Gin (disebut [gin atau jin]) ialah sejenis arak bercirikan rasa yang tersendiri daripada penambahan sejenis beri khas dari spesies arar Juniperus communis.[1][2] Ia adakala menjadi bahan utama dalam arak campuran atau "koktel" tertentu seperti martini, gin pahit atau gin and tonic.

Gin pelbagai jenama dijual di Itali.

Minuman keras ini asalnya daripada sejenis arak digunakan untuk tujuan berubat di Belanda dan Belgium iaitu jenever sebelum dikembangkan lanjut di United Kingdom setelah diperkenalkan berikutan Revolusi Gemilang 1688 dicetuskan William I dari Orange yang menyebabkan sekatan berdagang arak dengan Kerajaan Perancis.

Pembuatan sunting

Selain minyak dari buah pohon arar, gin juga dicampurkan dengan minyak berasaskan rempah-ratus seperti adas manis,karawai, biji ketumbar, kulit limau, akar manis, kayu manis, dan pelaga.

Jenis sunting

Menurut cara pembuatannya, gin dibahagi menjadi dua jenis:

  • Gin distilasi (distilled gin) - gin hasil penyulingan arak minuman beralkohol rasa tawar (spirit) yang dicampur air, dan diberi aroma buah arar serta rempah-rempah.[3]
  • Gin campur (compound gin) - gin tawar yang dicampur air, aroma buah arar, serta minyak rempah-rempah, namun tidak melalui proses distilasi.[3]

Gin biasanya tidak diminum terus melainkan diminum sebagai koktel. Jenis gin yang umum dipakai untuk koktel adalah gin jenis London dry yang berkadar alkohol tinggi. hasil penyulingan dari arak rasa tawar yang dicampur dengan rempah-rempah serta disuling ulang dalam tong-tong khas.

Sejarah sunting

Gin berasal dari minuman keras asal Belanda yang diciptakan Dr. Franciscus de le Boë (alias Dr. Sylvius) dari Universiti Leiden pada tahun 1650.[3] Mulanya Dr. Sylvius sedang mencari akal untuk memberi ubat dalam dos yang tepat untuk penghidap sakit ginjal. Beliau mencampurkan minyak buah pohon arar dengan minuman beralkohol hasil fermentasi bijirin. Hasilnya berupa diuretik murah yang disebutnya jenever dari bahasa Perancis genévrier yang bererti pohon arar.

Minyak buah arar diketahui memiliki khasiat perubatan, di antaranya penambah nafsu makan, memiliki kesan sedatif dan mengurangkan sakit kepala.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ E.U. Definitions of Categories of Alcoholic Beverages 110/2008, M(b), 2008
  2. ^ Definitions ("Standards of Identity") for Distilled Spirits, Title 27 of the U.S. Code of Federal Regulations, Chapter 1, Part 5, Section 5.22 ,(c) Class 3
  3. ^ a b c Ranken, M.D. (1997). Food Industries Manual. Springer. m/s. 269. ISBN 0-7514-0404-7. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  4. ^ Deegan, Grant (1999). "From the bathtub to the boardroom: gin and its history". MY2K: Martini 2000. 1 (1). Diarkibkan daripada yang asal pada 2004-10-22. Dicapai pada 2020-06-08. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting