "Sebuah Pengembaraan Abadi" (Jepun: 永遠の冒険, Hepburn: Eien no Bōken)

Anime sunting

Adaptasi Fairy Tail Zero telah diumumkan untuk siri televisyen anime Fairy Tail pada jalur jaket Jilid 52 dan pada jilid terkumpul tunggal siri Fairy Tail.[1][13] Adaptasi ini ditayangkan pada Januari 9, 2016.[1] Lagu pembukaan "Ashita o Narase" (Jepun: 明日を鳴らせ, secara harfiah "Deringkan esok"), dinyanyikan oleh Kavka Shishido, manakala lagu pengakhiran, "Landscape", dinyanyikan oleh Solidemo. Untuk episod 277, tema akhir "Masayume Chasing", dinyanyikan oleh BoA.

Senarai episod sunting

No. Tajuk Bahasa Melayu[a]
Tajuk asal bahasa Jepun
Tarikh penyiaran asal[b] Tarikh penyiaran bahasa Inggeris[c]
266 "Pari-pari dalam Hati Kamu"
"Kokoro no Naka no Yōsei" (FAIRY TAIL ZERØ 心の中の妖精) 
Januari 9, 2016Februari 12, 2016
Sepanjang perjalanan latihan mereka, ahli-ahli Tail Fairy Natsu dan Happy perjalanan ke Tenrou Pulau untuk mencari kubur master pertama Mavis, dan berlaku di atas runtuhan sebuah bandar terbengkalai. Dalam satu imbasan semula, yang Mavis berusia enam tahun adalah seperti yang tinggal di bandar ini sebagai anak yatim dan hamba di persatuan Red Lizard. Ahli-ahli persatuan adalah kejam kepada Mavis, terutamanya tuan mereka Zeeself dan anak perempuan dimanjakan dia umur Mavis bernama Zera, tetapi Mavis ketekunan. Satu hari, Red Lizard memasuki pertelingkahan dengan persatuan saingan Blue Skull. Zeeself dan seluruh penduduk kampung maut manakala Mavis melarikan diri ke dalam hutan dengan Zera. Terharu dengan kebaikan Mavis ini, Zera menawarkan persahabatannya kepada dia sebelum runtuh, seolah-olah tidak bermaya. Tujuh tahun kemudian, sekumpulan harta pemburu-Yuri, Precht dan Warrod dicapai Sirius Pulau dalam mencari permata didambakan dipanggil Sirius Jade. 
267 "Pengembaraan Bermula"
"Bōken no Hajimari" (FAIRY TAIL ZERØ 冒険の始まり) 
Januari 16, 2016Februari 19, 2016
Tujuh tahun selepas terselamat dalam serangan Blue Skull, Mavis berusia tiga belas tahun tinggal bersendirian di Sirius Pulau dengan rakannya Zera. Mavis memenuhi Yuri kerana dia mencari pulau untuk mencari daripada Sirius Jade, yang merupakan relik dihargai di pulau itu. Yuri terlibat Mavis dalam permainan kecerdasan alih pemilikan harta, tetapi Mavis menggunakan pengetahuan taktikal dan kelemahan dia dalam Peraturan permainan untuk memukulnya. Walau bagaimanapun, permainan mereka membuktikan sia-sia apabila Precht dan Warrod memberitahu mereka bahawa jed itu sudah hilang. Mavis menyimpulkan bahawa Blue Skull mempunyai jed, dan pada desakan dia, menyakinkan pemburu harta dikurangkan sedikitpun untuk membawanya dan Zera dengan mereka. 
268 "Pemburuan Harta Karun"
"Torejā Hanto" (FAIRY TAIL ZERØ トレジャーハント) 
Januari 23, 2016Februari 26, 2016
Mavis mengganggu pemburu harta dengan rasa ingin tahu dia semasa pelayaran luar negara, terdengar bahawa mereka memerlukan dana untuk perjalanan mereka. Semasa bermain dengan ikan lumba-lumba di lautan, Mavis mendapati kuil bawah air dan, dengan harapan untuk membuktikan kegunaan dia, pergi untuk meneroka dalam mencari harta. Dia menjadi terperangkap di dalam ruang dengan ikan yang besar salahnya, tetapi Yuri dan Warrod dimaklumkan kepada mereka itu dan datang untuk menyelamatkan dia. Mavis mendapati apa yang dia percaya untuk menjadi keluar rahsia, hanya secara tidak sengaja mencetuskan ranjau yang memusnahkan kuil. Walau bagaimanapun, ketiga-tiga berjaya melarikan diri dengan beberapa keping harta di tunda. 
269 "Menari dengan Pedang"
"Yaiba to Odoru" (FAIRY TAIL ZERØ 刃と踊る) 
Januari 30, 2016Mac 4, 2016
