Faisal Shahzad (Urdu: فیصل شہزاد; lahir 30 Jun 1979) ialah seorang warga Amerika kelahiran Pakistan yang cuba mengebom Times Square dengan kereta pada 1 Mei 2010. Pada 21 Jun, 2010, di Mahkamah Daerah Persekutuan di Manhattan, beliau mengaku bersalah atas 10 tuduhan daripada cubaan itu. Sepanjang kehadirannya di mahkamah, Shahzad tidak menunjukkan rasa sesal, apalagi peguambela Amerika Syarikat tidak membayangkan apa-apa rayuan, maka Shahzad berdepan hukuman penjara seumur hidup mandatori.[8]

Faisal Shahzad
Kelahiran (1979-06-30) 30 Jun 1979 (umur 44)
WarganegaraAmerika Pakistan
KerakyatanPakistan/Amerika Syarikat
Pusat pendidikanSoutheastern University; University of Bridgeport (B.A. dalam sains komputer dan kejuruteraan (2002); M.B.A. (2005))
PekerjaanBekas penganalisis kewangan
Terkenal keranaDitahan sebagai suspek utama cubaan bom kereta Times Square 2010
Ketinggian5 kaki 11 inci[1]
Denda jenayah5 dakwaan jenayah berkait keganasan:
1) Cubaan menggunakan senjata pemusnahan meluas;
2) Cubaan membunuh dan mencacatkan orang di A.S.;
3) Membawa dan menggunakan alatan memusnah;
4) Mengangkut peralatan letupan;
5) Cubaan merosakkan bangunan, kenderaan dan hartanah lain[2][3]
Penalti jenayahJika disabitkan, boleh sehingga penjara seumur hidup.[2]
Status jenayahDitahan, didakwa, menanti pendakwaan rasmi oleh juri agung persekutuan
PasanganHuma Asif Mian[3]
Anak-anak2
Ibu bapaBapa, bekas Naib Marsyal Udara Tentera Udara Pakistan Baharul Haq[4]
Hubungan3 adik-beradik

Shahzad ditangkap oleh para pegawai kastam AS[9][10] kira-kira 53 jam selepas cubaan itu,[11] pada 11:45 p.m. EDT pada 3 Mei 2010. Kemudian beliau ditahan di Lapangan Terbang Antarbangsa John F. Kennedy, selepas menaiki Penerbangan 202 Emirates ke Dubai.[2][12][13] Beliau sepatutnya ke destinasi akhirnya di Islamabad, Pakistan.

Pada 4 Mei, difailkan aduan persekutuan yang mendakwa bahawa Shahzad melakukan lima jenayah berkaitan pengganasan, termasuk cubaan menggunakan senjata pemusnah besar-besaran.[14] Shahzad terpaksa mengetepikan hak perlembagaannya demi mencepatkan pembicaraan.[2][3][9][15]

Shahzad dilaporkan melibatkan diri dalam jenayah-jenayah tersebut, serta memberikan maklumat kepada pihak berkuasa sejak ditahan selepas menerima amaran Miranda.[9][16] CBS News melaporkan bahawa Shahzad mengaku berlatih membuat bom di kem pengganas yang dikendali oleh sebuah paksi militan Islamiah di kawasan Waziristan di Pakistan.[3] Pada 7 Mei, Shahzad masih menjawab soalan sambil menyalurkan maklumat kepada para penyiasat.[15]

Pada 5 Oktober 2010, Shahzad dijatuhi hukuman penjara seumur hidup tanpa peluang mendapat parol setelah mengaku bersalah atas indikmen 10 tuduhan pada bulan Jun, termasuk tuduhan komplot menggunakan senjata pemusnah besar-besaran dan cubaan pengganasan.[17]

Latar belakang sunting

Shahzad adalah seorang Muslim naturalisasi warga negara AS.Anak bongsu daripada empat anak, lahir di Karachi , Kashmir , atau Pabi berhampiran Peshwar (tidak ada jelas)Dia berasal dari etnik Pashtun dari barat laut Pakistan. Ayahnya, Baharul Haq, tinggal di pinggiran kota Peshawar , dan seorang pegawai senior di Tentera Udara Pakistan , memegang kedudukan Naib Marsyal Udara sebelum meninggalkan angkatan udara pada tahun 1992.Bapanya juga bekas pengarah Lembaga Penerbangan Awam Pakistan .

