Firefly

Syarikat penerbangan serantau Malaysia

Firefly adalah syarikat penerbangan tambang murah di bawah subsidiari Penerbangan Malaysia. Ia memulakan operasinya ke enam destinasi dari hab penerbangan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, Pulau Pinang, Malaysia.

Firefly
Syarikat Penerbangan Firefly
شريکت ڤنربڠن فايرفلاي
飞萤航空
பயர்பிளை வானூர்திச் சேவை
IATA ICAO Pengenal
FY FFM Firefly
Ditubuhkan16 Mac 2007; 17 tahun yang lalu (2007-03-16)
Hab
Hab kedua
Program kesetiaanEnrich [5]
PerikatanTiada
Pesawat15 (jumlah armada untuk masa kini)>(12 buah ATR 72-500 dan 3 buah Boeing B737)
Destinasi19 (jumlah keseluruhan destinasi)
+1 Destinasi Musiman
Syarikat indukMalaysia Airlines
Ibu pejabat
Orang pentingEddy Leong
Mr. Philip See (CEO)
Laman webwww.fireflyz.com.my/my/
www.fireflyz.com.my
Logo terkini Firefly

Firefly menyediakan penerbangan harga murah ke destinasi pelancongan di Thailand dan Malaysia dengan menawarkan harga tiket yang rendah. Pengarah Urusan Penerbangan Malaysia, Idris Jala di awal penubuhannya berkata harga tiket bermula daripada RM9.00 (USD3.60). Idris Jala berkata Firefly mahu dilihat sebagai syarikat penerbangan komuniti dengan asas penerbangan kos rendah.

Status Syarikat dalam Pakatan Oneworld sunting

Tarikh Bergabung sunting

Data Kod sunting

  • Kod IATA : FY
  • Kod ICAO : FFM
  • Panggilan: Firefly

Slogan Syarikat Penerbangan Firefly sunting

  • Beyond Convenience
    di luar kemudahan

Nama Syarikat Penerbangan dalam Beberapa Bahasa sunting

  • Firefly
  • Melayu: Syarikat Penerbangan Firefly
  • شريکت ڤنربڠن فايرفلاي
  • Cina: 飞萤航空
    • Fēi yíng hángkōng
  • Tamil: பயர்பிளை வானூர்திச் சேவை

Peta Hab sunting

Hab Firefly sunting

 
 
SZB
 
JHB
 
KBR
 
PEN
 
BKI

Sejarah sunting

 
MAS Complex (Ibu Penjabat Firefly)
 
Syarikat Penerbangan Firefly dengan liveri Kedah FA di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim

Firefly ialah syarikat penerbangan Malaysia yang mengendalikan penerbangan di Malaysia, Indonesia, Singapura dan Thailand. Ia adalah anak syarikat Malaysia Airlines dan mempunyai ibu pejabat di Petaling Jaya, Selangor.[7] Firefly beroperasi dari hab utamanya di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang Jaya dan dari hab sekundernya di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

2007: Sejarah Awal sunting

Penerbangan pertama syarikat penerbangan itu adalah pada 3 April 2007, dari Pulau Pinang ke Kota Bharu. Slogan syarikat ialah Beyond Convenience.

2022 - Sekarang: mendapat Keuntungan pada Operasi sunting

Kumpulan Penerbangan Malaysia (“MAG” atau “Kumpulan”) menandakan salah satu prestasi suku terbaiknya sejak dua dekad lalu disebabkan oleh permintaan yang kukuh, hasil yang lebih tinggi merentas segmen perniagaan penumpang dan kargo serta pengurusan kos yang berkesan dan pengoptimuman aliran tunai, walaupun harga bahan api dan kos buruh yang lebih tinggi, ringgit yang lebih lemah (MYR) dan lebih rendah daripada tahap kapasiti penerbangan pra-pandemi. MAG mencapai rekod keuntungan bersih selepas faedah dan cukai sebanyak RM1.146bil pada Q422. Bagi tahun penuh 2022, Kumpulan mencatatkan keuntungan operasi bersih sebanyak RM556 juta, manakala kerugian bersih selepas faedah dan cukai bagi tahun tersebut berkurangan 79% kepada RM344 juta daripada RM1.65 bilion setahun lalu. Baki tunai berjumlah RM4.6bil pada akhir 31 Dis 2022.[8][9][10]

2023: Hab Baharu sunting

pada bulan April tahun 2023, beberapa akhbar Tempatan Malaysia, seperti "Sabah Media", "The Borneo Post", "The Star", dan "Daily Express", ada memberitakan bahawa, syarikat Penerbangan Firefly, ada merancang dan menetapkan KKIA (Kota Kinabalu International Airport), sebagai hab utama yang ketiga selepas PIA (Penang International Airport) dan Subang (SZB), yang akan terwujud pada Bulan Mei 2023 [11], dengan perancangan itu, syarikat penerbangan Firefly, juga akan mengambil alih 3 laluan domestik dalam Malaysia [12], dengan sebagai berikut:

selain itu juga akan mengambil alih laluan Kuching - Miri [13], kesemua 4 laluan tersebut akan dilayani oleh syarikat penerbangan Firefly bermula 16 Mei 2023 [13].

selain laluan domestik, syarikat penerbangan Firefly juga, merancang untuk membuka laluan musiman, antara Sabah dengan China, seperti Kota Kinabalu - Xiamen, dan laluan musiman itu, hanya boleh dibuka, selepas menetapkan Kota Kinabalu, sebagai hab Firefly yang ke 3 [14][15], dan ditekankan bahawa

“Penerbangan terus China ke Sabah hanya akan bermula sebaik sahaja kita mempunyai Firefly Hub di Kota Kinabalu. Kami kemudiannya akan mempunyai lebih banyak hubungan langsung dengan China dan Asia Pasifik Utara,”

. [16][17]

2023: Destinasi Baharu sunting

pada Bulan Mei 2023, di Laman aeroroutes.com, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Firefly, telah merancang untuk menyambung semula laluan antara Pulau Pinang (PEN) dengan Kuantan (KUA), dimana laluan itu akan dimulakan pada 31 Mac 2024, dengan menggunakan armada siri ATR 72, dengan kekerapan penerbangan 4 kali seminggu.[18]

Pada 16 Mei 2023, Syarikat Penerbangan Firefly secara rasmi memulakan penerbangan tanpa henti antara Kota Kinabalu dan Sandakan [19], dan pihak Presiden Persatuan Pelancongan Sandakan Teo Chee Kim berkata,

Kami percaya bahawa ini (penerbangan Firefly) adalah perkembangan yang baik, dan diharapkan syarikat penerbangan itu akan meningkatkan kekerapan penerbangannya dalam masa terdekat.

