Gua (Jawi: ݢوا) atau gegua ialah lowong semula jadi di tanah,[1][2] khususnya ruang yang cukup besar untuk manusia masuk. Gua biasanya terbentuk oleh luluhawa batuan dan biasanya memanjang ke dalam bawah tanah. Perkataan gua boleh merujuk bukaan kecil seperti gua laut, pelindung batuan dan groto, yang memanjang jarak yang agak pendek ke dalam batuan dan dipanggil gua eksogen. Gua yang memanjang lanjut ke bawah tanah daripada bukaan yang lebar dipanggil gua endogen.[3][4]

Pintu masuk ke Gua Niah pada waktu senja.
Gua
Gua Acsibi

Gua yang biasa di lihat berada di bahagian atas tanah, tetapi kadangkala terdapat gua yang menjalar sehingga di bawah tanah, dan kadangkala pula di bawah paras air, menyebabkan gua tersebut berisi air.

Gua yang terkenal di Malaysia adalah Gua Niah yang merupakan gua terbesar di dunia.

Speleologi adalah sains meneroka dan mengkaji segala yang berkaitan gua dan persekitaran gua. Mereka yang meneroka gua sebagai aktiviti rekreasi dipanggil sebagai penggua (caving, potholing, spelunking).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Whitney, W. D. (1889). "Cave, n.1." def. 1. The Century dictionary: An encyclopedic lexicon of the English language (Vol. 1, p. 871). New York: The Century Co.
  2. ^ "Cave" Oxford English Dictionary Second Edition on CD-ROM (v. 4.0) © Oxford University Press 2009
  3. ^ Moratto, Michael J. (2014). California Archaeology. Academic Press. m/s. 304. ISBN 9781483277356.
  4. ^ Lowe, J. John; Walker, Michael J. C. (2014). Reconstructing Quaternary Environments. Routledge. m/s. 141–42. ISBN 9781317753711.

Templat:Americana Poster

Templat:Gua Templat:Subterranea

Templat:Tunas-gua