Mavis dan yang lain turun di bandar pelabuhan Hargeon. Berikutan lawatan bersiar-siar, Mavis mengiringi Precht kerana dia tidak berjaya cuba untuk mengumpul maklumat mengenai Blue Skull dari penduduk bandar, yang menjauhi dia kerana sifat berat mulut dan menakutkan dia. Kedua-duanya akhirnya diarahkan ke bar yang mereka cepat menemui merupakan cawangan Blue Skull. Precht mahir menghantar pengunjung bermusuhan dan Mavis menjelmakan raksasa serigala ilusi untuk mengancam pelayan bar untuk mendedahkan tapak operasi Blue Skull, Magnolia. Kedua-dua keluar bar untuk meneruskan carian mereka, tanpa disedari melepasi Zeref di sepanjang jalan. 
270 "Tasik Pantulan Bulan"
"Tsukiakari no Mizūmi" (FAIRY TAIL ZERØ 月明かりの湖) 
Februari 6, 2016Mac 11, 2016
Mavis dan yang lain mendirikan khemah di hutan dalam perjalanan ke Magnolia. Kumpulan itu datang di seluruh bahagian pokok mati, mengingatkan pemburu khazanah yang mencari harta karun lebih awal melalui sebuah lembah yang beracun. Precht menceritakan pengembaraan untuk Mavis dan Zera, menunjukkan rasa kuat tiga orang itu setia kawan walaupun perbezaan mereka. Selepas Mavis membincangkan apa yang perlu dilakukan dengan Sirius Jade dengan pemburu harta sekali mereka merasa, Zera memutuskan untuk belajar sihir dan melindungi Mavis dalam kes mereka tidak boleh mempercayai pemburu. Kemudian, Kumpulan mencapai Magnolia untuk mencari bandar dalam keadaan rosak, dengan biru, naga rangka menjulang ke atas Katedral Kardia. 
271 "Blue Skull"
"Burū Sukaru" (FAIRY TAIL ZERØ 青い髑髏(ブルースカル)) 
Februari 13, 2016Mac 18, 2016
Mavis dan pemburu bersiar-siar di Magnolia yang sepi dalam mencari maklumat mengenai Blue Skull dan Sirius Jade. Mereka menyelamatkan baker Mako dan anak perempuannya Miko dari pelaku dari Blue Skull, belajar tentang rejim yang menindas persatuan telah dikenakan ke atas bandar sekali berkembang maju. Selepas menyaksikan ahli-ahli sihir persatuan membunuh seorang awam yang tidak bersalah, kumpulan itu melawan ahli-ahli sihir dan memutuskan untuk membebaskan bandar. Apabila bala persatuan tiba, Mavis menjelmakan tentera ilusi askar untuk menakut-nakutkan mereka, tetapi induk persatuan, Geoffrey mengiktiraf pembohongan dia. Mengatasi dan menguasai, Yuri dan Precht cedera dan kumpulan retret ke dalam hutan untuk keselamatan. 
272 "Penghantar Magik"
"Madō o Tsutaeru Mono" (FAIRY TAIL ZERØ 魔道を伝える者) 
Februari 20, 2016Mac 25, 2016
Walaupun dia dan yang lain pulih daripada serangan gagal mereka di Blue Skull, Mavis menghadapi Zeref bersendirian di dalam hutan. Sedar kepada identiti sebenar dia, Mavis mengambil simpati kepadanya apabila dia memahami dengan bahawa dia kena ilmu hitam yang membunuh segala-galanya di sekelilingnya. Selepas Mavis membentangkan dia a paparan haiwan ilusi sebagai tanda persahabatan, Zeref secara aneh bersetuju untuk membantu dia dan perjuangan rakan-rakannya terhadap Blue Skull dengan mengajar mereka sihir. Yuri dan Precht membuktikan diri mereka secara semula jadi mahir menggunakan sihir untuk memerangi, manakala Warrod mendapati bakat dia menyokong dan bukan agresif. Sebaik sahaja tiga berasa yakin dengan kebolehan mereka, Zeref meninggalkan dan merenung dari masa ke masa yang dihargai dia telah dihabiskan dengan Mavis. 
273 "Harta Karun"
"Takaramono" (FAIRY TAIL ZERØ 宝物) 
Februari 27, 2016April 1, 2016
Mavis dan pemburu harta menghimpunkan rakyat Magnolia untuk mengadakan pemberontakan terhadap Blue Skull ketika mereka menggubal rancangan mereka untuk menyelamatkan bandar. Yuri dan Precht mengalahkan ahli-ahli sihir dan mencari Sirius Jade dalam Katedral Kardia, manakala Warrod mengumpan Geoffrey arah ilusi Magnolia membakar, di mana dia dikurung oleh Mavis dan Zera. Geoffrey memberi amaran kepada dua yang jed serta mempunyai tenaga jahat yang boleh memusnahkan bandar apabila disentuh. Mavis cuba untuk menghentikan Yuri daripada mencuri jed, tetapi dia menolak amaran itu dan mengambil memegang harta. Dia diambil alih oleh kuasa dan bergabung dengan naga rangka di atas katedral, mengamuk melalui bandar sebagai raksasa yang tidak siuman. 