[20], selain Sandakan, Syarikat Penerbangan Firefly juga mengoperasikan laluan Kota Kinabalu - Tawau, Kuching - Miri dan Kota Kinabalu - Kuching, kesemua laluan ini telah menggantikan operasi penerbangan bagi syarikat Induk Malaysia Airlines, dalam perkhidmatan intra Borneo [21].

dengan laluan KK - Kuching, Sandakan dan Tawau, juga laluan Kuching - Miri, yang sudah mula beroperasi pada 16 Mei 2023, ia menggunakan armada Boeing 737-800, dengan operasi pergi balik setiap hari [22].

pada bulan Oktober 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Firefly, ada merancang untuk membuka destinasi antarabangsa baharu ke Thailand, dengan laluan tanpa henti antara Pulau Pinang dan Bangkok/Don Mueang yang akan dimulakan pada 3 November 2023 [23].

Maklumat Singkat mengenai Firefly sunting

Syarikat Penerbangan Firefly beroperasi di hab Pulau Pinang dan Subang. Ia menyediakan sambungan ke pelbagai titik di Malaysia, Thailand Selatan, Singapura dan Sumatera (Indonesia). Syarikat penerbangan ini bertujuan untuk mendekatkan masyarakat dengan mengatasi kekangan geografi melalui rangkaian penerbangan dari titik ke titik. Menghubungkan dunia dengan masyarakatnya.


Tipe Perniagaan: Komuter Bandar

Tarikh Penggabungan: 13 Jun 1995

Jumlah Pekerja: 800

Destinasi: 12

Wilayah Tumpuan:

Domestik MY (Malaysia)
Asia Tenggara (Singapore, Indonesia, and Thailand)

Jumlah Armada:

ATR-72 500: 12

Hab: Subang (SZB)

Pemimpin: Philip See [24]

www.fireflyz.com.my

Pengurusan dan Operasi sunting

 
Pesawat Firefly baru mendarat di LTAPP

Firefly akan diuruskan oleh FlyFirefly Sdn Bhd. Walaupun Firefly adalah syarikat milik penuh Penerbangan Malaysia, Firefly akan diuruskan oleh satu kumpulan pengurusan yang berasingan. Khidmat penerbangan akan dimulakan menggunakan 2 buah pesawat Fokker 50 menggunakan Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas sebagai hab operasi. Pada 13 Jun 2007, Kerajaan Malaysia telah membenarkan Firefly untuk beroperasi di Terminal 3, Lapangan Terbang Antarabangsa Subang juga dikenali sebagai Terminal Skypark Subang. Skypark menggantikan Pulau Pinang sebagai hab utama yg beroperasi menggunakan pesawat jenis ATR 72. Kini syarikat penerbangan ini mempunyai 12 buah pesawat ATR.

Firefly pernah mengembangkan operasi dengan menggunakan pesawat jet Boeing 737-400 dan B737-800 tetapi ditutup operasinya setelah ada campur tangan pengurusan Air Asia dalam Penerbangan Malaysia dalam bencana "share swap" antara Khazanah dan AirAsia. Malapetaka tersebut mengakibatkan MAS diistiharkan Muflis dan ditutup pada tarikh kemerdekaan Malaysia iaitu pada 31 Ogos 2014.

Perkhidmatan Kargo sunting

Firefly juga turut menawarkan perkhidmatan penghantaran kargo dengan menggunakan pesawat Fokker 50. Ia mampu memuatkan hampir 500kg dan maksium kargo dimensi adalah 54 x 39 x 34 cm. Firefly juga telah menjalinkan pakatan perniagaan dengan syarikat penghantaran Natiowide dan memperkenalkan servis Super Express B4 6. Penghantaran itu perlu dibuat sebelum pukul 10 pagi dan ia akan tiba sebelum enam petang hari yang sama

Galeri Destinasi dan Armada Syarikat Penerbangan Firefly (FY) sunting

Destinasi sunting

 
Laluan domestik Firefly setakat Januari 2008
 
Laluan domestik Firefly setakat Julai 2010
 
Firefly ATR 72-500 di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi

Firefly terbang dari dua hab, Pulau Pinang dan Subang di Kuala Lumpur. Penerbangan domestik dari Pulau Pinang ialah Langkawi, Kota Bharu, Subang, Kuala Terengganu dan Kuantan 14 kali setiap minggu serta Ko Samui dan Phuket di Thailand tujuh kali seminggu. Penerbangan dari Subang ialah Pulau Pinang, Langkawi, dan Kota Bharu.

Firefly menawarkan penerbangan domestik dari Pulau Pinang ke Langkawi, Kota Bharu, Subang, dan ke destinasi antarabangsa Banda Aceh di Indonesia dan Phuket di Negara Thai. Penerbangannya dari Subang melayani Pulau Pinang, Langkawi, Alor Setar, Johor Bahru, Kuala Terengganu, Kota Bharu dan Singapura.[25][26]

Syarikat penerbangan itu secara ringkas mengendalikan pesawat jet pada tahun 2011, menawarkan penerbangan ke Kota Kinabalu, Kuching, Sandakan dan Sibu dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan antarabangsa ke Bandung dan Surabaya melalui Johor Bahru. Di dalam negara, syarikat penerbangan ini sebelumnya mempunyai sambungan intra-semenanjung yang luas dari hab sekundernya di Pulau Pinang ke kebanyakan bandar utama di Semenanjung Malaysia. Ia menghentikan penerbangan ke Kerteh, Kuantan, Ipoh dan Melaka dari Subang dan Singapura. Ia juga menghentikan perkhidmatan ke destinasi di Sumatera (Pekanbaru, Medan, Padang, Kota Batam) dan ke Semenanjung Thailand (Ko Samui, Hua Hin, Hat Yai dan Wilayah Krabi). Syarikat penerbangan menghentikan pengembangannya yang dirancang ke Bengkulu, Jambi dan Pangkal Pinang.

Pada tahun 2019, syarikat penerbangan telah mengumumkan minatnya untuk memulakan operasi baru ke Betong, Thailand dari pusatnya di Kuala Lumpur[27][28][29]

Firefly mengendalikan satu-satunya penerbangan penumpang yang dijadualkan dari Lapangan Terbang Seletar Singapura, yang terbang ke hab Subang dengan menggunakan pesawat turboprop.

Destinasi (Versi Lain) sunting

 
Peta Laluan Perkhidmatan Udara Firefly

Firefly menawarkan penerbangan domestik dari Pulau Pinang ke Langkawi, Kota Bharu, Subang Jaya, dan ke destinasi antarabangsa Banda Aceh di Indonesia dan Phuket di Thailand. Penerbangannya dari Subang melayani Pulau Pinang, Langkawi, Alor Setar, Johor Bahru, Kuala Terengganu, Kota Bharu dan Singapura.

