Henri Cristophe (23 Julai 1884 - 17 Jun 1968) merupakan seorang pengadil bola sepak antarabangsa dari Belgium pada tahun 1920-an hingga 1930-an.

Cristophe telah meningkatkan reputasi antarabangsanya di Sukan Olimpik Musim Panas 1928 yang diadakan di Amsterdam – dia telah menjadi pengadil dari tahun 1919 berikutan penyertaan Belgium dalam Piala Dunia FIFA 1930 – mengembara ke Amerika Selatan bersama Jean Langenus – menaiki SS Conte Verde - sebagai salah satu daripada empat pengadil dari Eropah yang telah dirasmikan semasa pertandingan.

Christophe telah mengadili dua perlawanan di Sukan Olimpik Musim Panas 1920 di Antwerp, termasuk perlawanan antara Perancis dan Italy sepanjang kejohanan ini. Beliau mengadili perlawanan suku akhir Sukan Olimpik Musim Panas 1924 di Paris antara Sweden dan Mesir dan satu perlawanan antara Itali dan Perancis Sukan Olimpik Musim Panas 1928. Dalam Uruguay dia berlari baris kepada rakan senegara Jean Langenus pada perlawanan akhir. Di Uruguay, dia dan rakan senegaranya, Jean Langenus telah mengadili satu perlawanan bersama-sama.

Dia merupakan peminat, kemudian, dia menjadi presiden Cercle Sportif Vervietois.

Nota sunting

  • Penghargaan kepada Guido de Windt untuk bantuan dalam entri ini.