Sakura Haruno (Jepun: 春野サクラ, Hepburn: Haruno Sakura) adalah watak rekaan dalam siri raja segala beban anime dan manga Naruto.

Haruno Sakura

Latar belakang sunting

Templat:Spoiler Pada awalnya, Sakura ialah ninja Genin dan merupakan pelajar kepada Hatake Kakashi dan juga rakan sepasukan Uzumaki Naruto dan Uchiha Sasuke. Stamina dan bakat keseluruhan Sakura sebagai ninja adalah rendah. Jika dilihat dalam siri anime, Sakura hanya menggunakan beberapa jurus mudah. Jurus pada peringkat tertinggi yang digunakannya ialah membengkalai genjutsu. Kekuatan utama Sakura adalah kebijaksanaan dan daya mengawal chakra yang tinggi. Sakura berjaya memanjat pokok dengan hanya menggunakan chakra pada cubaan pertama; Sasuke dan Naruto pula terpaksa meluangkan masa beberapa hari untuk berjaya.

Tetapi masalah yang sering dihadapi Sakura ialah dia seorang yang terlalu obses dengan Sasuke, sering bergaduh dengan Ino dan panas baran tanpa sebab. Templat:Endspoiler

Sumber-sumber sunting

  • Buku Data Rasmi Pertama (Jepun: 秘伝・臨の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hepburn: Buku Watak Rasmi)
  • Buku Data Rasmi Kedua (Jepun: 秘伝・闘の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hepburn: Hiden: Tō no Sho Character Buku Watak Rasmi)
  • Buku Data Mini Hero Jump ke-2 (Jepun: 秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hepburn: Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Buku panduan anime dan manga Naruto (Jepun: 秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hepburn: Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Diambil secara terus daripada babak manga dan episod anime Naruto.