Gagasan Rakyat
باريسن الترناتيف
People's Jestin Harakah
SingkatanGR
PengerusiAzizah Ismail
spppsss
Diasaskan1990
Dibubarkan1998
Didahului olehHarakah Keadilan Rakyat
Digantikan olehBarisan Alternatif
Keanggotaan1 Parti Islam Se-Malaysia
2 Parti Keadilan Nasional (kemudian menjadi Parti Keadilan Rakyat)
3 Parti Tindakan Demokratik (Sehingga 2001)
4 Parti Rakyat Malaysia
5 Parti Demokratik Malaysia
6 Parti Sosialis Malaysia
IdeologiDemokrasi, Keadilan, Sosial Rakyat
Kedudukan politikPembangkang
Penggabungan antarabangsa-
SloganKe arah Malaysia yang lebih adil (1999)
Malaysia Baru yang adil, aman dan makmur (2004)
Dewan Negara Malaysia:
8 / 70
Dewan Rakyat Malaysia:
86 / 222
Dewan Undangan Negeri:
239 / 576
Politik Malaysia
Parti politik
Pilihan raya
-

Penubahan sunting

Gagasan Rakyat merupakan sebuah perikatan politik pembangkang di Malaysia yang aktif dari tahun 1990 hingga 1996.

Sejarah sunting

Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 1990 dan Pilihan Raya Umum Malaysia 1995, Parti Melayu Semangat 46, Parti Tindakan Demokratik, Parti Bersatu Sabah, dan Parti Rakyat Malaysia bekerjasama menubuhkan Barisan Rakyat. Mereka turut bekerjasama dengan Angkatan Perpaduan Ummah dalam Pilihan Raya 1990.

Gabungan ini merupakan rentetan daripada kerjasama dalam pilihan raya umum pada tahun 1990. Gagasan Rakyat ini terdiri daripada tujuh parti politik iaitu Parti Tindakan Demokratik (DAP), Parti Melayu Semangat 46 (S46), Barisan Kemajuan India Se-Malaysia (MIPF) Parti Rakyat Malaysia (MPP), Parti Nasionalis Malaysia (MSP), Parti Hizbul Muslimin Malaysia (HAMIM) dan Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA). Dalam bulan Januari 1995, Gabungan Gagasan Rakyat telah berpecah berikutan penarikan diri oleh parti utama yang menganggotainya iaitu DAP. Pergeseran antara parti-parti itu bermula dalam proses perlantikan Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat. Ia berlaku berikutan ura-ura Angkatan Perpaduan Ummah (APU) menuntut seorang bumiputera sebagai Ketua Pembangkang yang baru, sekali gus menolak kepimpinan Lim Kit Siang. APU terdiri daripada Parti Melayu Semangat 46 (s46), Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim) dan Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa). APU ditubuhkan berdasarkan sebuah parti Islam. Berikutan desakan tersebut, Kit Siang menyatakan kesediaan untuk mengundurkan diri daripada jawatannya sebagai Ketua Pembangkang.

Parti Rakan sunting

Pilian Raya Umum sunting

Pilian Raya Negeri sunting

Rujukan sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.