Frisbee (disebut FRIZ-bee), juga dipanggil cakera terbang atau ringkasnya cakera, ialah mainan meluncur atau barangan sukan yang biasanya diperbuat daripada plastik acuan suntikan dengan diamter kira-kira 8 hingga 10 inci (20 hingga 25 cm), dan bibir yang jelas. Ia digunakan secara rekreasi dan dalam persaingan untuk membaling dan menangkap, seperti dalam permainan cakera terbang. Bentuk cakera pada keratan rentas membolehkan ia terbang dengan mengurangkan seretan dan meningkatkan daya angkat apabila ia bergerak melalui udara, berbanding dengan cakera rata. Memusing cakera memberikan daya giroscopik penstabil, membolehkan ia disasarkan dengan ketepatan dan dibaling untuk jarak.

Cakera terbang dengan tanda dagangan berdaftar Wham-O "Frisbee"

Pelbagai variasi cakera terbang tersedia. Golf cakera biasanya lebih kecil tetapi lebih padat dan disesuaikan bagi gaya terbangan tertentu untuk meningkatkan atau mengurangkan kestabilan dan jarak. Lemparan cakera terpanjang yang direkodkan ialah oleh David Wiggins Jr. dengan jarak 1,109 kaki (338 m).[1] Sukan disc dog menggunakan cakera terbang yang agak perlahan yang diperbuat daripada bahan yang lebih lentur untuk menahan gigitan anjing dengan lebih baik dan mengelakkan kecederaan pada anjing itu. Gelung terbang juga tersedia yang biasanya bergerak jauh lebih jauh daripada mana-mana cakera terbang tradisional. Cakera bercahaya diperbuat daripada plastik pendarfluor atau mengandungi cecair bercahaya atau LED berkuasa bateri untuk dimainkan selepas gelap. Sesetengah cakera lain bersiul apabila mereka mencapai halaju tertentu dalam penerbangan.

Istilah frisbee sering digunakan secara am bagi menerangkan semua cakera terbang, tetapi Frisbee ialah tanda dagangan berdaftar syarikat mainan Wham-O.[2] Kekangan perundangan ini menyebabkan sukan teratur seperti Ultimate atau golf cakera terpaksa meninggalkan penggunaan perkataan "Frisbee".[3][4]

Rujukan sunting

  1. ^ "Flying Disc World Records". Dicapai pada November 13, 2014.
  2. ^ "8 Common Words That Are Still Trademarked". Merriam-Webster (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-06-24.
  3. ^ "Overview of Trademark Law: Can trademark rights be lost?".
  4. ^ "Losing Grip on the Frisbee".