Ghormeh Sabzi juga dieja sebagai Qormeh Sabzi (Parsi: قورمه‌سبزی [1] ) adalah stew herba Iran. Ia adalah hidangan yang sangat popular di Iran dan jirannya dan sering dikatakan sebagai Iran hidangan kebangsaan Iran. Sejarah Sabzi Ghormehboleh dijejak kembali sekurang-kurangnya 500 hingga 2,000 tahun.

Ghormeh Sabzi atau Qormeh Sabzi
JenisStew
Tempat asalIran
Bahan utamaHerba (pasli, lik atau bawang hijau, ketumbar, daun halba kering
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ghormeh (dari Azeri Turkih Qavurma) bermakna rebus dan Sabzi adalah perkataan Parsi untuk herba. Bahan-bahan utama adalah campuran herba saute, yang terdiri terutamanya daripada pasli, lik atau bawang hijau, ketumbar, diperisa dengan rempah utama "shanbalileh" (daun halba kering). Campuran herba mempunyai banyak variasi; sebarang daunan hijau pahit gelap boleh digunakan (kubis kerinting, sawi, lobak hijau, dan lain-lain, semua menjadi, walaupun tiada satu pun sebahagian daripada resipi asal).

Campuran ini adalah dimasak dengan kacang buncis atau kacang mata hitam, bawang merah atau kuning, limau hitam (limau Parsi limu-Omani kering), dan daging kambing atau lembu diperisa dengan kunyit. Hidangan ini kemudian disaji dengan polo (nasi Parsi) atau atas tahdig.

See also sunting

Pautan luar sunting