274 "Law"
"Rō" (FAIRY TAIL ZERØ ロウ) 
Mac 5, 2016April 8, 2016
Mavis bersedia untuk menggunakan Law, jampi sihir yang kuat dipelajari dari Zeref, untuk membebaskan Yuri dari naga biru. Walaupun amaran Zera ini kesan buruk untuk menggunakanya, Mavis berjaya menggunakan ejaan dan memusnahkan Sirius Jade mengawal Yuri, dan jatuh tidak sedarkan diri. Kemudian, Yuri terbangun dan mengetahui tentang apa Mavis telah dilakukan, dan mantera dia telah secara kekal terbantut kematangan fizikal dia. Dia meminta maaf kepada Mavis dan berjanji untuk melindungi dia sebagai kawannya mulai sekarang. Apabila Mavis menerima persahabatan, Yuri mengaku kepadanya bahawa dia mahupun sesiapa pun kecuali Mavis dapat melihat atau mendengar Zera, mendedahkan dia menjadi ilusi dia telah mencipta. 
275 "Eternal Adventure"
"Eien no Bōken" (FAIRY TAIL ZERØ 永遠の冒険) 
Mac 12, 2016April 15, 2016
Zera mengesahkan bahawa dia adalah satu ilusi Mavis tidak sedar dicipta selepas Zera sebenar meninggal dunia tujuh tahun lebih awal. Dia menggalakkan Mavis untuk bergerak ke atas, kepudaran kekal apabila Mavis dgn suara sedih menerima kebenaran mengenai dirinya. Yuri dapat melihat Zera kerana dia hilang, dan dia mengamanahkan dia dengan menjaga Mavis. Selepas menimbang apa yang perlu dilakukan seterusnya, Mavis menetapkan Fairy Tail ahli sihir persatuan untuk membantu Magnolia pulih daripada rejim Blue Skull ini. Pemburu harta meletakkan persatuan lama mereka, Sylph Labyrinth, dan menyertai Fairy Tail dengan Mavis sebagai induk persatuan. Sebuah riwayat penutup menceritakan sejarah Fairy Tail sehingga tahun X792, satu tahun selepas pembubaran itu persatuan ini. 
276 "Challenger"
"Chōsen-sha" (挑戦者) 
Mac 19, 2016April 23, 2016
Pada tahun X792, Lucy tinggal bersendirian di Crocus di mana dia bekerja sebagai pelatih editorial di majalah Mingguan Sorcerer untuk mengesan bekas guildmates sesat dia dengan harapan untuk menyatukan semula dengan mereka. Walaupun membantu atasannya, Jason meliputi perlawanan di Grand Magic Games, kelibat yang berhijab mengganggu sambungan selepas perlawanan akhir. Mengisytiharkan dirinya pencabar, penceroboh yang dikelilingi-pemenang pertandingan dengan sihir api cukup kuat untuk mencairkan keseluruhan stadium. untuk kejutan Lucy, kelibat itu memperkenalkan dirinya sebagai Natsu, dan dia dan Happy menyambut dia sebagai dia mendapat semula kepercayaan penghidupan semula Fairy Tail. 
277 "Message of Flame"
"Honō no Messēji" (炎のメッセージ) 
Mac 26, 2016April 30, 2016
Natsu diampunkan oleh raja kerana membakar arena Grand Magic Games disebabkan usaha masa lalu berulang dalam menyelamatkan kerajaan. Walaupun mengenang kembali perjalanan latihannya dengan Lucy, dia dan Happy bermasalah untuk menerima kenyataan daripada pembubaran Fairy Tail, meninggalkan Lucy menyakiti di atas pemergian mendadak mereka. Kedua-dua bermalam di apartmen itu untuk mencari nota terperinci Lucy telah dibuat untuk mengesan ahli persatuan mereka. Lucy terbangun pagi yang seterusnya untuk melawat rumahnya dikelilingi oleh tentera tempatan dalam mencari Natsu. Natsu dan Happy membuat percutian dengan Lucy, mendedahkan mereka terpampang nama Fairy Tail di sebelah istana raja, menandakan niat mereka untuk memulihkan persatuan. Ketiga-tiga bahagia melarikan diri dari bandar dan memulakan perjalanan yang baru bersama-sama. 