Syarikat penerbangan itu mengendalikan pesawat jet secara ringkas pada 2011, menawarkan penerbangan domestik ke Kota Kinabalu, Kuching, Sandakan dan Sibu dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan antarabangsa ke Bandung dan Surabaya melalui Johor Bahru. Bertindak sebagai cabang kos rendah untuk Malaysia Airlines, syarikat penerbangan itu merancang untuk memasukkan destinasi di Vietnam, Kemboja, Laos, Filipina, Republik Rakyat China, India dan Taiwan menjelang 2015.[30]

Di dalam negara, syarikat penerbangan itu sebelum ini menyediakan sambungan intra-semenanjung yang luas dari hab menengah turbopropnya di Pulau Pinang dan Johor Bahru ke kebanyakan bandar utama di Semenanjung Malaysia. Namun begitu, berikutan penstrukturan semula utama syarikat itu, syarikat penerbangan itu memutuskan untuk menghentikan operasi jetnya menjelang akhir 2011 dan menghentikan rancangan pengembangan turbopropnya ke Bangkok–Don Mueang (melalui Kota Bharu),[31] (Bengkulu, Jambi dan Pangkal Pinang).

Firefly mengendalikan satu-satunya penerbangan penumpang berjadual dari Lapangan Terbang Seletar Singapura sejak 2019, terbang ke hab Subangnya menggunakan pesawat turboprop.[32][33] Pada tahun yang sama, syarikat penerbangan itu telah mengumumkan minatnya untuk memulakan operasi baharu ke Betong, Thailand dari Kuala Lumpur-Subang.[34][35][36]

Pada Oktober 2020, syarikat itu telah mengumumkan penyambungan semula perkhidmatan jetnya mulai Januari 2021. Menumpukan laluan sekunder dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, syarikat penerbangan itu memilih Kota Kinabalu, Kuching dan Johor Bahru sebagai destinasi perintisnya.

Pada Mac 2022, Firefly telah mengumumkan bahawa mereka akan terbang dari Pulau Pinang ke Kota Kinabalu dan Kuching menggunakan pesawat B737-800 mereka mulai April 2022. Selain itu, Firefly berkata mereka juga mempunyai rancangan untuk membuat Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu sebagai hab sekunder mereka pada masa hadapan.[37]

Pada 4 Mac 2022, Syarikat Penerbangan Firefly akan Memulakan Laluan dari Penang, ke Johor Bahru, Kuching dan Kota Kinabalu, dengan menggunakan Armada siri Boeing 737, Yang akan dimulakan pada Tarikh 11 April 2022 [38][39][40]

Pada awal Februari tahun 2023, pada Laman web aeroroutes.com ada dilaporkan Syarikat Penerbangan Firefly menyambung semula perkhidmatan antara Pulau Pinang (PEN) dan Medan (kini KNO), yang dimulakan pada 17 Februari 2023, dengan menggunakan armada siri Boeing 737, diketahui dahulu syarikat penerbangan itu pernah menghentikan operasi pada Februari tahun 2015, semasa menggunakan ATR 72.[41]

pada Mac 2023, Syarikat Penerbangan Firefly, ada membuka laluan tanpa Henti antara Pulau Pinang (PEN) dan Singapura-Changi (SIN), yang akan dimulakan pada 26 Mac 2023, ini akan menjadi laluan tanpa henti yang kedua antara Malaysia dan Singapura kepada firefly, selepas Kuala Lumpur-Subang (SZB) dengan Singapura-Seletar (XSP), dan akan menggunakan Armada siri Boeing 737 [42], dengan kekerapan penerbangan 2 kali dalam sehari [43], dengan melalui Terminal 2 di Lapangan Terbang Changi [44], dan dari Pihak Firefly berkata

“Perkhidmatan baharu itu menandakan satu lagi kejayaan dalam strategi pengembangan rangkaian syarikat penerbangan itu dan perkhidmatan keduanya ke bandar Singa selepas menyambung semula penerbangan dari Lapangan Terbang Seletar (XSP) dan Lapangan Terbang Subang (SZB) pada Jun 2022,”

[45].

dan selepas perluaskan operasi ke Sarawak dan Sabah, Firefly merancang untuk mengambilalih laluan KK - Kuching, Sandakan dan Tawau, dari Malaysia Airlines.[12]

Pihak Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) telahpun menghantar kertas cadangan kepada pihak kerajaan untuk menambah laluan Syarikat Penerbangan Firefly. Antara destinasi yang dimohon ialah Ipoh, Subang, Johor Bahru, Kota Kinabalu, Singapura, dan Indonesia.

pada Mei 2023, ada dirancangkan bahawa Laluan Pulau Pinang - Kuantan akan dimulakan semula, pada 31 Mac 2024.[18]

Perjanjian perkongsian kod sunting

Firefly menjalin perkongsian kod dengan syarikat penerbangan berikut:

Destinasi Firefly Airlines (FY) sunting

Firefly terbang ke destinasi berikut setakat tahun 2023 [50][51][52][53].

Hab utama dan Hab sekunder
Negara Negeri / Wilayah Persekutuan / Wilayah / Daerah / Kawasan Bandar Kod IATA Kod ICAO Lapangan Terbang Nota Rujukan dan Penanda
  Indonesia Aceh Banda Aceh BTJ WITT Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Iskandarmuda Penumpang [54]
Sumatra Utara Medan KNO WIMM Lapangan Terbang Antarabangsa Kualanamu Penumpang [55]
  Malaysia   Kedah Alor Setar AOR WMKA Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim Penumpang [56]
  Sarawak Bandar Miri MYY WBGR Lapangan Terbang Miri Penumpang [57][58][59][60][61][62][63][64]
  Pulau Pinang George Town PEN WMKP Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang Penumpang (Hab utama Firefly Airlines) [65][66][67][18][23]
  Johor Johor Bahru JHB WMKJ Lapangan Terbang Antarabangsa Senai Penumpang (Hab sekunder Firefly Airlines) [68][69][70]
  Kelantan Kota Bharu KBR WMKC Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Penumpang (Hab sekunder Firefly Airlines)

[71]

