Habbo (sebelum ini terkenal sebagai Habbo Hotel) ialah tapak web rangkaian sosial yang ditujukan kepada remaja. Tapak web ini dimiliki dan dijalankan oleh Sulake Corporation. Perkhidmatan ini bermula pada 2000 dan telah berkembang untuk mempunyai 32 komuniti dalam talian (atau "hotel").[1] ").Setakat Jun 2008 lebih 118 juta avatar telah didaftarkan. Terdapat purata 8 juta pelawat unik setiap bulan,[1] dan 75,000 avatar dicipta setiap hari.[2] Avatar ke-100 juta telah dicipta di Habbo UK pada Jun 2008.[3]

Habbo Hotel
Maklumat umum
URLLihat perkhidmatan semasa di bawah
JenisPerkhidmatan rangkaian sosial
Tersedia dalamBerbilang bahasa
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikSulake Corporation OY
PengasasSampo Karjalainen
Aapo Kyrölä
KomersialYa
PendaftaranYa
Enjin perisianUnity dan Adobe Flash Edit the value on Wikidata
Pembangun webSulake Corporation (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Perangkaan
Kedudukan Alexa1,337 (bergantung kepada nama domain hotel)
Lokasi
Negara asalFinland Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainTwitter: Habbo Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Asal usul Habbo dikatakan adalah dari Mobiles Disco, satu projek hobi 1999 oleh pereka kreatif Sampo Karjalainen dan ahli teknologi Aapo Kyrölä untuk satu kumpulan pancaragam Finland, satu bilik sembang maya berjalan menggunakan teknologi Fuse Aapo. Setelah mendapat kontrak mereka bentuk satu permainan dan perbualan maya yang dipanggil Lumisota (Perang Salji) untuk ISP Finland Elisa, mereka telah mendapat satu lagi projek. Mereka membangun Hotelli Kultakala (Hotel Ikan Emas) dengan satu pasukan kecil pemaju dan ia telah dilancarkan pada Ogos 2000 pada portal web ISP itu.


Pada lewat Mei 2009, Habbo membuka satu versi beta baru Habbo untuk diuji sebelum menggunakan ia secara rasmi. Dalam versi baru bagi Habbo, pelanggan menggunakan Flash berbanding Shockwave, dan antara muka Hotel telah berubah.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Habbo - Where else? - Sulake". Sulake Corporation Ltd. 2007. Dicapai pada 2008-01-03. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  2. ^ "Habbo's Avatar Count Rises To 80 million". Sulake Corporation. October 25, 2007. Dicapai pada 2007-11-13.
  3. ^ 100 million Habbos Sulake Corporation