Shahzad menerima pendidikan di sekolah dasar di Arab Saudi, mengikut dokumen yang ditemui di luar rumah Shelton.Kemudian belajar di beberapa sekolah di Pakistan. Kad pengenalannya menunjukkan dia adalah penduduk Karachi.

Kifayat Ali mendakwa penangkapan itu ekoran "konspirasi" kerana bapanya ahli politik .

Shahzad belajar selama lima semester pada tahun 1997-1998 di Southeastern University di Washington DC jurusan pentadbiran perniagaan.Pada Disember 1998 di menerima F1 visa pelajar . Tahun 2000, beliau pindah ke University of Bridgeport . Pensyarah Universiti Bridgeport mengatakan dia kelihatan tenang dan biasa-biasa saja. Dia menerima ijazah BA dalam sains komputer dan kejuruteraan. Ayahnya menghadiri majlis konvokesyen pada 13 Mei 2002. Dia menetap di AS selama tiga tahun sehingga mendapat MBA di University of Bridgeport pada musim panas 2005.

Shahzad bekerja sebagai junior penganalisis kewangan di jabatan perakaunan di Arden Elizabeth syarikat kosmetik di Stamford, Connecticut. Samabil bekerja di belajar dan mendapat gelaran sarjana pada Januari 2002 .

Dia membeli sebuah kondominium di Norwalk, Connecticut kemudian dijual pada Mei 2004 kepada perunding komputer George LaMonica.

Shahzad diberi status tinggal kekal , ('kad hijau') pada Januari 2006.Dia membeli sebuah rumah di Shelton, Connecticut , berhampiran Bridgeport pada 2006. Pada 20 Oktober 2008, dia berkahwin dengan Huma Asif Mian, warga negara Amerika. Laman sosial isteri Shahzad ialah bahasa Inggeris, Pashto , Urdu dan Perancis, Muslim dan non-politik.

Antara 2006-Jun 2009, Shahzad bekerja sebagai junior penganalisis kewangan dengan gaji $ 55.000 - 80.000 dolar.

Diaa diberikan kewarganegaraan AS pada 17 April 2009. Beberapa minggu kemudian, dia tiba-tiba berhenti dari pekerjaannya dan berhenti membuat bayaran rumah. Dia pindah pada Mei 2009 . Shahzad dan keluarga pindah ke Pakistan. Dia diugut oleh bank pada September 2009 untuk merampas rumahnya.

Shahzad dan isterinya mempunyai dua anak perempuan dan laki-laki.

Cubaan Pengeboman Times Square sunting

Pada 3 Julai 2009, dia pergi ke Pakistan dan dan melawat Peshawar dan tinggal di sana dari 7 Julai-22 Julai. Dia menerima latihan di kem latihan pengganas di Waziristan.

Dia kembali ke Amerika Syarikat pada 3 Februari 2010 menggunakan Penerbangan Emirates dari Dubai.

Shahzad dipercayai telah membeli kereta 1993 Nissan Pathfinder yang digunakan dalam usaha bom kereta . Kenderaan itu dibeli melalui iklan di Craigslist dengan harga $ 1,300.Kereta itu terbalik di sebuah pusat membeli-belah Connecticut, tanpa dokumen-dokumen rasmi .

Shahzad ditangkap selepas 53 jam terjadinya bom kereta. Pada 3 Mei 2010, dia dtangkap oleh agen US Bea Cukai dan Perlindungan Sempadan .Laporan lain menyatakan dia ditangkaP OLEH detektif New York dan agen FBI .Dia dibawa ke lokap di Lapangan terbang John F. Kennedy ketika dia duduk-duduk di laluan Penerbangan Emirat 202 ke Dubai.dia hendak pergi ke Islamabad , Pakistan.