  Sabah Kota Kinabalu BKI WBKK Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu Penumpang (Hab utama Firefly Airlines) [72][73][74][57][58][59][60][75][76][12][63][64]
  Kuala Lumpur dan   Selangor Kuala Lumpur SZB WMSA Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah Penumpang (Hab utama Firefly Airlines) [77][78][79]
  Terengganu Kuala Terengganu TGG WMKN Lapangan Terbang Sultan Mahmud Penumpang [80][81][82]
  Pahang Kuantan KUA WMKD Lapangan Terbang Sultan Haji Ahmad Shah Penumpang (Bermula 31 Mac 2024) [18]
  Sarawak Kuching KCH WBGG Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching Penumpang [83][84][85][57][58][59][60][86][87][12][63]
  Kedah Pekan Kuah LGK WMKL Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi Penumpang [88][89][90]
  Sabah Sandakan SDK WBKS Lapangan Terbang Sandakan Penumpang [12][63]
  Sabah Tawau TWU WBKW Lapangan Terbang Tawau Penumpang [91][92][12][63]
  Negara Thai Kawasan Metropolitan Bangkok Bangkok DMK VTBD Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueang Penumpang (Bermula 3 November 2023) [23]
Phuket Phuket HKT VTSP Lapangan Terbang Antarabangsa Phuket Penumpang [93][94]
  Republik Rakyat China Jiangsu Nanjing NKG ZSNJ Lapangan Terbang Lukou Penumpang (Musiman) [95]
  Singapura Changi Singapura SIN WSSS Lapangan Terbang Changi Singapura Penumpang [96]
Seletar Singapura XSP WSSL Lapangan Terbang Seletar Penumpang [97][98][99]

Pesawat-pesawat sunting

Berikut adalah pesawat Firefly:

Pesawat-pesawat Firefly
Pesawat Digunakan Tempahan Pilihan Enjin Pendaftaran Konfigurasi kerusi Laluan Nota
ATR 72-500 [100][101] 12 0 0 Pratt & Whitney Canada PW100 (PW127F) 9M-FY* 72 Domestik-negara berdekatan penerbangan pendek 2 akan dikeluarkan dari Pesawat.
ATR 72-600 7 3 5 Pratt & Whitney Canada PW100 (PW127M-T) 9M-FI* 72 Domestik-negara berdekatan penerbangan pendek 3 akan masuk pesawat pada tahun 2016.

Armada sunting

Ogos 2019 sunting

Sehingga Ogos 2019, armada Firefly terdiri daripada pesawat ATR berikut:[102][103][104]

Armada Firefly
Pesawat Dalam perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
B E Total
ATR 72-500 12
72 72
Boeing 737-800 1
TBA
Total 13

Mac 2022 sunting

Setakat Mac 2022, armada Firefly terdiri Pesawat sebagai berikut:[105]

Armada Firefly
Pesawat Dalam perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
B E Total
ATR 72-500 12
72 72
Boeing 737-800 3
TBA dipindahkan dari Malaysia Airlines.
Total 15

Sejarah Armada sunting

 
sebuah pesawat Firefly Boeing 737-800 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu. Firefly mengkawal pesawat jet di 2011 dengan hab di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Firefly memulakan operasi dengan dua pesawat 50-tempat duduk Fokker 50. Ia juga mengambil pesawat Fokker 50 yang disewa ketiga untuk memperluas perkhidmatannya.

Pada 26 Jun 2007, Malaysia Airlines menandatangani perjanjian untuk memperoleh sepuluh pesawat ATR 72-500 dengan pilihan untuk sepuluh pesawat lagi (yang telah dilaksanakan), untuk menggantikan Fokker 50-an.[106] Pesawat mula tiba dari 11 Ogos 2008,[107] dengan lima dihantar pada tahun 2008, lima pada tahun 2009, empat pada tahun 2010 dan selebihnya pada tahun 2011.[108] Semua Fokker F50 telah bersara pada akhir tahun 2008.

Pada 25 Ogos 2010, Firefly mengumumkan bahawa ia akan mengambil empat ATR 72 dalam klausa pilihan perjanjian pembelian.[109] Pada 8 November 2010, Firefly mengumumkan pesanan untuk 30 pesawat Boeing 737-800 dari akhir tahun hingga 2015 sebagai sebahagian dari pengembangannya ke Malaysia timur pada awalnya, dan ke pasaran serantau pada masa depan. Boeing 737-800 pertama Firefly tiba pada bulan Disember 2010 dan mula beroperasi pada 15 Januari 2011.[110][111]

Pada 16 Ogos 2011, Firefly mengumumkan bahawa ia hanya akan mengoperasikan pesawat ATR dari Subang dan Pulau Pinang, dan menghentikan penerbangan Boeing 737-800 dan Boeing 737-400.[112] Operasi jet dihentikan sesuai dengan perjanjian penstrukturan semula perkhidmatan yang dibuat antara Malaysia Airlines (syarikat induk Firefly) dan AirAsia. Pada 16 September 2011, Firefly menghentikan laluan Johor Bahru - Kuching. Perkhidmatan Boeing 737 lain, termasuk Kuala Lumpur - Kuching, Kuala Lumpur - Kota Kinabalu dan Kuala Lumpur - Jakarta, telah dipindahkan ke Malaysia Airlines pada Oktober 2011.[113]

Pada 18 Disember 2012, syarikat induk MASwings, Malaysia Airlines, memerintahkan 36 ATR 72-600s untuk anak syarikatnya. Dua puluh pesawat yang dipesan akan dihantar ke Firefly sementara enam pesawat lagi akan beroperasi dengan MASwings.

Pada Oktober 2020, kumpulan Penerbangan Malaysia (MAG) telah mengumumkan bahawa syarikat penerbangan itu akan memulakan operasi jet pada suku pertama 2021. Akan ada sepuluh jet dalam armada, bagaimanapun, jenis pesawat itu tidak diketahui buat masa ini.[114][115]

Penambahan Armada Pesawat sunting

Firefly tambah 10 Pesawat

SYARIKAT penerbangan tambang rendah, Firefly menambah 10 pesawat berbadan sempit secara berperingkat mulai suku pertama 2021.

Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Aviation Group (MAG), Kapten Izham Ismail berkata,

pertambahan itu bagi membolehkan anak syarikatnya itu mempertingkatkan penerbangan domestik, Asean dan Asia Pasifik dari pangkalan baharunya di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

Beliau berkata,

penyediaan operasi pangkalan Firefly di Pulau Pinang itu memerlukan pelaburan minimum MAG pada tahun depan dengan jangkaan peningkatan pengeluaran serta kapasiti tempat duduk setiap kilometer (ASK) sebanyak 36 peratus dalam tempoh lima tahun akan datang.

[116]

Anugerah sunting

Anugerah Perjanjian Penstrukturan Semula sunting

Malaysia Aviation Group (MAG) telah muncul sebagai entiti pemenang untuk 'Restructuring Deal of the Year' di Ekonomi Syarikat Penerbangan' The Aviation 100 Deals of the Year Awards 2022 berikutan kejayaan penstrukturan semula, yang menyaksikan Kumpulan mengurangkan liabilitinya lebih RM15 bilion dan menghapuskan RM10 bilion hutang yang terkumpul daripada terbitan selama beberapa dekad lembaran imbangannya.

