Foraminifera ("pembawa lubang", atau singkatan foram) ialah satu filum atau kelas protis ameboid. Ia bercirikan kedua-dua pseudopodium kecilnya yang membentuk jaring luaran untuk menangkap makanan, dan biasanya mempunyai cangkerang luaran, atau ujian, diperbuat daripada pelbagai bahan dan dibina dalam bentuk berbagai-bagai. Kebanyakan foram adalah akuatik, terutamanya marin, dan majoriti spesies tinggal di atas atau di dalam enapan (bentos) dengan sebilangan kecil spesies dikenali sebagai pengapung di dalam turus air pada beberapa kedalaman (plankton). Sesetengah dikenali dari air tawar atau keadaan payau dan sesetengah spesies tanah telah dikenal pasti melalui analisis molekul untuk DNA ribosom subunit kecil.[1][2]

Foraminifera
Julat zaman: Kambria - Kini
Ammonia tepida hidup (Rotaliida)
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Foraminifera

d'Orbigny, 1826
Order

Allogromiida
Carterinida
Fusulinida- pupus
Globigerinida
Involutinida - pupus
Lagenida
Miliolida
Robertinida
Rotaliida
Silicoloculinida
Spirillinida
Textulariida
incertae sedis
   Xenophyophorea
   Reticulomyxa

Rujukan sunting

  1. ^ Giere, Olav (2009). Meiobenthology : the microscopic motile fauna of aquatic sediments (ed. 2nd rev. and extended ed.). Berlin: Springer. ISBN 978-3540686576. |edition= has extra text (bantuan)
  2. ^ Lejzerowicz, Franck (1 September 2010). "Molecular evidence for widespread occurrence of Foraminifera in soils". Environmental Microbiology. 12 (9): 2518–2526. doi:10.1111/j.1462-2920.2010.02225.x. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)

Pautan luar sunting

Maklumat am
Buku selak dalam talian
Sumber
Foraminifera
Pengelasan saintifik

Templat:Rhizaria

Templat:Pautan RP Templat:Pautan RP