Hablur air batu atau kristal ais ialah air batu pepejal yang menunjukkan tertiban atom pada pelbagai skala jara dan termasuk turus segi enam, plat segi enam, hablur dendrit, dan habuk intan. Bentuk yang sangat bersimetri adalah kerana pertumbuhan endapan, bernama, pengendapan terus wap air ke atas hablur air batu. Bergantung pada suhu dan kelembapan persekitaran, hablur air batu boleh berkembang daripada prisma segi enam awal menjadi berbilang bentuk bersimetri. Bentuk mungkin untuk hablur air batu ialah turus, jarum, plat dan dendrit. Sekiranya hablur ini berpindah ke kawasan persekitaran berbeza, corak pertumbuhan mungkin berubah, dan hablur terakhir mungkin menunjukkan corak bercampur. Satu contoh ialah turus bertudung. Hablur air batu cenderung untuk jatuh dengan paksi utamanya selari dengan yang mendatar, dan lalu boleh dilihat dalam tanda radar cuaca polarimetri dengan nilai kebolehpantulan lain tertingkat (positif). Pengelektrikan hablur air batu boleh mengaruh penjajaran lain daripada yang mendatar. Hablur air batu terelektrik juga boleh dikesan dengan baik oleh radar cuaca polarimetri.

Bentuk hablur air batu (gambar jarak dekat).
Hablur air batu di sebuah kolam beku.
Hablur air batu.

Suhu dan kelembapan wap air menentukan bentuk hablur. Hablur air batu bertanggungjawab untuk pelbagai paparan optik atmosfera.

Awan air batu terdiri daripada hablur air batu, yang paling ketara merupakan awan sirus dan kabut air batu. Pemutihan sedikit langit biru jelas disebabkan oleh hablur air batu yang tinggi di troposfera boleh menjadi tanda bahawa pemuka cuaca (dan hujan) sedang datang, kerana udara lembap dibawa ke paras tinggi dan membeku menjadi hablur air batu.

Hablur air batu dendrit terimej dengan mikroskop elektron pengimbas. Warnanya merupakan janaan komputer.

Geometri sunting

 
Hablur air batu adalah bersimetri dan mempunyai corak segi enam.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting