Gin Tama (Jepun: 銀魂, Hepburn: Gintama, lit. "Jiwa Perak") ialah siri manga Jepun yang ditulis dan diilustrasikan oleh Hideaki Sorachi. Terletak di Edo, yang telah ditakluki oleh makhluk asing bernama Amanto, plot itu mengikuti kehidupan dari sudut pandangan samurai Gintoki Sakata, yang bekerja sebagai pekerja bebas bersama rakannya Shinpachi Shimura dan Kagura untuk membayar sewa bulanan. Sorachi menambah latar fiksyen sains untuk membangunkan watak mengikut kesukaannya selepas editornya mencadangkan membuat siri sejarah. Ia telah bersiri dalam majalah manga Shueisha, Shōnen Jump Mingguan dari Disember 2003 hingga September 2018, kemudian dalam Jump GIGA dari Disember 2018 hingga Februari 2019, dan selesai pada aplikasi Gin Tama pada Mei dan Jun 2019.

Gin Tama
Fail:Gin Tama cover 01.jpg
Kulit jilid 1 Gin Tama terbitan Shueisha memaparkan Gintoki Sakata.
銀魂
(Gintama)
Genre
Manga
PengarangHideaki Sorachi
PenerbitShueisha
Penerbit LainAmerika Syarikat Viz Media
DemografikShōnen
PencetakanJump Comics
Majalah Asal
  • Shōnen Jump Mingguan
  • (8 Disember 2003 – 15 September 2018)
  • Jump GIGA
  • (28 Disember 2018 – 22 Februari 2019)
  • Gin Tama app
  • (13 Mei – 20 Jun 2019)
Majalah Lain
Tarikh Pengeluaran8 Disember 200320 Jun 2019
Jilid77 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
Pengarah
  • Shinji Takamatsu (#1–105)
  • Yoichi Fujita (#100–265)
  • Chizuru Miyawaki (#266–367)
Skrip/PenulisAkatsuki Yamatoya (#1–265)
Lagu/MuzikAudio Highs
Studio
Dilesenkan oleh
Medialink
Penyiaran AsalTV Tokyo
Tarikh tayangan4 April 20067 Oktober 2018
Episod367 + 6 OVA (Senarai episod)
Novel ringan
Class 3Z Ginpachi-sensei
PengarangTomohito Ōsaki
IlustrasiHideaki Sorachi
PenerbitShueisha
DemografikLelaki
PencetakanJump jBooks
Tarikh Pengeluaran3 Februari 20064 September 2013
Jilid7
Filem animasi
Filem aksi sebenar
Portal Anime dan Manga

Manga ini telah dilesenkan oleh Viz Media di Amerika Utara. Selain menerbitkan jilid-jilid tunggal, Viz telah menyirikan bab-bab pertama mereka dalam manga Shonen Jump mereka. Manga ini membuat penampilan pertama pada edisi Januari 2007, dan siri pada tahap satu bab sebulan. Animasi video original (OVA) dari Gin Tama oleh Sunrise diterbitkan di Jump Festa 2005 Anime Tour pada tahun 2005. Hal ini diikuti oleh siri anime lengkap yang mula bersiaran pada tarikh 4 April 2006 di saluran TV Tokyo dan selesai pada tarikh 25 Mac 2010. Sebuah filem animasi perdana di Jepun pada bulan April 2010.

Laman sesawang penstriman Crunchyroll diberi lesen untuk menyiarkan siri anime Gintama untuk tontonan antarabangsa, sementara Sentai Filmworks berlesen siri, dengan edaran daripada Section23 Filem pada DVD. Selain siri anime, terdapat pelbagai novel ringan dan permainan video berdasarkan Gin Tama. Permainan video yang terkini ialah Gintama Rumble (銀魂乱舞 Gintama Ranbu) yang dimainkan di platform Playstation 4 dan Playstation Vita.

Di Jepun, manga Gin Tama telah terkenal, dengan 55 juta cetakan, menjadikannya antara manga yang laris di pasaran. Muzik dan DVD yang juga telah ditunjukkan, pada berbagai masa, dalam Top Ten bagi setiap media, sementara TV Tokyo telah mengumumkan bahawa anime Gin Tama bertanggungjawab untuk jualan yang tinggi di luar negeri seiring dengan adaptasi anime dari Naruto. Penerbitan untuk manga, anime dan yang lain telah memberi ulasan terhadap manga Gin Tama. respon positif telah difokuskan dalam komedi dan watak dari siri, sedangkan tanggapan negatif kebimbangan manga karya seni itu.

