Falsafah sosial (Jawi: فلسفه سوسيال) adalah kajian tentang tingkah laku sosial dan tafsiran masyarakat dan institusi sosial dari segi nilai-nilai etika dengan tidak mengambil kira hubungan empirikal. Para ahli falsafah sosial meletakkan penekanan baru mengenai pemahaman konteks sosial untuk soalan politik, undang-undang, moral, dan kebudayaan, dan pembangunan kerangka teoritis novel, dari ontologi sosial untuk menjaga etika terhadap teori-teori kosmopolitan demokrasi, hak asasi manusia, kesaksamaan jantina dan keadilan global.[1]

Subdisiplin sunting

Seringkali banyak tumpang tindih antara soalan-soalan yang ditangani oleh falsafah sosial dan etika atau teori nilai. Bentuk falsafah sosial lain termasuk falsafah politik dan perundangan, yang sebahagian besarnya berkaitan dengan masyarakat negara dan kerajaan dan fungsi mereka.

Falsafah sosial, etika, dan falsafah politik semua berkongsi hubungan intim dengan disiplin lain dalam sains sosial. Sebaliknya, sains sosial sendiri adalah kepentingan utama kepada falsafah sains sosial.

Falsafah bahasa dan epistemologi sosial adalah subbahagian yang bertindih dengan cara yang signifikan bersamaan falsafah sosial.[2] Falsafah ekologi juga tergolong dalam subbahagian ini.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "SOCIOLOGY, PHILOSOPHY AND ANTHROPOLOGY". socialsciences.exeter.ac.uk. Universiti Exeter. Dicapai pada 3 Disember 2019.
  2. ^ "Social Philosophy". Universiti Negeri Cavite Kampus Utama.
  3. ^ Khairol, Abdilla. "Falsafah Sosial Ekologi". Academia.edu.