Gisela orang Frank, Abbess di Chelles Abbey

Gisela (757810) ialah puteri kepada Pepin si Pendek dan permaisurinya, Bertrada dari Laon. Dia adik perempuan kepada Charlemagne dan Carloman.

Einhard, periwayat Charlemagne, menyatakan bahawa Gisela membaktikan hidupnya pada agama sejak masa kanak-kanak lagi dan kemudian menjadi biarawati di Chelles Abbey lalu akhirnya dijadikan abbess. Sebagai abbess di Chelles Abbey, dia menyelia salah satu scriptoria biarawati yang paling aktif dan prolifik pada abad ke-8 dan ke-9.[1] Menurut Einhard, Gisela mempunyai hubungan yang baik dengan abangnya, Charlemagne, yang "memperlakukan Gisela dengan rasa hormat yang baginda menunjukkan kepada ibunya." Gisela meninggal dunia pada 810 di sebuah biara yang disertai buat sebahagian besar hayatnya.

Charlemagne dan permaisurinya, Hildegard, menamai puteri mereka sempena nama Gisela. Gisela si Lebih Muda mungkin hidup antara 781 hingga 808, tetapi tidak banyak yang lain diketahui tentang kehidupannya.

Rujukan sunting

  1. ^ McKitterick, Rosamond (1994). Books, Scribes and Learning in the Frankish Kingdoms, 6th-9th Centuries. Aldershot, England: Ashgate Publishing Limited. m/s. 1–35, 1–43. ISBN 0-86078-406-1.