Nota sunting

  1. ^ Semua tajuk BM ini diterjemah daripada tajuk BI Funimation.
  2. ^ Tarikh episod asalnya disiarkan di TV Tokyo.
  3. ^ Tarikh episod pertama disiarkan di Funimation Channel dalam dub bahasa Inggeris.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e f g "Fairy Tail Zero Prequel Manga Gets TV Anime Adaptation in January". Anime News Network. November 16, 2015. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  2. ^ a b c d e "Fairy Tail Zero – English Cast Announcement!". Funimation. Februari 12, 2016. Dicapai pada Februari 12, 2016.
  3. ^ "Fairy Tail Zero Prequel TV Anime Casts Kana Hanazawa as Zera". Anime News Network. November 24, 2015. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  4. ^ Green, Scott (November 24, 2015). "KanaHana Joins "Fairy Tail Zero" Anime Cast". Crunchyroll. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  5. ^ Walker, Tyler (Februari 14, 2016). "Tyler Walker confirming Zeeself voice actor". Twitter. (Self-published). Dicapai pada Februari 14, 2016.
  6. ^ "Monthly Fairy Tail Magazine to Launch With Fairy Tail Zero Manga". Anime News Network. Mac 30, 2014. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  7. ^ Green, Scott (Mac 30, 2014). ""Fairy Tail" Author Announces Spin-off Manga". Crunchyroll. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  8. ^ Green, Scott (Julai 2, 2014). "VIDEO: "Fairy Tail" Magazine Promo". Crunchyroll. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  9. ^ "Fairy Tail Zero, Fairy Tail: Ice Trail Spinoff Manga to End in Julai". Anime News Network. Jun 18, 2015. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  10. ^ "Kodansha's Monthly Fairy Tail Magazine Ends Publication". Anime News Network. Julai 18, 2015. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  11. ^ "FAIRY TAIL ZERO". Kodansha (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada Disember 14, 2015.
  12. ^ "Fairy Tail Zero". Penguin Random House. Dicapai pada Disember 14, 2015.
  13. ^ Green, Scott (November 16, 2015). ""Fairy Tail Zero" TV Anime Announced". Crunchyroll. Dicapai pada Disember 14, 2015.

Pautan luar sunting