Grafiti (graffiti) merupakan tulisan atau lukisan yang dilakarkan pada dinding atau permukaan lain, selalunya tanpa pengetahuan atau kebenaran pemilik binaan dicoret serta dalam pandangan umum.[1] Coretan sebegini telah wujud sejak zaman purba termasuk dalam tamadun-tamadun Mesir, Yunani, dan Romawi.[2] Pada zaman moden pula, cat (terutamanya jenis semburan) dan pen penanda telah menjadi bahan yang paling biasa digunaka mencoret sedemikian.

Grafiti purba di Kom Ombo, Mesir

Kegiatan ini dipandah rendah kebanyakan negara yang menanggap penandaan sebegini tanpa izin pemilik harta dianggap jenayah vandalisme yang boleh dikenakan hukuman - hal ini didasari kelaziman gerombolan geng menggunakan bentuk grafiti mereka sendiri untuk menandakan wilayah atau kegiatan berkaitan mereka seperti yang pernah berlaku di Amerika Syarikat.[3] Namun, grafiti juga boleh dijadikan wahana meluahkan mesej sosial dan politik yang mendasar ataupun dan genre keseluruhan ekspresi artistik berdasarkan corak gaya grafiti cat semburan.[4] lagi-lagi budaya hip hop yang telah mengembangkan seni grafiti bersama muzik hip hop, b-boying, dan unsur-unsur lain.[3]

Etimologi sunting

 
Grafiti tercalar pada 1569 di Gereja Holy Trinity di Lublin, memperingati Kesatuan Lublin

Graffiti merupakan bentuk jamak perkataan graffito dipinjam dari perkataan bahasa Itali graffiato yang bererti "tercalar", perkataan ini kemudiannya diterapkan menggambarkan bentuk seni yang dihasilkan menggores reka bentuk tertentu ke dalam permukaan - perkataan ini berasal dari bahasa Yunani γράφειν - graphein - yang bermaksud "menulis."[5] Teknik "sgraffito"[6] iaitu penggoresan corak pada permukaan dicalit selapisan pigmen pada tembikar dihasilkan turut ada kaitannya dengan cara ini.

Pada masa dahulu grafiti diukir di dinding dengan objek tajam, tetapi kapur atau arang batu adakala digunakan juga.

Sejarah sunting

 
Angka grafiti, sama dengan lega, di Castellania, di Holiday

Istilah grafiti merujuk kepada prasasti, lukisan angka, dan sebagainya, yang terdapat pada dinding kubur kuno atau runtuhan, seperti di Katakom dari Rom atau di Pompeii. Penggunaan perkataan telah berkembang untuk memasukkan sebarang grafik yang digunakan untuk permukaan dengan cara yang merupakan vandalisme.[7]

Satu-satunya sumber bahasa Safaitik yang diketahui, bentuk proto-Arab, berasal dari grafiti: prasasti tercalar ke permukaan batu dan batu di gurun utama basalt Syria Selatan, Jordan timur dan Arab Saudi utara. Tarikh safaitik dari abad pertama SM hingga abad keempat Masihi.[8][9]

Kesan terhadap alam sekitar sunting

Cat semburan telah banyak kesan negatif kepada alam sekitar baik melalui terkandungnya bahan kimia beracun dalam kandungan cat mahupun gas-gas klorofluorokarbon atau hidrokarbon tidak menentu untuk menyembur cat ke permukaan.[perlu rujukan]

Penerimaan sunting

Kontroversi yang menyelubungi grafiti terus mewujudkan perselisihan di kalangan pegawai bandaraya, penguatkuasa undang-undang, dan penulis yang ingin memaparkan dan menghargai kerja di lokasi awam. Terdapat banyak jenis dan gaya grafiti; ia adalah bentuk seni yang pesat membangun yang nilainya sangat dipertikaikan dan ditolak oleh banyak pihak berkuasa sementara juga tertakluk kepada perlindungan, kadang kala dalam bidang kuasa yang sama.

Galeri sunting

Galeri ini menunjukkan seni grafiti mengikut tema:

Rujukan sunting

  1. ^ "Graffiti". Oxford Dictionaries. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-21. Dicapai pada 2011-12-05.
  2. ^ "Graffito". Oxford English Dictionary. 2. Oxford University Press. 2006.
  3. ^ a b "Why Gang Graffiti Is Dangerous—Los Angeles Police Department". www.lapdonline.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-02-19.
  4. ^ "Mistery Interview". 1 Mar 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-22.
  5. ^ "graffiti | Origin and meaning of graffiti by Online Etymology Dictionary". www.etymonline.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-02-19.
  6. ^ Grant, Alison (1983). North Devon Pottery: The Seventeenth Century. University of Exeter Press. m/s. 1–2.
  7. ^ "How Old Is Graffiti?". Wonderopolis. Dicapai pada 24 January 2017.
  8. ^ dan. "Ancient Arabia: Languages and Cultures - Safaitic Database Online". krc2.orient.ox.ac.uk (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-02-20. Dicapai pada 2018-02-19.
  9. ^ dan. "The Online Corpus of the Inscriptions of Ancient North Arabia - Safaitic". krc.orient.ox.ac.uk (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-02-20. Dicapai pada 2018-02-19.

Pautan luar sunting