'Anugerah Tawaran Tahun Ini' menyerlahkan kejayaan transaksi kewangan dan pemajakan penerbangan yang dilakukan di seluruh dunia, dengan edisi 2022 menerima lebihan 150 pencalonan; menyerlahkan tahap rekod syarikat penerbangan sokongan kewangan dan pemberi pajak telah diterima semasa ia menjalani sepanjang dan perjalanan pemulihan industri yang berliku.[117]

Insiden sunting

pada 31 Januari 2023, Penerbangan 3124 Firefly, yang membawa sebanyak 66 Penumpang, dan 4 Awak Kabin, dialihkan ke LTAS (Lapangan Terbang Antarabangsa Senai), Johor [118], pada laluan Penerbangan dari Kuala Lumpur-Subang ke Singapura-Seletar [119], dengan dua kali gagal untuk mencuba mendarat di Seletar, dengan tidak dibenarkan untuk mendaratkan, yang berpunca dari cuaca buruk, selepas 2 Jam di Senai, penerbangan itu dilanjutkan dan tiba di Seletar dengan penhitungan semula iaitu sebanyak 72 Penumpang dan tiada korban jiwa atas insiden tersebut. [120]

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ name="Hab Baharu Firefly"
  2. ^ KRISTY INUS (6 April 2023). "Firefly to set up full-fledged hub in KK in May, says Sabah Tourism Minister". www.thestar.com.my (dalam bahasa Inggeris). The Star (Malaysia). Dicapai pada 7 April 2023. Low-cost carrier Firefly will set up a full-fledged hub here in May, which will pave the way for the Malaysia Airlines (MAS) sister company to take over some routes from MAS.
  3. ^ "Firefly wujud hab penuh di Kota Kinabalu bulan depan". www.dailyexpress.com.my. Daily Express (Malaysia). 7 April 2023. Dicapai pada 7 April 2023. Firefly (FY) bersedia untuk menubuhkan Hab sepenuhnya di sini bulan depan, dan ini memberi petanda baik untuk sektor pelancongan, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  4. ^ "Firefly Akan Tubuhkan Hab Di KK Pada Mei – Menteri". www.sabahgazette.com. Sabah Gazette (Malaysia). 7 April 2023. Dicapai pada 7 April 2023. Syarikat penerbangan tambang rendah Firefly akan menubuhkan hab lengkap di sini pada Mei, yang akan membuka jalan kepada anak syarikat Malaysia Airlines (MAS) itu untuk mengambil alih beberapa laluan daripada MAS.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  5. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/enrich
  6. ^ https://www.oneworld.com/news/malaysia-airlines-to-join-oneworld-on-1-february-2013
  7. ^ "Contact Info." Firefly. Retrieved on 21 April 2016. "Principal Office FlyFirefly Sdn Bhd, Lot R-01, 3rd Floor, CITTA Mall, No: 1, Jalan PJU 1A/48, Ara Damansara, 47301 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia."
  8. ^ Malaysia Airlines (18 April 2023). "Malaysia Aviation Group Posts Turnaround in Operating Profit at RM556mil from -RM767mil a Year Ago". www.malaysiaairlines.com (dalam bahasa Inggeris). Malaysia Airlines Berhad (MAB). Dicapai pada 20 April 2023. MAG achieved record net profit after interest and tax of RM1.146bil in Q422. For full year 2022, the Group recorded net operating profit of RM556mil, while net loss after interest and tax for the year reduced 79% to RM344mil from RM1.65bil a year ago. Cash balance stood at RM4.6bil at end 31 Dec 2022.
  9. ^ Malaysia Airlines poised to break even this year, enroute profitability
  10. ^ BHAVYA VELANI (18 April 2023). "Malaysia Airlines Profits Soar As Capacity Ramps-up". airwaysmag.com (dalam bahasa Inggeris). Air Ways Mag. Dicapai pada 20 April 2023. Malaysia Aviation Group (MAG) has reported a significant financial turnaround with a full-year operating profit of MYR556m (US$125m).
  11. ^ EDITOR03 (6 April 2023). "Firefly tubuh hab sepenuhnya di Sabah bulan depan". sabahmedia.com. Sabah Media (Malaysia). Dicapai pada 7 April 2023. Firefly (FY) bersedia untuk menubuhkan hab sepenuhnya di Sabah bulan depan, ini memberi petanda baik untuk sektor pelancongan, kata Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Christina Liew, Beliau diberi taklimat mengenai operasi FY ke Malaysia Timur (Hab BKI) oleh Ketua Pegawai Eksekutif (Airline Business) Malaysia Aviation Group (MAG) Ahmad Luqman Mohd Azmi, baru-baru ini.CS1 maint: extra text: authors list (link)(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  12. ^ a b c d e f g h i "Firefly to set up full-fledged hub in KK". www.theborneopost.com (dalam bahasa Inggeris). The Borneo Post (Malaysia). 6 April 2023. Dicapai pada 7 April 2023. Upcoming plans are for FY to operate three routes taking over from Malaysia Airlines (MAS), namely Kota Kinabalu-Sandakan, Kota Kinabalu-Tawau and Kota Kinabalu-Kuching.
  13. ^ a b c d e Marilyn Ten (11 April 2023). "MAG to transfer Intra-Borneo services from Malaysia Airlines to Firefly". www.theborneopost.com (dalam bahasa Inggeris). The Borneo Post (Malaysia). Dicapai pada 11 April 2023. Malaysia Aviation Group (MAG) is set to facilitate the Intra-Borneo services transfer from Malaysia Airlines to Firefly, effective this May 16, as a result of continued demand recoveries across all markets, The group, in a press statement, said Firefly would facilitate one-time daily return flights using the Boeing 737-800 between Kota Kinabalu (BKI) and Sandakan (SDK), Tawau (TWU), and Kuching (KCH), as well as a daily return service between Kuching (KCH) and Miri (MYY).
  14. ^ name="Firefly KK Hub"
  15. ^ "Firefly to set up full-fledged hub in KK in May, says Sabah Tourism Minister". www.thestar.com.my (dalam bahasa Inggeris). The Star (Malaysia). 6 April 2023. Dicapai pada 7 April 2023. He (Ahmad Luqman) shared that for a start, they have commenced charter flights from China to Kuala Lumpur using MAS services, "Based on their discussions with the charterers, I was told that charter flights from Xiamen to Kota Kinabalu will start once the hub is set up...and we will then have a lot more direct connectivity with China and the North Asia-Pacific," said Liew.
  16. ^ name="Firefly Kota Kinabalu expansion"
  17. ^ "Firefly to make Kota Kinabalu International Airport full hub". www.dailyexpress.com.my (dalam bahasa Inggeris). Daily Express (Malaysia). 7 April 2023. Dicapai pada 7 April 2023. “Direct China flights to Sabah will only commence once we have the Firefly Hub in Kota Kinabalu. We will then have a lot more direct connectivity with China and North Asia-Pacific,” he said.