Siri anime Gin Tama pernah memulakan tayangannya di Malaysia pada tahun 2009 dan disiarkan oleh Radio Televisyen Malaysia melalui RTM 2 (TV2 hari ini) setiap hujung minggu. Siri anime ini dialihkan audio kepada Bahasa Melayu. Biarpun tayangannya dihentikan tidak lama kemudian, DVD anime Gin Tama masih dijual di pasaran.

Plot sunting

Berlatarbelakangkan Edo (Tokyo hari ini kerana perubahan nama pada tahun 1868), Jepun yang ditawan oleh makhluk asing yang disebut Amanto, Samurai Jepun bertempur melawan Amanto tetapi kalah dan pengharaman pedang telah dikuatkuasakan. Salah satu samurai ini Gintoki Sakata (坂田銀時 Sakata Gintoki) yang membantu seorang remaja bernama Shinpachi Shimura (志村新八 Shimura Shinpachi) menyelamatkan kakaknya Tae Shimura (志村妙 Shimura Tae) dari sekumpulan makhluk asing yang ingin menjadikannya pelacur. Sebagai penghargaan kepada Gintoki, Shinpachi menjadi rakan dan bekerja bebas dengan dia untuk membayar sewa bulanan tempat tinggal Gintoki sambil mahu mengetahui lebih banyak tentang dia. Mereka berdua menyelamatkan seorang gadis remaja (sebenarnya merupakan makhluk asing) bernama Kagura (神楽 Kagura) daripada sekumpulan yakuza yang ingin menggunakan kekuatan luar biasanya untuk membunuh orang. Atas terhutang budinya Kagura kepada mereka berdua, Kagura menyertai kumpulan mereka bekerja bebas dan ketiga-tiga mereka kini dikenali sebagai "Yorozuya Gin-chan" (万事屋銀ちゃん Yorozuya Gin-chan).

Saat melakukan pekerjaan mereka, mereka acapkali bertembung dengan pasukan polis khas yang dipanggil Shinsengumi (新選組 Shinsengumi) disebabkan mereka sering melibatkan penjenayah berbahaya. Mereka juga datang untuk bertemu rakan-rakan Gintoki yang dahulu pernah bersama dengannya semasa peperangan menentang Amanto, termasuk Kotaro Katsura (桂小太郎 Katsura Kotarō) yang merupakan seorang pengganas. Biarpun status terkini Katsura ialah pengganas, dia tetap memelihara hubungan persahabatan dengan Gintoki malah menjalin hubungan dengan anak-anak buah Gintoki walaupun cita-citanya untuk meruntuhkan Bakufu. Dari sudut lain, Shinsuke Takasugi (高杉晋助 Takasugi Shinsuke) bertindak sebagai antagonis utama di seluruh siri, kerana dia ingin menghancurkan Bakufu dengan cara yang lebih keras daripada Katsura. Walaupun kisah siri umumnya berepisod, ada juga beberapa cerita yang dibangunkan melalui beberapa bab.

Watak sunting

Watak Pelakon suara
Jepun  
Gintoki Sakata Tomokazu Sugita
Yaguchi Asami (muda)
Haruka Tomatsu (versi wanita, arka Dekobokko)
Kagura Rie Kugimiya
Kōji Ishii (versi lelaki, arka Dekobokko)
Shinpachi Shimura Daisuke Sakaguchi
Natsumi Takamori (muda)
Sadaharu Mikako Takahashi
Toshiro Hijikata Kazuya Nakai
Sougo Okita Kenichi Suzumura
Nami Okamoto (muda)
Shizuka Itō (versi wanita, arka Dekobokko)
Isao Kondo Susumu Chiba
Sachi Kokuryu (muda)
Chiaki Takahashi (versi wanita, arka Dekobokko)
Tae Shimura Satsuki Yukino
Kyubei Yagyu Fumiko Orikasa
Sarutobi Ayame Yū Kobayashi
Kazuyuki Okitsu (versi lelaki, arka Dekobokko)
Tsukuyo Yūko Kaida
Takanori Hoshino (versi lelaki, arka Dekobokko)
Katsura Akira Ishida
Yuki Kaida (muda)
Elizabeth Shinji Takamatsu
Otose (Ayano Terada) Kujira
Atsuko Enomoto (muda)
Utsuro Kōichi Yamadera
Shinsuke Takasugi Takehito Koyasu
Houko Kuwashima (muda)

