Gunung Jerai

gunung di Kedah, Malaysia


Gunung Jerai (juga dikenali sebagai Puncak Kedah) merupakan sebuah gunung yang terdapat di negeri Kedah Darul Aman, Malaysia, bersempadan dengan daerah-daerah Kuala Muda dan Yan. Tingginya dalam 1,207 meter. [1]

Gunung Jerai
Sisi timur dilihat dari Gurun
Titik tertinggi
Ketinggian1,207 m (3,960 ka)
Geografi
Gunung Jerai is located in Bumi
Gunung Jerai
Gunung Jerai (Bumi)
LokasiDaerah-daerah Kuala Muda dan Yan, Kedah
Geologi
Jenis gunungInselberg

Gunung Jerai boleh dilihat dari Pulau Pinang dan kawasan berhampiran di negeri Kedah dan parasnya dikelilingi oleh tanah pertanian padi bendang. Merupakan sebuah inselberg, ia tidak seperti gunung-gunung lain di semenanjung, Sarawak dan Sabah yang selalunya berada di dalam banjaran. Gunung ini berada di pesisir pantai, terasing jauh daripada sistem-sistem banjaran Semenanjung Malaysia. Malah ia juga dikatakan mampu dilihat oleh bahtera layar dan kapal lalu lalang dalam perairan Kedah dan Selat Melaka sejauh 100 km. Jarak penglihatan pemerhati pula bergantung kepada keadaan cuaca.

Suhu sunting

Suhu tahunan di Gunung Jerai ialah sekitar 19 °C hingga 24 °C dan selalu dilitupi kabus tebal terutama pada musim hujan, selepas hujan, dan kadang-kadang pada awal pagi.

Gunung Rekreasi sunting

Gunung Jerai menawarkan aktiviti merentasi hutan bagi pencinta alam semula jadi. Terdapat kepelbagaian tumbuh-tumbuhan tropika yang merangkumi kawasan hutan dipterokarp bukit dan hutan dipterokarp atas.

Cara ke sana sunting

Media sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting