Hak semula jadi dan undang-undang

Hak-hak semula jadi dan undang-undang ialah dua jenis hak. Hak-hak semula jadi adalah mereka yang tidak bergantung kepada undang-undang atau adat budaya atau budaya tertentu, dan begitu juga universal dan tidak dapat dipisahkan (mereka tidak boleh dimansuhkan atau dihalang oleh undang-undang manusia). Hak-hak undang-undang adalah yang diberikan kepada seseorang oleh sistem perundangan yang diberikan (mereka boleh diubah suai, dimansuhkan, dan dihalang oleh undang-undang manusia).

Konsep undang-undang semula jadi berkaitan dengan konsep hak asasi. Undang-undang semula jadi mula muncul dalam falsafah Yunani kuno,[1] dan dirujuk oleh ahli falsafah Rom Cicero. Ia kemudiannya disebut dalam Alkitab,[2] dan kemudiannya dibangunkan pada Zaman Pertengahan oleh para ahli falsafah Katolik seperti Albert the Great dan muridnya Thomas Aquinas. Semasa Zaman Pencerahan, konsep undang-undang semula jadi digunakan untuk mencabar hak ilahi raja-raja , dan menjadi justifikasi alternatif untuk penubuhan kontrak sosial, hukum positif, dan kerajaan - dan dengan itu hak undang-undang - dalam bentuk klasik republikanisme. Sebaliknya, konsep hak asasi digunakan oleh orang lain untuk mencabar legitimasi semua pertubuhan itu.

Idea tentang hak asasi manusia juga berkait rapat dengan hak-hak semula jadi: ada yang mengakui tidak ada perbezaan antara keduanya, mengenai mereka sebagai sinonim, sementara yang lain memilih untuk memisahkan istilah-istilah yang terpisah untuk menghapuskan persatuan dengan beberapa ciri yang secara tradisinya berkaitan dengan hak-hak semula jadi. [3] Hak-hak semula jadi, khususnya, dipertimbangkan di luar kuasa mana-mana kerajaan atau badan antarabangsa untuk diberhentikan. Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun 1948 merupakan instrumen undang - undang penting yang membedakan satu konsep hak asasi ke dalam undang-undang lembut antarabangsa. Hak asasi secara tradisional dilihat sebagai hak eksklusif,[4] sedangkan hak asasi manusia juga terdiri daripada hak-hak yang positif.[5] Walaupun pada hak asasi hak asasi hak asasi manusia, kedua-dua istilah itu tidak mungkin sinonim.

Cadangan bahawa haiwan mempunyai hak semula jadi adalah salah satu yang mendapat kepentingan ahli falsafah dan sarjana undang-undang pada abad ke-20 dan ke-21.[6]

Rujukan sunting

  1. ^ Rommen, Heinrich A., The Natural Law: A Study in Legal and Social Philosophy trans. Thomas R. Hanley, O.S.B., Ph.D. (B. Herder Book Co., 1947 [reprinted 1959] ), p.. 5
  2. ^ Romans 2:14–15Template:Bibleverse with invalid book
  3. ^ Jones, Peter. Rights. Palgrave Macmillan, 1994, p. 73.
  4. ^ For example, the imperative "not to harm others" is said to be justified by natural law, but the same is not true when it comes to providing protection against harm
  5. ^ See James Nickel, Human Rights, 2010. The claim that "..all human rights are negative rights.." is rejected, therefore human rights also comprise positive rights.
  6. ^ "Animal Rights", Encyclopædia Britannica, 2007; Dershowitz, Alan. Rights from Wrongs: A Secular Theory of the Origins of Rights, 2004, pp. 198–99; "Animal Rights: The Modern Animal Rights Movement", Encyclopædia Britannica, 2007.

Bacaan lanjut sunting

  • Fruehwald, Edwin, A Biological Basis of Rights, 19 Southern California Interdisciplinary Law Journal 195 (2010).
  • Grotius, Hugo, The Rights Of War And Peace: Three Volume Set, 1625
  • Haakonssen, Knud, Grotius, Pufendorf and Modern Natural Law, 1999
  • Hutcheson, Francis. A System of Moral Philosophy. 1755, London.
  • Locke, John. Two Treatises of Government. 1690 (primarily the second treatise)
  • Lloyd Thomas, D.A. Locke on Government. 1995, Routledge. ISBN 0-415-09533-6
  • Pufendorf, Baron Samuel von, Law of Nature and Nations, 1625
  • Tuck, Richard, Natural Rights Theories: Their Origin and Development, 1982
  • Waldron, Jeremy [ed.] Theories of Rights 1984, Oxford University Press. ISBN 0-19-875063-3

Pautan luar sunting