Royal Friesland Foods (Koninklijke Friesland Foods N.V.) ialah sebuah syarikat Belanda yang mengembangkan, menghasilkan dan menjual produk tenusu berjenama dan minuman berasaskan buah. Royal Friesland Foods mempunyai kehadiran yang kukuh di Eropah Barat, Eropah Tengah, Afrika Barat dan Asia Tenggara.

Koninklijke Friesland Foods N.V.
Jenis/bentuk sahKoperasi
IndustriMakanan dan tenusu
PendahuluFriesland Dairy Foods Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan16 Julai 1879; 144 tahun yang lalu (1879-07-16)
Dibubarkan31 Disember 2008; 15 tahun yang lalu (2008-12-31)
NasibBergabung dengan Campina
PenggantiFrieslandCampina
Ibu pejabatMeppel, Belanda
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Hasil€5.075 bilion (2007)
Bilangan kakitangan14,582
Tapak webwww.frieslandfoods.nl
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada tahun 2008, Friesland Foods bergabung dengan Campina, di bawah nama baru FrieslandCampina. Proses ini diumumkan pada Disember 2007. EU mengikat penggabungan untuk penjualan bahagian keju dan tenusu tertentu oleh kedua-dua syarikat.[1]

Gambaran keseluruhan sunting

Royal Friesland Foods mempekerjakan 15.312, di mana 10,000 kerja di luar Belanda. Jenama terkemuka koperasi ialah Appelsientje, Bonnet, Chocomel/Cécémel, Completa, CoolBest, Debic, DubbelFrisss, Dutch Lady, Extran, Frico, Friso, Foremost, Friesche Vlag, Bendera Frisian, Fristi, Milli, NoyNoy, Peak, Pöttyös Túró Rudi, Rainbow, dan Taksi.

Royal Friesland Foods dianjurkan sebagai koperasi, dengan akarnya kembali ke 1879. Ia telah berkembang melalui penggabungan dan pengambilalihan, yang paling ketara yang berlaku pada akhir 1997, apabila empat koperasi tenusu Belanda bergabung untuk mewujudkan perniagaan dalam bentuk sekarang.

Pada Disember 2001, KFF NV memperoleh bahagian-bahagian Minuman & Tenusu Numico termasuk jenama Chocomel/Cécémel, Fristi dan Extran.

Royal Friesland Foods memperoleh nama semasa pada bulan Jun 2004 selepas Ratu Beatrix dari Belanda memberikan status Diraja ("Koninklijk" dalam bahasa Belanda) untuk menghormati ulang tahun ke-125nya. Sebelum itu, syarikat itu dikenali sebagai Friesland Coberco Dairy Foods.

Longevity Brand - Sữa Ông Thọ sunting

Di Vietnam, Amerika Syarikat dan Kanada, syarikat itu terkenal dengan produk susu pekat dalam tin, Sữa Ông Thọ (Susu Pinggang Jenama Panjang), yang digunakan dalam minuman kopi ais Vietnam dengan susu (Cà phê sữa đá), dan dalam pelbagai bahasa Vietnam pencuci mulut. Sữa Ông Thọ dihasilkan secara massal di kawasan Saigon - Biên Hòa dan digunakan secara meluas di Republik Vietnam, yang dihasilkan oleh Friesland Foods sebelum tahun 1975. Ia digunakan dalam kopi, dicampur dengan air panas untuk menghasilkan susu panas untuk bayi dan anak-anak muda untuk minum (kerana susu segar perlu diimport dan dengan itu mahal), dicelupkan dengan roti Perancis (Bánh mì) atau dalam aplikasi pencuci mulut yang lain. Selepas Kejatuhan Saigon 1975, kilang-kilang pembuatan Sữa Ông Thọ, bersama-sama dengan semua harta komersial dan persendirian yang lain telah dikumpulkan oleh komunis, dan kemudahan tersebut berada di bawah syarikat negeri Vinamilk, yang terus menghasilkan susu Sunghung Thinh susu di bawah sama nama dan digunakan di dalam negeri dan di tempat lain di Indochina. Friesland Foods meneruskan pengeluaran Sữa Ông Thọ - Longevity Brand selepas tahun 1975 di Amerika Syarikat dan Kanada untuk pasaran Amerika Utara, terutamanya yang memenuhi keperluan pengguna di luar negara Vietnam, dan semakin meningkat kepada pengguna Barat sebagai popularitas kopi dan masakan Vietnam secara umum, meningkat. Di Amerika Utara, Longevity Brand - Sữa Ông Thọ banyak terdapat di pasar raya Asia, dan semakin banyak di pasar raya konvensional.

Skandal susu bayi 2008 sunting

 
Susu isian pekat Dutch Lady Friesland Foods HK

Pada September 2008, ujian Penguasa Makanan Pertanian dan Ternakan (AVA) mendapati bahawa jenama susu "Dutch Lady" berperisa strawberi yang dihasilkan di China dicemari dengan melamin. Produk ini telah ditarik balik dan dimusnahkan.[2] Friesland Foods menarik balik semua susu botol plastiknya di Hong Kong dan Macau.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Dealbook (2008-12-17). "Accessed 9 Feb 2009". Dealbook.blogs.nytimes.com. Dicapai pada 2012-08-01.
  2. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2008-10-01. Dicapai pada 2008-09-19.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ [1] Diarkibkan September 23, 2008, di Wayback Machine

Pautan luar sunting