  18. ^ a b c d "FIREFLY TENTATIVELY RESUMES PENANG – KUANTAN IN NS24". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 3 Mei 2023. Dicapai pada 4 Mei 2023. Firefly in preliminary schedule listing for Northern summer 2024 season tentatively files service resumption on Penang – Kuantan route, operated by ATR72 aircraft. Last served until December 2020, the airline would operate 4 weekly flights from 31MAR24.
  19. ^ Winnie Kasmir (17 Mei 2023). "Firefly's inaugural flight to Sandakan". www.dailyexpress.com.my (dalam bahasa Inggeris). Daily Express (Malaysia). Dicapai pada 18 Mei 2023. Firefly, the low-cost carrier subsidiary of Malaysia Airlines; made its inaugural flight from Kota Kinabalu to Sandakan on Tuesday.
  20. ^ Suara Sarawak (17 Mei 2023). "Firefly kini terbang setiap hari ke Sandakan dari Kota Kinabalu". suarasarawak.my. suarasarawak (Malaysia). Dicapai pada 18 Mei 2023. “Kami percaya bahawa ini (penerbangan Firefly) adalah perkembangan yang baik, dan diharapkan syarikat penerbangan itu akan meningkatkan kekerapan penerbangannya dalam masa terdekat.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  21. ^ Chen Chuanren (12 April 2023). "Firefly To Take Over Borneo Flights From Malaysia Airlines". aviationweek.com (dalam bahasa Inggeris). Aviation Week. Dicapai pada 18 Mei 2023. Malaysia Aviation Group CEO Ahmad Luqman Mohd Azmi says in a statement that Malaysia Airlines saw a good customer response since introducing 737 operations within East Malaysia in 2022 and will “remain responsive to the changing demands of its customers and leverage the prevailing market conditions.”
  22. ^ DayakDaily (17 Mei 2023). "Firefly launches Boeing 737-800 daily return flights from KK to Kch, Miri, Tawau, Sandakan". dayakdaily.com (dalam bahasa Inggeris). Dayak Daily (Malaysia). Dicapai pada 26 Mei 2023. Earlier this year, Firefly launched its new cabin experience in Boeing 737-800 complete with 189 seats in Economy class.
  23. ^ a b c "FIREFLY ADDS PENANG – BANGKOK ROUTE FROM NOV 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 10 Oktober 2023. Dicapai pada 19 Oktober 2023. Firefly from November 2023 plans to add new route to Thailand, as the airline opened reservation for Penang – Bangkok Don Mueang route. Subject to government approval, Boeing 737-800 aircraft to operate this route 5 times weekly, effective 03NOV23.
  24. ^ https://www.malaysiaairlines.com/my/en/about-us.html
  25. ^ "Seletar Airport Prepares for Turboprop Service". aviationweek.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 February 2018.
  26. ^ "Singapore 2018: Seletar Airport set for turboprop move - Air & Cosmos - International". Air & Cosmos - International (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 February 2018.
  27. ^ "Betong airport runway will be extended, says army chief". Bangkok Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 February 2020.
  28. ^ "Three airlines eyeing Betong airport". Bangkok Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 February 2020.
  29. ^ "Nok Air in talks with authorities on flights to Betong airport". The Nation (Thailand) (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 February 2020.
  30. ^ "Firefly embarks on 5-year expansion drive". Firefly. 2010-08-24. Dicapai pada 2021-04-21.
  31. ^ "Kota Bahru BKK Flight Deferred". Firefly. 2014-01-08. Dicapai pada 2021-04-21.
  32. ^ "Seletar Airport Prepares for Turboprop Service". aviationweek.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 February 2018.
  33. ^ "Singapore 2018: Seletar Airport set for turboprop move - Air & Cosmos - International". Air & Cosmos - International (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 February 2018.
  34. ^ "Betong airport runway will be extended, says army chief". Bangkok Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 February 2020.
  35. ^ "Three airlines eyeing Betong airport". Bangkok Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 February 2020.
  36. ^ "Nok Air in talks with authorities on flights to Betong airport". The Nation (Thailand) (dalam bahasa Inggeris). 27 September 2019. Dicapai pada 11 February 2020.
  37. ^ "Firefly plans KK hub". Borneo Post Online. 3 March 2022. Dicapai pada 3 March 2022.
  38. ^ "Firefly to soar to Sabah and Sarawak from April 11 onwards". Dayak Daily. 4 March 2022. Dicapai pada 25 March 2022.
  39. ^ https://www.prestigeonline.com/my/travel/destinations/firefly-to-reinstate-jet-operations-from-penang-hub-this-april-tickets-on-sale-now/
  40. ^ "Firefly operate daily Sabah boost domestic tourism". New Strait Times. 3 March 2022. Dicapai pada 25 March 2022.
  41. ^ "FIREFLY RESUMES PENANG – MEDAN SERVICE FROM MID-FEB 2023". www.aero routes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 15 Februari 2023. Dicapai pada 15 Februari 2023. firefly later this week plans to resume Penang – Medan Kualanamu service, previously served until February 2015. From 17FEB23, Boeing 737-800 aircraft will operate this route once a day. This route was previously flown by ATR72 aircraft.
  42. ^ LIANHE ZAOBAO (3 Mac 2023). "Firefly to launch flights from Penang to Changi Airport on March 26". www.thestar.com.my (dalam bahasa Inggeris). The Star (Malaysia). Dicapai pada 7 Mac 2023. Malaysian low-cost carrier Firefly will launch direct flights from Penang International Airport to Singapore Changi Airport on March 26.
  43. ^ Rashvinjeet S Bedi (3 Mac 2023). "Firefly to operate twice-daily direct flights between Penang and Singapore from Mar 26". www.channelnewsasia.com (dalam bahasa Inggeris). Channel News Asia (Singapura). Dicapai pada 7 Mac 2023. In a statement on Friday (Mar 3), the airline said that it will operate the route between the two cities twice daily. Flights will depart from Penang at 10am and 6.35pm, while the return flights from Singapore will be at 12.40pm and 9.15pm.
  44. ^ Amanda Lee (4 Mac 2023). "Firefly to launch direct flights between Penang and Changi Airport on March 26". www.straitstimes.com (dalam bahasa Inggeris). The Strait Times (Singapura). Dicapai pada 7 Mac 2023. When Firefly starts operating out of Changi Airport Terminal 2 on March 26, passengers can fly directly to Penang in the airline’s Boeing 737-800 aircraft.