Tema dan gaya sunting

Fokus utama Hideaki Sorachi di Gin Tama adalah penggunaan gags; selama tahun kedua manga tentang serialisasi ia mulai menambah lebih banyak drama cerita sambil tetap menjaga komedi. Berbagai lelucon dari manga ini adalah komentar mengenai klise daripada siri Shonen lain. Sebagai contoh, pada bab pertama selepas Gintoki perkelahian sekelompok alien untuk melindungi Shinpachi dan Tae, Shinpachi mengeluh bahawa dia hanya berjuang untuk "satu halaman" dan Gintoki menjawab, "Diam! Satu laman adalah waktu yang lama untuk artis manga! " Gintoki keinginan berlebihan untuk membaca Shonen Jump Mingguan (yang menyebabkan dia untuk melawan pembaca lain untuk mendapatkannya) juga membuat olok Shonen, kerana selama bahagian-bahagian watak kutipan mereka. Jenis lain dari situasi komik lebih umum, sehingga pembaca harus tahu tentang budaya Jepun untuk memahami mereka. humor ini digambarkan oleh penerbitan sebagai "aneh" dan "aneh". Hal ini juga digambarkan sebagai terbahagi antara dua kategori: "sci-fi komedi" dan "komedi samurai" dengan bekas merujuk pada alien. Hal ini cenderung untuk menunjukkan "sebuah kelemahan menjengkelkan tentang masyarakat moden" termasuk perayaan hari atau terkenal mitos figures.Additionally, ada rujukan untuk beberapa tokoh-tokoh sejarah dengan beberapa watak dari cerita yang berpusat pada mereka. Selain siri 'komedi, alien' pencerobohan di Jepun membawa isu-isu sosial beberapa di antara mereka dan manusia dengan paling berulang menjadi kurangnya kesamaan sosial.

Pengeluaran sunting

Pada tahun 2003, Hideaki Sorachi adalah seorang mangaka up-and-coming yang sudah menciptakan dua One-Shot untuk Weekly Shonen Jump magazine. Walaupun dia bersiap-siap untuk menulis siri pertama siri itu, editornya menyarankan ia mencipta siri manga berdasarkan Shinsengumi, sebahagian besar terinspirasi oleh drama-TV mendatang tentang rombongan 1860-an seperti yang digambarkan oleh pelakon idola. Sorachi cuba untuk membuat siri ini kerana dia mengaku menyukai Shinsengumi, tapi akhirnya gagal untuk mendapatkan apa pun dari tanah. Alih-alih meninggalkan idea sepenuhnya, ia tetap fokus pada zaman Jepun bersejarah tetapi mula membuat cerita sendiri, menambahkan dalam unsur-unsur fiksyen sains dan fictionalizing banyak tokoh dari era untuk mencipta sebuah cerita yang lebih sesuai dengan keinginan sendiri. Judul asli dari siri ini bertujuan untuk menjadi "Yorozuya Gin-san" (万事 屋 銀 さん?), (secara literal : "Saudagar Umum Gin-san".), Tetapi tidak mempunyai kesan apapun pada Sorachi. Setelah perdebatan besar, ia memutuskan untuk pergi dengan nama Gin Tama setelah membincangkan dengan keluarganya, menentukan nama yang terdengar dekat dengan tepi tanpa benar-benar dari itu. Walaupun Sorachi dianggap satu-shot "Samuraider" menjadi sangat miskin, tatacara seperti ditembak satu-menjawat jawatan sebagai asas untuk Gin Tama, seperti penambahan watak. Sorachi alien punya harapan kecil di populariti manga, seperti ia mencatatkan bahawa digunakan orang untuk mengatakan padanya manga tidak akan melampaui jumlah dua kelantangan tankōbon. Namun, selepas kelantangan ketiga dikeluarkan, Sorachi mendapati bahawa ia tidak memiliki "bahan segar untuk menggunakan"

Watak utama dari siri ini pada asalnya ialah Hijikata Toshiro disebabkan Sorachi merupakan seorang peminat Shinsengumi, terutama dari Hijikata Toshizo (Shinsengumi yang merupakan asas untuk salah satu Gin Tama), setelah ia melihat filem Burn! Pedang!. Ketika Sorachi tidak boleh "mengusir" reka bentuk awal Hijikata, dia memutuskan untuk tidak menggunakan dia sebagai watak utama, tetapi menambah dia bersama-sama dengan Shinsengumi ke bab pilot story.The daripada siri mempunyai plot yang berbeza dengan yang dari serialisasi : Shinpachi sudah bertemu Gintoki dalam cerita itu dan ada lebih Shinsengumi cerita seperti yang didasarkan pada Harada Sanosuke. Kerana semua ini Shinsengumi baru ini lebih tua dari sebahagian besar watak berulang dari siri, Sorachi dihapuskan mereka berfikir mereka tidak entertaining. Apabila diminta oleh para peminat, Sorachi menyebutkan bahawa sebahagian besar watak dari siri didasarkan pada warga Edo kehidupan nyata sementara Gintoki's watak kira-kira berdasarkan pahlawan rakyat Sakata Kintoki.

