Felix Heinrich Wankel (13 Ogos 1902 – 9 Oktober 1988) merupakan seorang jurutera mekanikal Jerman and pencipta, enjin Wankel dinamakan senpena nama beliau.

Felix Wankel
Maklumat peribadi
NegaraJerman
Tarikh lahir(1902-08-13)13 Ogos 1902
Tempat lahirLahr, Germany
Tarikh mati9 Oktober 1988(1988-10-09) (umur 86)
Tempat matiHeidelberg, Germany
PendidikanJerman
PasanganEmma "Mi" Kirn
Ibu bapaGerty Wankel and Rudolf Wankel
Anaknone
Kerja
Disiplin KejuruteraanMechanical engineering
Keahlian institusiPaki, Reich Air Ministry, Goetze AG, NSU, Wankel GmbH
Projek utamaWankel engine

Kehidupan Awal sunting

Wankel dilahirkan di Lahr , Baden, di atas Lembah Rhine. Beliau adalah satu-satunya anak Gerty Wankel (née Heidlauff ) dan Rudolf Wankel , seorang penilai hutan. Bapanya terkorban dalam Perang Dunia I. Selepas itu, keluarganya berpindah ke Heidelberg. Dia pergi ke sekolah-sekolah tinggi di Donaueschingen , Heidelberg, dan Weinheim , dan meninggalkan sekolah tanpa Abitur (exam Jerman) pada tahun 1921. Beliau mempelajari perdagangan pembeli di Carl Winter Press di Heidelberg dan bekerja untuk rumah penerbitan sehingga Jun 1926. Beliau dan beberapa rakan-rakan sudah menjalankan afterwork tidak rasmi kedai mesin di belakang rumah menumpahkan di Heidelberg sejak 1924. Wankel kini berazam untuk menerima faedah pengangguran dan memberi tumpuan kepada kedai mesin. Salah seorang kawan , yang telah lulus dari universiti, memberi namanya dan diubah kedai ke dalam garaj rasmi untuk DKW dan basikal motor Cleveland pada tahun 1927 , di mana Wankel bekerja dari semasa ke semasa sehingga dia ditangkap pada tahun 1933 .

Wankel telah berbakat sejak kecil dengan imaginasi ruang bijak, dan menjadi tertarik dalam dunia mesin , terutama enjin pembakaran. Selepas ibunya telah jadi janda, Wankel tidak mampu pendidikan universiti atau perantisan ; Walau bagaimanapun, dia mampu untuk mengajar dirinya mata pelajaran teknikal. Pada usia 17 , beliau memberitahu rakan-rakan bahawa dia telah bermimpi membina kereta dengan " jenis baru enjin , separuh turbin , separuh salingan. Ia adalah ciptaan saya !". Sesuai dengan ramalan ini , beliau merasa enjin Wankel pada tahun 1924 dan memenangi paten pertama beliau pada tahun 1929.