Garam kosher ialah sejenis garam boleh dimakan yang popular di Amerika Syarikat yang mempunyai saiz bijian yang lebih besar daripada beberapa garam meja biasa. Seperti garam meja biasa, garam kosher terdiri daripada sebatian kimia natrium klorida.

Secawan kecil garam kosher dengan sudu

Tidak seperti garam meja biasa, garam kosher biasanya tidak mengandungi iodin tambahan. Sesetengah jenama akan merangkumi agen antikerakan dalam jumlah yang kecil.

Nama sunting

Nama "kosher" dalam jenis garam ini datangnya daripada penggunaannya dalam kalangan masyarakat Yahudi untuk membersihkan sisa darah daripada daging sembelihan agar ia kosher dimakan mengikut panduan ditetapkan dalam Taurat mereka.

 
Sebutir garam kosher diambil pada 60x pembesaran.


Pembuatan dan penggunaan sunting

Daripada kristal berkiub, garam kosher mempunyai bentuk seperti leper seperti pinggan. Garam kosher juga mungkin mempunyai bentuk piramid berongga. Bentuk rata garam kosher biasanya dibuat apabila hablur kubik yang dipaksa ke dalam bentuk ini di bawah tekanan, biasanya di antara penggelek. Hablur garam piramid umumnya dibuat oleh proses penyejatan yang dipanggil proses Alberger. Garam kosher biasanya dihasilkan dengan saiz bijian yang lebih besar daripada bijian garam meja.[1]

Penggunaan tradisional garam kosher adalah untuk mengeluarkan darah permukaan dari daging dengan pengontangan, sebagai sebahagian daripada proses mengkosher untuk daging. Daging itu direndam dalam air sejuk, dikeringkan, ditutup dengan lapisan nipis garam, kemudian dibiarkan di rak atau meja selama satu jam. Garam kekal di atas permukaan daging, untuk sebahagian besar tidak terlarut, dan menyerap cecair dari daging. Bijian garam kemudian dibasuh dan dibuang, membawa cairan yang diserap.[2] Proses ini boleh dibandingkan untuk pengontangan penuh daging, yang menghasilkan daging awetan garam.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Kosher Salt" (PDF). Salt Institute. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-01-26. Dicapai pada 2017-10-12.
  2. ^ Luban, Yaakov (2010). "Orthodox Union Kosher Primer". Orthodox Union.

Pautan luar sunting