Selama tahun pertama dari siri, Sorachi percaya bahawa sumber populariti Gin Tama sebahagian disambungkan ke drama Shinsengumi. Sementara drama berjalan selama tahun pertama dari siri, ketika manga ini sebahagian besar cerita pendek yang membentuk watak dan dunia, ia merasa tidak selesa membuat hal-hal yang berkaitan dengan drama. Pada tahun kedua dan seterusnya, ia menjadi lebih berani dalam cerita dan konsep-konsep, mencipta alur cerita yang lebih panjang yang merangkumi lebih banyak drama sekaligus menjaga rasa humor dan sindiran Jepun moden dengan cara masa lalunya fiksyen. Ketika bekerja di bab Sorachi umumnya mempunyai masalah untuk menyelesaikan naskah, meninggalkan penyelia untuk memuat sebelum ia boleh merevisinya. Ia tokoh tentang apa yang harus menulis dengan tinggal di biliknya atau dengan pergi berjalan-jalan. Walaupun ia berkomentar bahawa beberapa ideanya adalah "rawak", dia menumpukan pada fakta bahawa mereka berkaitan dengan manga. Namun, ketika ia mempunyai masalah untuk mencari tahu apa idea-idea, Sorachi biasanya dibantu oleh editornya. Berfikir Gin Tama sebagai "manga non-sense", sebelum membuat sebuah bab, Sorachi berfikir apakah bab harus komedi atau drama.When menulis baris dalam siri, Sorachi biasanya menggunakan spidol, pulpen , pena kuas-tip dan multiliner sebuah. Untuk garis besar karakter dia hanya menggunakan spidol dan pena, sedangkan untuk menghuraikan-multiliner 0,8.

Media sunting

Manga sunting

Gin Tama ditulis dan diilustrasikan oleh Hideaki Sorachi. Manga ini bermula dalam Shōnen Jump Mingguan , iaitu majalah Shueisha pada 8 Disember 2003. Shueisha menerbitkan bab pertama Gin Tama dalam talian di laman web rasmi Shōnen Jump Mingguan mereka. Pada Ogos 2018 diumumkan bahawa manga itu akan berakhir pada 15 September dalam Shōnen Jump Mingguan, bagaimanapun, ia kemudiannya diumumkan pada 15 September bahawa manga itu akan dipindahkan ke Jump GIGA. Ia diterbitkan dalam tiga terbitan berturut-turut dari 28 Disember 2018, hingga 22 Februari 2019. Pada Februari 2019, diumumkan bahawa manga itu akan diteruskan dalam aplikasi Gin Tama percuma. Bab baharu itu diterbitkan pada 13 Mei 2019. Bab terakhir siri ini pada mulanya diumumkan akan diterbitkan pada 17 Jun 2019, namun ia ditangguhkan kepada 20 Jun. Shueisha telah mengumpul bab dalam jilid tankōbon dengan yang pertama diterbitkan pada 2 April 2004. Siri ini berakhir dengan jilid ke-77, diterbitkan pada 2 Ogos 2019.

Viz Media melesenkan Gin Tama untuk diterbitkan di Amerika Utara. Pratonton setebal 55 halaman daripada siri ini mula-mula dipaparkan dalam terbitan Shonen Jump Januari 2006. Viz memperoleh lesen untuk menerbitkan bab daripada siri dalam Shonen Jump semasa San Diego Comic-Con International pada tahun 2006. Bab-bab tersebut telah bersiri dalam Shonen Jump dari Januari hingga Mei 2007 pada kadar satu bab sebulan. Jilid tankōbon telah diterbitkan di bawah cetakan "Shonen Jump Advanced" Viz. Jilid pertama diterbitkan pada 3 Julai 2007, manakala pada 2 Ogos 2011, Viz menerbitkan jilid kedua puluh tiga. Penerbitan siri oleh Viz Media berakhir dengan jilid itu tanpa alasan yang diberikan.

