Hamadi Jebali(lahir 1949) merupakan seorang jurutera Tunisia, ahli politik Islam dan wartawan. Beliau merupakan Setiausaha Agung Parti Pembaharuan Islam (al Nahda), sebuah parti yang sederhana Islam di Tunisia . Parti al Nahda ini diharamkan selama beberapa dekad dan pemimpinnya terpaksa melarikan diri ke luar negara.

Pendidikan dan kehidupan profesional sunting

Dilahirkan di Sousse , Hamadi Jebali belajar bidang kejuruteraan mekanikal dari Universiti Tunis dan Sarjana dalam bidang kejuruteraan photovoltaic di Paris , Perancis.Beliau adalah pakar tenaga solar dan [[tenaga angin].Beliau mengasaskan perniagaan sendiri di Sousse.

Aktiviti politik dan kewartawanan sunting

Pada tahun 1981, beliau terlibat dengan gerakan Islam Tunisiadi bawah Pergerakan Kecenderungan Islam. Beliau menjadi pengarah dan editor-in-chief Al-Fajr (Subuh), akhbar mingguan Parti Pembaharuan Islam. Dia juga Setiausaha Agung en-Nahda .

Jenayah pendakwaan dan penjara sunting

Pada Jun 1990, Al-Fajr menerbitkan artikel oleh Rashid al-Ghannushi bertajuk "Orang-orang Negeri atau Negeri Rakyat? " .Jebali bertanggungjawab bagi penerbitan dan didenda 1,500 dinar kerana kesalahan "menggalakkan pelanggaran undang-undang" dan "menyeru pemberontakan." Pada bulan November 1990, peguam Mohammed menyiarkan artikel bertajuk "Apabila mahkamah tentera, bila mahkamah khas akan dihapuskan?".Mahkamah tentera menghukum Hamadi Jebali satu tahun penjara kerana "fitnah institusi kehakiman".

Pada bulan Mei 1992, kerajaan mendakwa beliau kerana merancangan rampasan kuasa (coup d'etat) oleh en-Nahda dan mahu membunuh Presiden Tunisia ,Zine al-Abidine Ben Ali dan menubuhkan sebuah negara Islam . Pada bulan Ogos 1992, Jebali bersama 170 dituduh simpati dengan gerakan Renaissance dan didakwa mahu menggulingkan kerajaan.Namun Jebali menafikannya dan beliau telah diseksa - terbukti bukti calar-calar di tubuhnya.Amnesty International , Human Rights Watch, dan Jawatankuasa Peguam bagi Hak Asasi Manusia membantah tindakan kerajaan Tunisia . Akhirnya, pada 28 Ogos 1992 Hamadi Jebali dihukum penjara 16 tahun kerana "keahlian dalam organisasi yang menyalahi undang-undang" dan " cuba mengubah kerajaan" Mahkamah mengesahkan keputusan itu.

10 daripada 15 tahun Jebali berada di dalam kurungan.Jebali melancarkan mogok lapar tanda tidak bersalah. Mogok lapar selama 36 hari.Pada bulan Februari 2006, sempena ulang tahun ke-50 kemerdekaan Tunisia, Jebali dibebaskan.

Selepas Revolusi Tunisia sunting

Berikutan Revolusi Tunisia 2011 pada bulan Januari 2011, en-Nahda diluluskan di sisi undang-undang. Sejak itu, Hamadi Jebali sebagai setiausaha agung berucap di rapat umum.Pada bulan Mei 2011, beliau pergi ke Washington atas jemputan Pusat Pengajian Islam dan Demokrasi .Beliau juga bertemu dengan Senator US John McCain dan Joe Lieberman

Menang pilihan raya 2011 sunting

Berikutnya kejayaan en-Nahda dalam pilihan raya Majlis Perlembagaan pada 23 Oktober 2011, parti mencalonkan beliau sebagai Perdana Menteri TunisiaJebali dianggap sebagai penyokong sayap reformis partinya.

Beliau cuba meyakinkan Barat dan golongan sekular bahawa kod moral Islam tidak dilaksanakan. Peraturan pemakaian tudung Islam, atau hijab kepada wanita telah gagal di kebanyakan negara Timur Tengah.Semua perjanjian antarabangsa akan dipatuhi. Perlembagaan Tunisia akan ditulis semula sebagaimana janji pilihan raya.Sidi Bouzid yang mencetuskan revolusi akan dianggap sebagai mati syahid. Ulama Mohamed Bouazizi yang menghabiskan 22 tahun dibuang di Britain dianggap syahid.

Rujukan sunting