Frederick Gallagher Galleghan

Frederick Gallagher Galleghan adalah seorang pegawai pemerintah Batalion infantri Australia semasa Perang Dunia II. Dia terkenal kerana berjaya menyebabkan bilangan korban perang yang tinggi di kalangan askar-askar Jepun semasa Pertempuran Jambatan Gemencheh. Selepas British menyerah kalah, Galleghan menjadi tawanan perang, bila mana dia mengukir nama dan penghormatan sebagai pemerintah tawanan-tawanan perang Australia di Penjara Changi. Frederick Gallagher Galleghan dilahirkan pada 11 Januari 1897 di Jesmond, New South Wales. Dia menamatkan pengajian sekolahnya di Newcastle, N.S.W. dan menjadi seorang juru telegraf dalam perkhidmatan Jabatan Ketua Pos. Di waktu mudanya, Galleghan aktif dalam perkhidmatan kadet tentera.

Fail:Frederick Gallagher Galleghan.jpg
Potret Frederick Gallagher Galleghan
Galleghan diberikan gelaran "Black Jack" kerana berkulit gelap dengan rambut dan mata berwarna gelap.

Dalam bulan Januari 1916, Galleghan memasuki perkhidmatan Tentera Imperial Australia (AIF) dan ditugaskan dengan Batalion ke-34. Galleghan mendapat cedera sebanyak 2 kali di Perbatasan Barat (Western Front), dan dihantar pulang lewat tahun 1918 kerana kecederaannya. Galleghan menamatkan perkhidmatan tentera pada bukan Mac 1919 dengan rasa kecewa kerana tidak diberikan tauliah sebagai pegawai tentera. Dia menyertai pasukan militia dan diberikan tauliah sebagai Leftenan dalam tahun 1919 dalam senarai pegawai simpanan militia. Galleghan berkahwin dengan Vera Dawson dalam tahun 1922 dan bekerja di dalam beberapa agensi perkhidmatan awam sebelum menyertai pejabat pendakwa raya dalam tahun 1936.

Berkhidmat Di Malaya sunting

Menjelang tahun 1932 Galleghan dinaikkan pangkat menjadi Leftenan Kolonel dalam pasukan militia dan menjadi pegawai pemerintah beberapa batalion militia. Galleghan memasuki perkhidmatan Tentera Imperial Australia (AIF) pada 18 Mac 1940 dan diberikan pemerintahan Batalion 2/30 Infantri. Batalion 2/30 belayar ke Malaya dalam bulan Julai 1941.

Dalam bulan Januari 1942, batalion Galleghan menjadi sebahagian daripada Divisyen Ke-8 Australia yang ditugaskan untuk menjamin keselamatan wilayah selatan Semenanjung Tanah Melayu. Semasa bertahan di Gemas, Galleghan menyiapkan suatu serang hendap ke atas pasukan askar-askar Jepun yang jauh lebih besar daripada pasukannya. Untuk keberanian dan kepimpinan yang ditunjukkan, Galleghan diberikan anugerah Distinguished Service Order oleh kerajaan Australia.

Apabila Lt. Jen. A. E. Percival menyerah kalah kepada Lt. Jen. Tomoyuki Yamashita pada 15 Februari 1942, Galleghan menjadi tawanan perang bersama-sama dengan anggota-anggota pasukannya. Dia ditahan di Penjara Changi. Dalam bulan Ogos 1942, Galleghan dijadikan ketua kepada semua tawanan perang Australia. Dalam bulan Mac 1944, Galleghan dijadikan Timbalan Ketua kepada semua tawanan perang Tentera Berikat di Malaya.

Galleghan diberikan gelaran "Black Jack" kerana berkulit gelap dengan rambut dan mata berwarna gelap. Lagaknya menonjolkan kekuasaan semula jadi yang tidak boleh disangkal. Sebilangan pegawai mendakwa lebih takutkan Galleghan daripada takutkan askar-askar Jepun! [1]

Tetapi Galleghan dihormati sebagai pegawai dan seorang tentera, yang sentiasa memahami bahawa survival anggota-anggota pasukannya bergantung kepada moral mereka, dan Galleghan bersungguh-sungguh menjaga moral anggota-anggota dan mengekalkan tahap disiplin yang tinggi. Semasa anggota-anggota Batalion 2/30 kembali daripada Burma membina jalan Kereta Api Maut, Galleghan tidak dapat berkata apa-apa melainkan menangis mengenangkan anggota-anggotanya yang mati dan keadaan azab yang dilalui oleh anggota-anggotanya di Burma. Semasa dibebaskan daripada menjadi tawanan perang selepas kekalahan Jepun, Galleghan memberitahu anggota-anggota pasukan Australia bahawa mereka akan pulang sebagai anggota tentera dan bukan sebagai tawanan perang. Galleghan berkeras enggan menyertai mana-mana persatuan tawanan perang. 'Black Jack' Galleghan sentiasa menjadi pegawai pemerintah Batalion 2/30 dan mengenakan lencana batalion itu di uniform Mejar Jeneral yang digunakannya.

Akhir Hayat sunting

Galleghan menerima beberapa Pujian dalam laporan dan dinaikkan pangkat menjadi Kolonel dan kemudiannya sebagai Brigedier Jeneral (Kehormat) dan dibersarakan dalam bulan Januari 1946. Galleghan dijadikan Mejar Jeneral (Kehormat) apabila menjadi Pegawai Perantara Tentera Australia di Jerman dalam tahun 1948 hingga 1949. Galleghan meninggal dunia pada 20 April 1971 di Mosman, Sydney.

Pautan Luar sunting

Rujukan sunting