OVA sunting

Dua animasi video asli (OVA) dari Gin Tama dibangunkan oleh Sunrise untuk Jump Festa Music Tour setakat ini. Yang pertama, mempunyai tajuk yang sama dan ditunjukkan di Jump Festa 2005, terdiri dari pelbagai cerita autoconclusive bertujuan untuk memperkenalkan watak dari OVA kedua series.The bernama Shiroyasha Kotan (白夜叉降诞, lit. "White Demon's Birth" ), ditunjukkan di Jump Festa 2008. Hal ini pada asalnya ditetapkan dalam perang antara alien dan samurai dan ia kemudian diturunkan menjadi tipuan. Pada tarikh 30 September 2009, sebuah DVD bernama Gintama Jump Music Tour 2008 & 2005 diterbitkan oleh Aniplex. Ini mengandungi OVA 2005 dan 2008 dan sebuah komentar audio.

TV Anime sunting

Sebuah adaptasi anime oleh Sunrise membuat penampilan pertamanya di saluran TV Tokyo pada tarikh 4 April 2006 dan kemudian berpindah ke Bandai Namco Pictures pada tahun 2015. Berikut merupakan siri-siri anime Gin Tama.

- Gintama (2006 - 2010)

- Yorinuki Gintama-san (2010)

- Gintama' (2011-2012)

- Gintama' : Enchousen (2012-2013)

- Gintama° (2015-2016)

- Gintama. (2017)

- Gintama. : Porori Hen (2017)

- Gintama. Shirogane no Tamashii Hen (2018)


Siri anime ini pada mulanya diarahkan oleh Shinji Takamatsu bagi Episod 1 hingga Episod 99, kemudian diarahkan bersama Yoichi Fujita hingga Episod 105 dan akhirnya diarahkan secara tunggal oleh Yoichi Fujita hingga Episod 265. Sari kata anime Gintama mungkin diterjemahkan secara bulat-bulat sebagai "Titik permulaan adalah amat penting bagi apa-apa saja, maka mencuba untuk melebihi seseorang itu adalah hampir betul". Semasa Januari 2009, Fujita dikatakan ia tidak akan bekerja untuk musim keempat siri ini mulai tahun tersebut. Namun, pada bulan Februari 2009, ia disahkan bahawa siri ini akan diteruskan untuk tahun keempat, sekali lagi diarahkan oleh Fujita. Siri ini menamatkan tayangannya pada tarikh 25 Mac 2010 dengan jumlah 201 episod.

Pada tarikh 5 April 2010, stesen TV Tokyo memulakan penyiaran semula episod-episod lama Gin Tama dalam HD dengan judul Yorinuki Gintama-san (よりぬき 銀魂さん lit. "Sangat Terbaik dari Gintama"), tajuk 'Gintama-san' ini merupakan parodi kepada tajuk anime Sazae-san yang juga membuat penyiaran semula dalam HD. Berikut ialah lagu-lagu tema untuk siri ini :

- "Bakuchi Dancer" (バクチ ダンサー Bakuchi Dansa lit. "Penari Bakuchi") oleh DOES dan "Bokutachi no Kisetsu" (僕 たち の 季節?, lit. "Musim kami") oleh DOES (Episod 1-9)

- "Kaze no Gotoku" (風 のごとくlit. "Seperti Angin") oleh Joe Inoue dan "WAVE" (lit. Gelombang) oleh Vijandeux. (Episod 10-26)

- "Kanousei Girl" (可能性ガール lit. "Gadis Kemungkinan") oleh Chiaki Kuriyama dan "In My Life" (lit. "Dalam Hidupku") oleh Azu (Episod 27-39)

- "Katoniago" (カートニアゴ) oleh FLiP dan "Sakurane" (桜音 lit. "Bunyi Sakura") oleh Piko (Episod 40-52)

Pada Mac 2010, Yoichi Fujita memberi petunjuk bahawa siri anime ini akan disambung setelah para kakitangan mempunyai bahan yang cukup untuknya. Shinji Takamatsu mengatakan bahawa siri anime ini "sememangnya tidak akan berakhir. Malah ia belum mula lagi! Ia pasti akan kembali". Pada Disember 2010, Shueisha menyatakan bahawa anime Gintama akan bersambung pada April 2011, dengan tajuk baharu iaitu Gintama' (銀魂'). Sebuah episod yang diterbitkan pada 26 September 2011 mempersembahkan Sket Dance sebagai crossover istimewa.

Di Jepun, Aniplex mengedar anime dalam format DVD. Sebanyak tiga belas jilid telah dikeluarkan untuk musim pertama, antara 26 Julai 2006 dan 26 Jun 2007. [39] Musim kedua dikeluarkan lebih dari satu set tiga belas jilid antara bulan Julai 25 Disember 2007 dan 23 Julai 2008. Musim ke-3 juga dikeluarkan di tiga belas jilid dari 27 Ogos 2008 sampai dengan 26 Ogos 2009. Jilid DVD pertama dari 4 musim ini dikeluarkan pada tarikh 28 Oktober 2009.

