Flappy Bird ialah permainan mudah alih yang dibangunkan oleh artis permainan video dan pengaturcara Vietnam Dong Nguyen (Vietnam: Nguyễn Hà Đông), di bawah syarikat pembangunan permainannya dotGears.[1] Permainan ini adalah penggulung sampingan di mana pemain mengawal burung, cuba terbang di antara lajur paip hijau tanpa memukulnya. Nguyen mencipta permainan dalam tempoh beberapa hari, menggunakan protagonis burung bahawa dia telah direka untuk permainan yang dibatalkan pada tahun 2012.

Flappy Bird
PembangundotGears
PenerbitdotGears
PerekaDong Nguyen
PlatformAndroid, iOS
Pelepasan24 Mei 2013 (2013-05-24)
GenreArked
ModPemain tunggal

Permainan ini dikeluarkan pada bulan Mei 2013 tetapi mendapat peningkatan mendadak dalam populariti pada awal tahun 2014. Flappy Bird menerima ulasan yang lemah dari beberapa pengkritik, yang mengkritik tahap kesukaran yang tinggi, menuduh plagiarisme dalam grafik dan mekanik permainan, sementara pengulas lain mendapati ia ketagihan. Pada akhir Januari 2014, ia adalah permainan percuma yang paling dimuat turun di App Store untuk iOS. Dalam tempoh ini, pemajunya berkata bahawa Flappy Bird memperoleh $ 50,000 sehari dari iklan dalam aplikasinya serta jualan.

Flappy Bird telah dikeluarkan dari App Store dan Google Play oleh pencipta pada 10 Februari 2014, kerana rasa bersalah atas apa yang dianggapnya sifat ketagihan dan berlebihan. Populariti permainan dan penyingkiran secara tiba-tiba menyebabkan telefon dengan pra-dipasang untuk dijual untuk harga yang tinggi melalui Internet.[2][3][4] Permainan yang mirip dengan Flappy Bird menjadi popular di iTunes App Store selepas penghapusannya, dan kedua-dua Apple dan Google telah mengeluarkan permainan dari kedai aplikasi mereka kerana terlalu sama dengan yang asal. Permainan ini juga telah diedarkan melalui saluran tidak rasmi pada pelbagai platform.

Pada bulan Ogos 2014, versi revolusi Flappy Bird, yang dipanggil Flappy Birds Family, dikeluarkan secara eksklusif untuk Amazon Fire TV. Bay Tek Games juga mengeluarkan permainan arked Flappy Bird yang dikendalikan duit syiling berlesen.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Williams, Rhiannon. "What is Flappy Bird? The game taking the App Store by storm". The Daily Telegraph. Dicapai pada January 30, 2014.
  2. ^ McCracken, Harry (February 9, 2014). "Where to Get Flappy Bird: On eBay, for $900. Cheap". Time. Dicapai pada February 9, 2014.
  3. ^ Molina, Brett (February 10, 2014). "Phones with 'Flappy Bird' app fetching big bids on eBay". USA Today. Dicapai pada February 10, 2014.
  4. ^ Thier, Dave (February 10, 2014). "'Flappy Bird' Price Skyrocketing on eBay". Forbes. Dicapai pada February 10, 2014.
  5. ^ Stuart, Keith (Jan 12, 2015) "Flappy Bird lands on arcade machine" The Guardian.