Fremantle (syarikat)

Fremantle Limited (/ˈfrmæntəl/; dahulu dikenali sebagai FremantleMedia),[2][3] ialah anak syarikat pengedaran/penerbitan dan kandungan televisyen antarabangsa British RTL Group milik Bertelsmann, yang diasaskan pada tahun 2001, dan berkembang sebagai syarikat penerbitan TV dan radio terbesar di Eropah. Ibu pejabat sedunianya terletak di London.

Fremantle Limited
Nama dahuluFremantleMedia (2001–2018)
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriTelevisyen
PendahuluLBS (1976–1992)
Embankment Trust (1939–1988)
Camco Industries (1988–1993)
Reg Grundy Productions (1993–1997)
Grundy Television (1997–1999)
Pearson Television (1999–2001)
Ditubuhkan20 Ogos 2001; 22 tahun yang lalu (2001-08-20)[1]
Ibu pejabatLondon, United Kingdom
Kawasan perkhidmatanseluruh dunia Sunting ini di Wikidata
Tokoh pentingJennifer Mullin (CEO)
PemilikBertelsmann Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukRTL Group
Anak syarikatFremantle Australia, FremantleMedia Finland, Monster Media Sunting ini di Wikidata
Tapak webfremantle.com
Twitter: FremantleUS Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Syarikat ini berasal dari penggabungan antara usahasama Luxembourg-Jerman CLT-UFA, yang terdiri daripada syarikat penerbitan televisyen terbesar Jerman dan mengadakan pelbagai penyiar TV dan radio Eropah di sebelah Luxembourg, dan saingan mereka di Pearson TV, cawangan televisyen yang dijual oleh Pearson PLC. Apa yang muncul menjadi Kumpulan RTL pada Julai 2000, sementara struktur Pearson dipindahkan ke FremantleMedia baru setahun kemudian. Pada tahun-tahun sebelum dan selepas penggabungan itu, syarikat itu telah memperoleh pelbagai syarikat pengeluaran British, Australia dan Amerika termasuk Talkback, Thames Television (yang kemudian digabungkan sebagai Talkback Thames), Grundy Television, Crackerjack Productions (kini bergabung menjadi FremantleMedia Australia), dan Goodson-Todman Productions (kemudian Mark Goodson Productions, kini dilipat menjadi Fremantle USA).

Struktur korporat sunting

Fremantle International merupakan bahagian pengedaran global yang bertanggungjawab untuk penjualan global di seluruh platform kandungan siap Linear Television, Digital dan Home Entertainment, format jualan di wilayah bukan penerbitan serta memperoleh dan membangunkan program-program baru untuk pasaran antarabangsa.

Bahagian penerbitan & pengedaran AS Fremantle ialah Fremantle USA (FMUSA). Berpangkalan di Burbank, California, Fremantle USA dan portfolio syarikatnya, termasuk Original Productions dan 495 Productions, ialah studio kandungan yang menghasilkan & mengedarkan program skrip dan alternatif untuk rangkaian siaran dan kabel, sindikasi, dan platform digital (dalam talian & mudah alih).

Di samping itu, Fremantle memiliki beberapa syarikat pengeluaran lain yang lebih kecil; antaranya adalah Original Productions (bertanggungjawab untuk mencipta dan menghasilkan pelbagai realiti seperti Deadliest Catch, Ax Men, dan Ice Road Truckers) milik Thom Beers dan Amygdala Music, syarikat prenerbitan dan komposisi Leslie Beers yang menulis muzik tema, sampingaj dan tampilan untuk rancangan Original Productions. 495 Productions mempunyai pakar dalam membangunkan program.

Rujukan sunting

  1. ^ Adam Dawtrey (20 August 2001). "Pearson TV placed on Fremantle". Variety. London. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-11-27. Dicapai pada 2019-01-17.
  2. ^ Stewart Clarke (26 July 2018). "FremantleMedia Names Jennifer Mullin New CEO". Variety. Dicapai pada 20 September 2018.
  3. ^ Stewart Clarke (7 September 2018). "FremantleMedia Rebrands as Fremantle, With Jennifer Mullin Newly at the Helm". Variety. Dicapai pada 20 September 2018.

Pautan luar sunting