  45. ^ EDITOR (3 Mac 2023). "Firefly To Launch Direct Flights Between Penang And Singapore From March 26". www.businesstoday.com.my (dalam bahasa Inggeris). Business Today (Malaysia). Dicapai pada 7 Mac 2023. “The new service marks another milestone in the airline’s network expansion strategy and its second service to the Lion city after resuming flights from Seletar Airport (XSP) and Subang Airport (SZB) in June 2022,” the airline said in the statement.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  46. ^ "Firefly Resumes Malaysia Airlines Oceania Codeshare in NS23". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 18 April 2023. Dicapai pada 19 April 2023. Firefly earlier this month resumed codeshare partnership with parent company Malaysia Airlines, on the latter’s service to Australia and New Zealand. Firefly’s FY-coded flight numbers last appeared on following routes until October 2019, and resumed since 03APR23 (approximate, or earlier).
  47. ^ "FIREFLY ADDS MALAYSIA AIRLINES LONDON CODESHARE FROM NOV 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 28 November 2023. Dicapai pada 1 Disember 2023. Firefly earlier this month expanded codeshare service with Malaysia Airlines, which now covers the latter’s Kuala Lumpur – London Heathrow route. The codeshare service went into effect since early-November 2023.
  48. ^ "FIREFLY EXPANDS MALAYSIA AIRLINES CODESHARE FROM LATE-DEC 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 25 Disember 2023. Dicapai pada 26 Disember 2023. Malaysian carrier Firefly since late-December 2023 expanded codeshare partnership with parent Malaysia Airlines, covering various routes within Asia.
  49. ^ "FIREFLY BEGINS MASWINGS CODESHARE PARTNERSHIP FROM AUGUST 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 16 Ogos 2023. Dicapai pada 30 Ogos 2023. Firefly earlier this month has launched codeshare partnership with MASWings, covering various routes operated by the latter, effective from 07AUG23 (approximate).
  50. ^ https://www.malaysiaairlines.com/my/en/destinations.html
  51. ^ "Firefly to soar to Sabah and Sarawak from April 11 onwards". Dayak Daily. 4 March 2022. Dicapai pada 25 March 2022.
  52. ^ "Firefly to resume flight operations from Penang on April 11". Malay Mail. 3 March 2022. Dicapai pada 25 March 2022.
  53. ^ "Firefly to resume flight ops from Penang starting April 11". Selangor Journal. 4 March 2022. Dicapai pada 25 March 2022.
  54. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  55. ^ "FIREFLY RESUMES PENANG – MEDAN SERVICE FROM MID-FEB 2023". www.aero routes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 15 Februari 2023. Dicapai pada 15 Februari 2023. firefly later this week plans to resume Penang – Medan Kualanamu service, previously served until February 2015. From 17FEB23, Boeing 737-800 aircraft will operate this route once a day. This route was previously flown by ATR72 aircraft.
  56. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  57. ^ a b c NUR SHAZREENA ALI (29 Disember 2022). "Firefly plans to fly Kch-Miri, Kch-KK from Q2 2023". www.theborneopost.com (dalam bahasa Inggeris). The Borneo Post (Malaysia). Dicapai pada 30 Disember 2022. “CEO of Firefly, Philip See, has mentioned that they have planned two new routes for Sarawak which are Kuching-Miri and Kuching-Kota Kinabalu starting quarter 2, 2023,” the statement said.
  58. ^ a b c Farah Diyana Samsuddin (30 Disember 2022). "Firefly bakal buka laluan Kuching-Miri, Kuching-KK pada suku kedua 2023". tvstv.my. TVS (Malaysia). Dicapai pada 30 Disember 2022. Syarikat penerbangan tambang murah, Firefly bakal membuka dua laluan baharu untuk Sarawak iaitu Kuching–Miri dan Kuching–Kota Kinabalu bermula suku kedua tahun 2023.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  59. ^ a b c Medecci Lineil (29 Disember 2022). "Kuching-Miri and Kuching-KK routes soon". www.newsarawaktribune.com.my (dalam bahasa Inggeris). New Sarawak Tribune (Malaysia). Dicapai pada 30 Disember 2022. In a press statement, See hoped with the additional airline operating the routes would create choices of flights with reasonable fares as well as attract more passengers to travel within Sarawak, and to and from the state.
  60. ^ a b c Nurul Shima Shahminon (29 Disember 2022). "Firefly Airline rancang tambah laluan baharu Kuching-Miri, Kuching-Kota Kinabalu". suarasarawak.my. Suara Sarawak (Malaysia). Dicapai pada 30 Disember 2022. Dalam taklimatnya, Philip See memaklumkan bahawa mereka telah merancang dua laluan baharu untuk Sarawak iaitu Kuching – Miri dan Kuching – Kota Kinabalu bermula suku ke-2, tahun 2023.(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  61. ^ name="Firefly adds KK-Kuching, KK-Tawau and Kuching-Miri direct flights from May 16th, 2023."
  62. ^ "Firefly Expands Domestic Network From May 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 28 Mac 2023. Dicapai pada 29 Mac 2023. Firefly from mid-May 2023 plans to add new service from Kota Kinabalu and Kuching, on board Boeing 737-800 aircraft.
  63. ^ a b c d e Mohd Zaky Zainuddin (11 April 2023). "Firefly ambil alih perkhidmatan Intra-Borneo daripada Malaysia Airlines". www.bharian.com.my. Berita Harian (Malaysia). Dicapai pada 11 April 2023. Malaysia Aviation Group (MAG) memindahkan perkhidmatan Intra-Borneo daripada Malaysia Airlines kepada Firefly, berkuatkuasa 16 Mei ini, selaras pemulihan permintaan berterusan di semua pasaran, Firefly akan menyediakan perkhidmatan penerbangan pergi balik sehari sekali menggunakan Boeing 737-800 antara Kota Kinabalu (BKI) ke Sandakan (SDK), Tawau (TWU), dan Kuching (KCH), serta perkhidmatan pergi balik harian antara Kuching (KCH) ke Miri (MYY).(dalam bahasa Bahasa Melayu)
  64. ^ a b "FIREFLY SCHEDULES KOTA KINABALU – MIRI LATE-NOV 2023 LAUNCH". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 3 November 2023. Dicapai pada 6 November 2023. Firefly in the last few days announced its latest service addition, as the airline plans to operate Kota Kinabalu – Miri service, on board Boeing 737-800 aircraft. The airline’s inaugural flight is scheduled on 22NOV23, offering 2 weekly flights.
  65. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/destinations
  66. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  67. ^ https://www.fireflyz.com.my/destinations-detail/4/1
  68. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/destinations
  69. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  70. ^ https://www.fireflyz.com.my/destinations-detail/3/1
  71. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  72. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/destinations
