Gaya seni bina Cina

Gaya seni bina Cina merujuk kepada suatu gaya seni bina yang telah dibentukkan di Asia untuk beberapa abad. Prinsip-prinsip seni bina Cina telah kekal secara besarnya tidak berubah, perubahan utama hanya pada perincian berhiasan. Sejak Dinasti Tang, seni bina China telah mempunyai pengaruh besar ke atas gaya seni bina Korea, Vietnam dan Jepun.

Tatarajah sokongan pendakap kayu sangga ("Dougong") menahan bumbung pelbagai-kecondongan, dari Yingzao Fashi (1103 M)

Gaya seni bina China adalah setua tamadun China. Dari setiap sumber maklumat - sastera, grafik, teladan - adanya bukti kuat menyaksikan pada nyatanya bahawa orang China telah sentiasa menggunakan sistem asli pada pembinaan yang telah mengekalkan ciri-ciri prinsip dari zaman prasejarah ke hari kini. Ke atas kawasan yang besar dari Turkistan China ke Jepun, dari Manchuria ke bahagian utara Indochina Perancis, sistem pembinaan yang sama tersebar; dan ini adalah kawasan pengaruh budaya China. Bahawa sistem ini pada pembinaan dapat sendiri hidup lamanya untuk lebih daripada empat ribu tahun ke atas suatu wilayah yang sangat besar dan masih kekal sebagai sebuah gaya seni bina hidup, mengekalkan ciri-ciri utamanya pada masa serangan asing yang berulangan - tentera, intelektual, dan rohaniah - adalah suatu fenomena yang cuma dapat dibandingkan dengan kelanjutan tamadun yang mana ia adalah suatu bahagian yang penting.[1]

Rencana berikut memberikan penjelasan ringkas mengenai seni bina Cina tradisi, sebelum pengenalan kaedah binaan Barat semasa awal abad ke-20. Sepanjang abad ke-20, bagaimanapun, arkitek Cina yang dilatih cara Barat telah cuba menggabungkan reka bentuk Cina tradisi dengan bangunan moden (biasanya kerajaan), dengan hanya kejayaan terhad. Tambahan lagi, tekanan bagi pembangunan bandar seluruh China semasa memerlukan pembinaan pantas dan bandingan keluasan lantai lebih tinggi, yang bererti bahawa permintaan bandar besar bagi seni bina Cina, yang biasanya kurang dari 3 tingkat, telah berkurangan digantikan dengan seni bina moden. Bagaimanapun, kemahiran tradisi jurubina Cina, termasuk tukang kayu, juru batu, dan batu bata sering digunakan bagi pembinaan seni bina vernakular di kawasan pendalaman yang luas di China. Error: tiada nama laman disertakan (help).

Rancangan bandar sunting

Rancangan bandar China berasaskan pada geomansi feng shui dan sistem field-well pada pembahagian tanah digunakan sejak zaman Neolitik. Tatarajah field-well asas diletakkan di atas dengan luoshu, sebuah segi empat sama ajaib dibahagikan ke 9 sub-segi empat tepat, dan berkaitan dengan numerologi Cina.

Model kecil sunting

Walaupun hanya ruins dinding dan menara batu-bata dan rammed earth dari China silam (iaitu sebelum abad ke-6 AM) telah kekal, maklumat pada gaya seni bina China (khususnya seni bina kayu) dapat discerned model bangunan yang boleh dikatakan dari tanah liat dicipta oleh orang China silam sebagai bahan pengebumian. Ini adalah mirip dengan rumah joss yang dibakar dalam sesetengah pengebumian moden Cina. Model-model berikut dilakukan sewaktu Dinasti Han (202 SM – 220 AM):

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Liang, Ssu-ch'eng 1984, A pictorial history of Chinese architecture : a study of the development of its structural system and the evolution of its types, ed. oleh Wilma Fairbank, Cambridge (Mass.): MIT Press.

Rujukan sunting

  • Liang, Ssu-ch'eng 1984, A pictorial history of Chinese architecture : a study of the development of its structural system and the evolution of its types, ed. by Wilma Fairbanks, Cambridge (Mass.): MIT Press
  • Steinhardt, Nancy Shatzman. "Liao: An Architectural Tradition in the Making," Artibus Asiae (Volume 54, Number 1/2, 1994): 5–39.
  • Steinhardt, Nancy Shatzman. "The Tang Architectural Icon and the Politics of Chinese Architectural History," The Art Bulletin (Volume 86, Number 2, 2004): 228–254.
  • Weston, Richard. 2002. Utzon : inspiration, vision, architecture. Hellerup: Blondal.

Bacaan lanjut sunting

  • Sickman L and Soper A. The Art and Architecture of China (Penguin Books, 1956).

Pautan luar sunting