Pada bulan November 2008, perjanjian tercapai antara TV Tokyo dan perkhidmatan penstriman video Crunchyroll. Crunchyroll akan menyiarkan episod percuma dengan sarikata Bahasa Inggeris seminggu selepas mereka telah ditayangkan di Jepun. Pelanggan berbayar boleh menonton episod baru satu jam selepas mereka disiarkan di Jepun. Pada tarikh 8 Januari 2009, Crunchyroll memuat naik episod pertama mereka (episod 129) ke perkhidmatan tersebut. Di samping episod baru setiap minggu, Crunchyroll juga memuat naik episod dari awal siri anime. Gin Tama telah dilesenkan oleh Sentai Filmworks, dengan edaran dari Section23 Films. Section23 Filem 'Chris Oarr mengulas bahawa hanya yang pertama dua musim yang berlesen, dengan pilihan pada koleksi pertama rest.The mengandungi tiga belas episod bersarikata Bahasa Inggeris dikeluarkan pada DVD, 27 April, 2010.

Filem Anime sunting

Terdapat 3 filem anime Gintama yang telah dihasilkan :

- Gintama : The Movie (2010)

- Gintama : The Movie : The Final Chapter : Be Forever Yorozuya (2013)

- Gintama : The Final (2021)

Pada bulan Oktober 2009, Warner Bros mendaftarkan nama Internet domain "Gintama-movie.com" walaupun mereka tidak mengesahkan pembikinan filem. Dalam edisi ke-58 2009 Weekly Shonen JUMP 2009 dikeluarkan kemudian bulan itu, itu disahkan perkembangan filem tersebut juga memberikan tagline "Gintama Matsuri Wasshoi!" dengan "Wasshoi" menjadi teriakan lazim dilakukan dalam festival Jepun bertajuk Gintama: A New Retelling Benizakura Arc (銀魂 : 新訳红桜篇 Gintama : Shinyaku Benizakura-hen, lit. "Gintama: Pencerekaan Semula Bab Benizakura"). Plot filem ini menceritakan kembali Cerita Benizakura dari Gin Tama di mana Kotaro Katsura diserang oleh seorang anggota tentera Kiheitai, dan Yorozuya Gin-chan mula mencari dia. Salah satu iklan di TV mengusik bahawa "babak akhir sebenar" terdapat dalam filem tersebut. DOES menyediakan tema muzik "Bakuchi Dancer" (バクチ • ダンサー) untuk filem ini. Filem ini memulakan tayangan perdananya pada tarikh 24 April 2010, mengutip US$ 2.118.342 di 90 pawagam pada hari pertama, dan telah mengumpulkan sebanyak US$ 12.86 juta secara keseluruhan.


Pada Ogos 2012, filem kedua Gin Tama telah diumumkan oleh Weekly Shonen Jump, di mana skrip filem tersebut ditulis sendiri oleh mangaka Gin Tama, Hideaki Sorachi, diberi tajuk Gintama : The Movie : The Final Chapter : Be Forever Yorozuya (劇場版 銀魂 完結篇 万事屋よ永遠なれ, Gekijōban Gintama Kanketsu-hen: Yorozuya yo Eien Nare, lit. Filem Gintama : Bab Terakhir : Selamanya Yorozuya). Filem ini mengisahkan Gintoki Sakata yang pergi ke masa depan untuk menghadapi suatu kumpulan yang misteri. Filem ini memulakan tayangan perdananya pada 6 Julai 2013 dan biarpun telah dikira sebagai 'yang terakhir', pengarahnya, Yoichi Fujita menyatakan bahasa mereka akan membuat sekuel jika filem ini mendapat sambutan yang menggalakkan. Lagu tema filem ini ialah "Genjou Destruction", yang dinyanyikan oleh SPYAIR, dan lagu penutup, "Pray", yang akan dinyanyikan oleh Tomoko Kawase.


Pada Ogos 2019, filem ketiga Gin Tama telah diumumkan dalam komik Gin Tama, Jilid ke-77, diberi tajuk Gintama : The Final dan akan memulakan tayangannya pada 8 Januari 2021. Lagu tema filem ini ialah "轍 ~Wadachi~" yang akan dinyanyikan oleh SPYAIR, sementara lagu dalamannya ialah "Dourakushinjou" (道楽心情 Dōrakushinjō) dan "Breakdown" yang akan dinyanyikan oleh DOES. Selain itu, kad ilustrasi Kimetsu no Yaiba yang dilukis oleh Hideaki Sorachi akan diedarkan kepada penonton pada minggu pertama tayangan. Sebuah siri istimewa Gin Tama akan ditayangkan pada 15 Januari 2021 di platform penstriman dTV, di mana siri ini akan berkait dengan filem ketiga.


