Galeri Laksamana Cheng Ho

Galeri Laksamana Cheng Ho diilhamkan daripada kisah tokoh pelayar agung China iaitu Laksamana Cheng Ho (Zheng Ho) yang telah dilahirkan pada 1371 di Hodai, sebuah kampung di Daerah Bao San di Yunnan. Beliau diberikan nama Ma Ho dan nama kecilnya San Bao.

Galeri Laksamana Cheng Ho

Galeri ini memaparkan kisah pelayaran beliau ke lautan selatan di samping kejayaan beliau memupuk perhubungan persaudaraan di antara China dan Negara-negara Afrika dan Asia serta membuka pintu untuk menjalankan perniagaan yang adil.

Kedudukan galeri ini adalah di anjung kanan Bangunan Stadthyus (Muzium Sejarah dan Ethnografi) dan berada di antara Muzium Sastera, Muzium Sejarah & Ethnografi dan Muzium Pemerintahan Demokrasi. Antara bahan pamerannya adalah bahan porselin, replika kapal, koleksi buku yang menceritakan riwayat Laksamana Cheng Ho dan artikel-artikel yang berkaitan.

Galeri Laksamana Cheng Ho ini telah dibuka kepada awam pada Februari 2003 bersama dengan pembukaan Muzium Sejarah & Ethnografi dan Muzium Belia Malaysia yang telah dibuka semula selepas ditutup sementara untuk proses penaiktarafan.

Lihat juga sunting