Gencatan senjata (atau damai sementara) adalah pemberhentian sementara perang di mana setiap pihak bersetuju dengan yang lain untuk menggantung tindakan agresif. Gencatan senjata boleh diisytiharkan sebagai sebahagian daripada perjanjian rasmi, tetapi mereka juga telah dipanggil sebagai sebahagian daripada pemahaman yang tidak formal di antara kuasa yang bertentangan. Gencatan senjata A biasanya lebih terbatas daripada gencatan senjata yang lebih luas, yang merupakan satu perjanjian rasmi untuk menamatkan berjuang. Gencatan senjata yang berjaya boleh diikuti oleh armistices, dan akhirnya oleh perjanjian damai.

Sejarah gencatan sunting

Perang Dunia Pertama sunting

Semasa Perang Dunia Pertama, pada 24 Disember , 1914, terdapat gencatan senjata tidak rasmi di Barisan Barat seperti Perancis , United Kingdom dan Jerman untuk menyambut Krismas. Tiada penjanjian telah ditandatangani, dan perang kembali semula selepas beberapa hari.

Konflik Israel-Palestin sunting

Contoh gencatan senjata dalam konflik Israel-Palestin telah diumumkan antara Israel dan Pihak Berkuasa Palestin pada 8 Februari 2005. Apabila diumumkan, ketua perunding Palestin Saeb Erekat mengumumkan gencatan senjata itu dengan takrifan seperti berikut: "Kami telah bersetuju bahawa hari ini Presiden Mahmud Abbas akan mengisytiharkan pemberhentian penuh keganasan terhadap Israel di mana sahaja dan Perdana Menteri Ariel Sharon akan mengisytiharkan pemberhentian penuh dengan keganasan dan aktiviti ketenteraan terhadap rakyat Palestin di mana sahaja." Namun ia tidak bertahan lama.