Filem Aksi Sebenar (Live-Action) sunting

Terdapat dua filem aksi sebenar yang telah dihasilkan :

- Gintama

- Gintama 2 : Rules Are Meant To Be Broken

CD sunting

Muzik untuk anime Gin Tama terdiri oleh Eiichi Kamagata. Pada tarikh 27 September 2006, Audio Highs menerbitkan runut CD pertama untuk siri yang dikenali sebagai Gintama Original Soundtrack. Itu menampilkan 36 lagu termasuk versi TV dari lagu pembukaan pertama dan dua lagu penutup. CD kedua, Gintama Original Soundtrack 2, diterbitkan pada 11 November 2007. Ini termasuk 40 lagu tetapi tidak mempunyai lagu pembukaan dan penutupan. Siri CD Gintama Original Soundtrack 3 diterbitkan pada tarikh 24 Jun 2009. Ini ciri-ciri total 28 lagu termasuk tema "Dondake! Gintaman" yang digunakan sebagai lelucon di episode 100 daripada series. Terpisah dari soundtrack dari siri TV, pada tarikh 25 Mac 2009 (どん だけ ー! ギンタマン?), Itu diterbitkan Gintama The Best yang terdiri dari CD dan DVD. Yang pertama merangkumi versi penuh daripada lima tema pertama pembukaan siri dan sembilan tema pertama berakhir. Yang terakhir ini mempunyai ciri-ciri video dari tema muzik dari kredit bekas tapi tanpa.

Novel ringan sunting

Siri novel ringan berdasarkan manga Gin Tama telah ditulis oleh Tomohito Osaki, ilustrasi oleh Hideaki Sorachi, dan diterbitkan oleh Shueisha. Mereka memaparkan watak siri dialihkan ke tatacara sekolah dengan Gintoki bertindak sebagai guru mereka. Hal ini berjalan di Jump Square dengan judul 3-Nen Z-Gumi Ginpachi-sensei (3 年 Z 组 银 八 先生, menyala? "Grade 3 Kelas Z Ginpachi-sensei".). Novel pertama diterbitkan pada tarikh 3 Februari 2006, sedangkan pada 4 April 2009, empat novel cahaya telah diterbitkan oleh Shueisha.

Permainan video sunting

Di Jepun, permainan video yang bertajuk Gintama : Gin-san to Issho! Boku no Kabuki-chō Nikki (銀魂銀さん と一緒! ボク の かぶき町日記 , lit. Gintama : Bersama Gin-san! Diari Daerah Kabukiku) diterbitkan pada tarikh 30 Ogos 2007 untuk platform Playstation 2 dan Gintama Yorozuya Chūbu : Tsukkomaburu Dōga (銀魂万事屋ちゅ〜ぶツッコマブル 動画 lit. Gintama Yorozuya Tu~be : Tsukkomable Video), dikeluarkan pada tarikh 25 Oktober 2007 di platform Nintendo Wii. Satu lagi permainan video untuk platform Nintendo DS, Gintama : Gintama Kuesuto Gin-san ga Tenshoku-shitari Sekai o Sukuttari (銀魂 : 銀玉くえすと : 銀さんが 転職 したり 世界 を 救っ たり lit. Gintama : Pencarian Bebola Perak : Gin-san Menukar Kerja dan Menyelamatkan Dunia) dikeluarkan pada tarikh 6 Disember 2007 diikuti dengan dua permainan video yang lain untuk DS termasuk Gintama Dīesu Yorozuya Daisōdō! (銀魂でぃ〜えす万事屋大騒動 lit. Gintama DS : Yorozuya Riot!) Dan Gintama Gintoki vs Hijikata!? Kabuki-cho Gitama Daisōdatsusen!! (銀魂 銀時vs土方!? かぶき町銀玉大争奪戦!! lit. Gintama : Gintoki lwn Hijikata?! Pertandingan Bebola Perak Daerah Kabuki!! ). Pada 24 Januari 2013, permainan video Gintama Sugoroku ( 銀魂のすごろく Gintama no Sugoroku) telah diterbitkan untuk platform Playstation Portable. Siri permainan video Gin Tama membuat kemuncukan kembali pada 18 Januari 2018 dengan siri terbarunya yang bertajuk Gintama Rumble! (銀魂乱舞 Gintama Ranbu) yang akan dimainkan di platform Playstation 4 dan PS Vita. Juga, ada dua Nintendo DS game yang memaparkan watak Gin Tama setakat ini Weekly Shonen Jump crossover Jump Superstars dan sekuelnya, Jump Ultimate Stars.