Dia membeli tiket di lapangan terbang JFK dengan wang tunai. Shahzad kemudian dibenarkan untuk naik pesawat. Namun, pemeriksaan rutin mendedahkan bahawa Shahzad berada di dalam senarai tidak terbang.

Dia dituduh dalam plot pengganas untuk membunuh orang Amerika di salah satu tempat tersibuk di Amerika.Laporan menyatakan Shahzad telah mengakui penglibatan dalam peristiwa itu, dan Shahzad memberikan maklumat yang berguna. Shahzad awalnya diinterogasi di bawah pengecualian keselamatan masyarakat umum .

FBI dan NYPD mencari Shahzad di rumahnya di Bridgeport, Connecticut pada 4 Mei di Sheridan Street dan Boston Avenue.Bahan berkaitan dengan bom itu ditemui di apartmennya seperti jam penggera. Keretanya di lapangan terbang ditemui 9mm Kel-Tec SUB-2000 karbin dengan lima majalah penuh amunisi. Mahkamah persekutuan pada 4 Mei 2010 mendakwa dia dengan lima tuduhan jenayah keganasan: 1) Mencuba menggunakan senjata pemusnah besar-besaran, 2) Mencuba untuk membunuh dan mencederakan orang di AS, 3) menggunakan dan membawa peranti memusnah, 4) Pengangkutan alat letupan, dan, 5) Mencuba merosakkan bangunan, kenderaan, dan harta benda lain. Jika terbukti bersalah dia akan dipenjara seumur hidup .

Penyiasatan antarabangsa sunting

Tauseef, teman Shahzad, ditahan di Karachi berhubung dengan kes ini. Menurut Wall Street Journal, Shahzad menerima latihan pembuatan bom dari Taliban Pakistan.Menurut CBS News, Shahzad telah dijejaki sejak 1999 kerana membawa wang dalam jumlah yang besar (sekitar $ 80.000) ke Amerika Syarikat.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Alison Gendar (5 Mei 2010). "Times Square family photo shows accused bomber Faisal Shahzad posing near scene of terror attempt". New York Daily News. Dicapai pada 6 Mei 2010. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  2. ^ a b c d Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan CNN1 tidak disediakan
  3. ^ a b c d Clifden Kennedy (4 Mei 2010). "Faisal Shahzad Charged with Five Counts, Admits Training in Pakistan". CBSNews.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-19. Dicapai pada 2010-05-08.
  4. ^ John Christofferson (4 Mei 2010). "Times Square bombing suspect's life had unraveled". Washington Post. Associated Press. Dicapai pada 5 Mei 2010.[pautan mati kekal]
  5. ^ Andrea Elliott. "For Times Sq. Suspect, Long Roots of Discontent". NYTimes.com. Dicapai pada 16 Mei 2010.
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan telegraph1 tidak disediakan
  7. ^ "Exclusive: Documents found near bomb suspect's former Shelton home". NewsTimes. Dicapai pada 6 Mei 2010.; "NY Bomb Suspect Seen As Good Recruit For Militants". Islamabad: NPR. Associated Press. 5 Mei 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-10. Dicapai pada 5 Mei 2010.
  8. ^ Weiser, B. Guilty Plea in Times Square Bomb Plot New York Times. June 21, 2010
  9. ^ a b c Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan arrest tidak disediakan
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan washingtonpost6 tidak disediakan
  11. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan 53 hours tidak disediakan
  12. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan washingtonpost3 tidak disediakan
  13. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan chron1 tidak disediakan
  14. ^ CBS News (PDF) http://www.cbsnews.com/htdocs/pdf/shahzad.pdf?tag=contentMain;contentBody. Missing or empty |title= (bantuan)
  15. ^ a b Mazzetti, Mark (May 5, 2010). "Times Square Bomb Suspect Waives Rapid Court Hearing". New York Times. Dicapai pada May 5, 2010. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  16. ^ Condon, Stephanie (May 4, 2010). "Faisal Shahzad Was Read Miranda Rights After Initial Questioning". CBS News. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-19. Dicapai pada 2010-10-06.
  17. ^ Bray, Chad. "Times Square Bomber Gets Life Sentence". The Wall Street Journal. Dicapai pada 5 Oktober 2010.