Hanami (Jepun: 花見, "tontonan bunga") adalah adat tradisional Jepun menikmati keindahan bunga sementara; bunga ("hana") dalam kes ini hampir selalu merujuk kepada ceri ("sakura") atau kurang kerap, pokok plum ("ume").[1] Dari akhir Mac hingga awal Mei, pokok-pokok ceri mekar di seluruh Jepun,[2] dan sekitar 1hb Februari di pulau Okinawa.[3] ramalan berbunga (Jepun: 桜前線, Hepburn: sakura-zensen) "waktu bunga ceri mekar" diumumkan setiap tahun oleh biro cuaca., dan diikuti dengan teliti oleh mereka yang merancang hanami kerana bunga hanya bertahan satu atau dua minggu. Dalam zaman moden Jepun, hanami; dalam beberapa konteks, istilah Sino-Jepun kan'ō (Jepun: 観桜, lihat ceri) digunakan sebaliknya, terutamanya untuk perayaan. Hanami pada waktu malam dipanggil yozakura (Jepun: 夜桜) "sakura pada waktu malam". Dalam banyak tempat seperti Ueno Park kertas tanglung sementara digantung untuk tujuan yozakura. Di pulau Okinawa, tanglung elektrik dekoratif digantung di pohon-pohon di atas pokok-pokok tersusun menaik Gunung Yae, berhampiran Bandar Motobu, atau di Istana Nakijin.

Perkelahan hanami dihadapan Istana Himeji, 2005
Istana Osaka

Bentuk hanami yang lebih kuno juga wujud di Jepun, yang menikmati buah plum (梅 ume) berkembang, sebaliknya disebut sebagai umemi (Jepun: 梅見, melihat plum). Jenis hanami ini popular di kalangan orang tua, kerana mereka lebih tenang daripada pesta sakura, yang biasanya melibatkan orang-orang muda dan kadang-kadang boleh menjadi sangat ramai dan bising.

Rujukan sunting

  1. ^ Sosnoski, Daniel (1996). Introduction to Japanese culture. Tuttle Publishing. m/s. 12. ISBN 0-8048-2056-2.
  2. ^ "Cherry blossom forecast" (dalam bahasa Japanese). Weather Map.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ "Okinawa Cherry Festivals". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-22. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)