Buku panduan sunting

Ada tiga buku pedoman untuk Gin Tama: dua untuk manga dan satu untuk anime. Buku panduan pertama untuk manga Gintama Rasmi Watak Arahan - Gin Channel! (銀 魂 公式 キャラクター ブック "銀 ちゃん ねる!" Gintama Rasmi Watak Arahan -!? Gin Chaneru) dikeluarkan oleh Shueisha pada 4 April 2006. Ini ciri-ciri fail watak, wawancara dengan Hideaki Sorachi dan tokoh buku stickers.The asli kedua adalah Gintama Rasmi Watak Arahan 2 - Kelas V (銀 魂 公式 キャラクター ブック 2 "银 魂 五年 生" Gintama Rasmi Watak Arahan 2 - Gonen-Sei?) Yang diterbitkan pada tarikh 5 Mei 2009. Seperti buku sebelumnya, yang satu ini juga mempunyai wawancara dengan Sorachi dan fail untuk watak baru yang muncul dalam siri sejak keluaran buku panduan pertama. Buku panduan untuk anime yang bernama Gintama Rasmi Animasi Panduan "Gayagaya Box" (オフィシャルアニメーションガイド 銀 魂 あに め 箱 ガヤガヤ?). Telah diterbitkan pada tarikh 4 April 2008 untuk merayakan penayangan episod 100 anime's. Buku pedoman ini ciri-ciri komen oleh suara pelakon Jepun dan para pemain dari siri.

Penerimaan sunting

Manga Gin Tama kini mempunyai 50 juta jilid cetak pada Mei 2016, dan lebih 55 juta pada bulan Februari 2018. Pada bulan Mac 2007, Shueisha mengumumkan bahawa jualan jilid pertama telah mencecah sejuta cetakan. Jilid-jilid yang lain turut terlaris dan kerap kali muncul dalam ranking komik Jepun. Jilid ke-17 manga Gin Tama telah menduduki tempat ke-10 jilid terlaris dari Jepun pada tahun 2007. Semasa 2008, manga tersebut telah menduduki tempat ke-10 siri terlaris dengan 2.3 juta cetakan terjual. Manga Gin Tama telah berada di kedudukan ke-5 di Jepun bagi manga paling banyak dijual dalam senarai separuh tahun pertama 2009, dengan lebih 2.7 juta cetakan yang terjual dari 17 November 2008 hingga 17 Mei 2009.

In 2008 Gin Tama adalah ciri dalam dua survey Oricon, melainkan berada di peringkat atas sebagai "manga yang paling lucu" dan ke-5 di "manga paling menarik". Dalam tinjauan lain dari 2009, itu disenaraikan sebagai pilihan keenam untuk apa manga boleh diadaptasi menjadi sebuah filem live-action. Dalam jajak pendapat dari majalah Jepun Puff Zassosha's manga, Gin Tama adalah yang kedua dalam kategori "Best Cerita Panjang" Fuji News Network memiliki. Dikutip Gin Tama sebagai salah satu bertanggung jawab terhadap populariti pedang kayu 'selama tahun 2008 sebagai peruncit Hokkaido telah mengalami penjualan cepat dalam pedang kayu untuk foreigners.In Amerika Utara, Gin Tama mempunyai kedudukan sebagai Shonen manga terbaik baru dari 2007 di s About.com '2007 Pembaca Poll: Best New Shonen Manga [81] Pada Masyarakat untuk Promosi Award Animasi Jepun dari 2008. , Gin Tama dicalonkan untuk kategori "Best Manga - Komedi", kalah dari Negima! Magister Negi Magi. jualan Inggeris dari kelantangan manga juga telah baik dengan beberapa dari mereka memiliki muncul di Top Diamond Comic Distributors's 300 Novel Grafis.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "The Official Website for Gin Tama". Viz Media. Diarkibkan daripada yang asal pada August 21, 2018. Dicapai pada October 27, 2017.
  2. ^ "Gintama on Funimation". Funimation. Diarkibkan daripada yang asal pada April 1, 2018. Dicapai pada February 4, 2018.
  1. "The Official Website for Gin Tama". Viz Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Ogos 2018. Dicapai pada 27 Oktober 2017.
  2. "Gintama on Funimation". Funimation. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 April 2018. Dicapai pada 4 Februari 2018.
  3. 銀魂. eiga.com. Dicapai pada 6 September 2016.

Pautan Luar sunting