  73. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  74. ^ https://www.fireflyz.com.my/destinations-detail/8/1
  75. ^ name="Firefly adds KK-Kuching, KK-Tawau and Kuching-Miri direct flights from May 16th, 2023."
  76. ^ "Firefly Expands Domestic Network From May 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 28 Mac 2023. Dicapai pada 29 Mac 2023. Firefly from mid-May 2023 plans to add new service from Kota Kinabalu and Kuching, on board Boeing 737-800 aircraft.
  77. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/destinations
  78. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  79. ^ https://www.fireflyz.com.my/destinations-detail/1/1
  80. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/destinations
  81. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  82. ^ https://www.fireflyz.com.my/destinations-detail/5/1
  83. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/destinations
  84. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  85. ^ https://www.fireflyz.com.my/destinations-detail/7/1
  86. ^ name="Firefly adds KK-Kuching, KK-Tawau and Kuching-Miri direct flights from May 16th, 2023."
  87. ^ "Firefly Expands Domestic Network From May 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 28 Mac 2023. Dicapai pada 29 Mac 2023. Firefly from mid-May 2023 plans to add new service from Kota Kinabalu and Kuching, on board Boeing 737-800 aircraft.
  88. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/destinations
  89. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  90. ^ https://www.fireflyz.com.my/destinations-detail/6/1
  91. ^ name="Firefly adds KK-Kuching, KK-Tawau and Kuching-Miri direct flights from May 16th, 2023."
  92. ^ "Firefly Expands Domestic Network From May 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 28 Mac 2023. Dicapai pada 29 Mac 2023. Firefly from mid-May 2023 plans to add new service from Kota Kinabalu and Kuching, on board Boeing 737-800 aircraft.
  93. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  94. ^ "FIREFLY RESUMES PHUKET SERVICE IN LATE-AUGUST 2022". aeroroutes.com. 29 Ogos 2022. Dicapai pada 30 Ogos 2022.
  95. ^ The Borneo Post (23 Disember 2023). "Tawau airport receives first international flight". www.theborneopost.com (dalam bahasa Inggeris). The Borneo Post (Malaysia). Dicapai pada 23 Disember 2023. Firefly will operate the charter flights three times a week, scheduled to arrive in Tawau every Tuesday, Thursday and Saturday, with a 540-seat capacity per week until the end of March.
  96. ^ EDITOR (3 Mac 2023). "Firefly To Launch Direct Flights Between Penang And Singapore From March 26". www.businesstoday.com.my (dalam bahasa Inggeris). Business Today (Malaysia). Dicapai pada 7 Mac 2023. “The new service marks another milestone in the airline’s network expansion strategy and its second service to the Lion city after resuming flights from Seletar Airport (XSP) and Subang Airport (SZB) in June 2022,” the airline said in the statement.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  97. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/destinations
  98. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/routes-schedules
  99. ^ https://www.fireflyz.com.my/destinations-detail/2/1
  100. ^ https://www.malaysiaairlines.com/my/en/experience/fleet.html
  101. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/fleet/
  102. ^ "Global Airline Guide 2019 (Part One)". Airliner World: 20.
  103. ^ "Firefly Fleet Details and History". planespotters.net (dalam bahasa Inggeris).
  104. ^ https://www.fireflyz.com.my/flights/fleet/
  105. ^ "Firefly Fleet Details and History". planespotters.net (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-03-25.
  106. ^ "MAS inks RM62m deal". Diarkibkan daripada yang asal pada 30 June 2007. Dicapai pada 16 December 2019.
  107. ^ "Firefly - Get to Know Our Fleet". fireflyz.com.my.
  108. ^ "Positioning itself - Carving out its own seat". Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Mei 2011.
  109. ^ Marina Emmunuel. "Firefly to double ATR fleet to fuel expansion". Business Times Malaysia. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 February 2014. Dicapai pada 25 August 2010.
  110. ^ "Firefly expands with 737-800". Firefly (Malaysia).
  111. ^ Jeeva. "Firefly plans to expand services and take up 30 B737-800s". The Star (Malaysia).
  112. ^ Firefly to only run turboprop planes The Sun Daily
  113. ^ flyfireflyz (16 September 2011). "NEWS: FireFly starts cancelling routes to Sarawak".
  114. ^ "Malaysia's Firefly Eyes Boeing 737-800s as It Takes Jets in 2021". 17 October 2020.
  115. ^ "Firefly reverts to jet operations amid broad restructuring".
  116. ^ https://www.msn.com/en-my/news/berita/firefly-tambah-10-pesawat/ar-BB1a77Np
  117. ^ https://www.malaysiaairlines.com/my/en/news-article/2022/malaysia-aviation-group-awarded-at-the-aviation-100-deals-of-the-year-awards-2022.html
  118. ^ ZULHISHAM ISAHAK (31 Januari 2023). "Firefly flight forced to divert to Senai International Airport, with 66 onboard". www.sinardaily.my (dalam bahasa Inggeris). Sinar Daily. Dicapai pada 3 Februari 2023. A total of 66 passengers and four crew members aboard a Firefly airline plane destined for Seletar Airport (XSP) from Sultan Abdul Aziz Shah Airport (SZB), Subang Selangor, faced an emergency situation due to bad weather today.
  119. ^ New Strait Times (31 Januari 2023). "Anxious moments for passengers on Firefly flight bound for Singapore". www.nst.com.my (dalam bahasa Inggeris). New Strait Times (Malaysia). Dicapai pada 3 Februari 2023. Firefly released a statement to inform that Firefly flight FY3124 had taken off from the Sultan Abdul Aziz Shah Airport at about 7.20am and was scheduled to land at Seletar at around 8.40am before encountering difficulties due to bad weather.
  120. ^ Sadho Ram (30 Januari 2023). "72 Passengers Forced To Spend Hours Inside Diverted KL-SG Flight Due To Bad Weather". says.com (dalam bahasa Inggeris). Says (Malaysia). Dicapai pada 3 Februari 2023. The Firefly flight from Subang Airport was forced to land at Senai Airport in Johor, where the passengers were not allowed to disembark after its attempts to land at Seletar Airport in Singapore failed twice.

Lihat juga sunting

Pautan Luar sunting