Hiperteks adalah teks yang dipaparkan pada paparan komputer atau peranti elektronik lain dengan rujukan ( hiperpautan ) ke teks lain yang boleh diakses segera oleh pembaca, atau di mana teks boleh didedahkan secara berperingkat pada pelbagai peringkat perincian (juga dipanggil StretchText ).[1] Dokumen teks hiper dihubungkan melalui hiperpautan, yang biasanya diaktifkan oleh klik tetikus, urutan kekunci atau dengan menyentuh skrin. Selain teks, istilah "hiper" teks juga kadang-kadang digunakan untuk menggambarkan jadual, imej, dan format kandungan presentasi lain dengan hiperpautan bersepadu. Teks hiper merupakan salah satu konsep asas World Wide Web,[2] di mana halaman Web sering ditulis dalam Hypertext Markup Language (HTML). Seperti yang dilaksanakan di Web, hiperteks membolehkan penerbitan maklumat yang mudah digunakan melalui Internet .

Dokumen yang dihubungkan dengan hiperlink.
Jurutera Vannevar Bush menulis " Sebagaimana Kita Boleh Berfikir" (As We May Think) pada tahun 1945 di mana beliau menerangkan Memex, sebuah alat proto-hiperteks teori yang seterusnya membantu memberi inspirasi kepada penemuan hiperteks berikutnya.
Douglas Engelbart pada tahun 2008, pada perayaan ulang tahun ke-40 "Ibu Segala Pembentangan" ("The Mother of All Demos") di San Francisco, penyampaian 90-minit sistem komputer NLS 1968 yang merupakan gabungan perkakasan dan perisian yang menunjukkan banyak idea hiperteks.

Etimologi sunting

Awalan bahasa Inggeris hyper- berasal dari awalan Yunani "ὑπερ-" dan bermaksud "lebih" atau "luar"; ia mempunyai asal yang sama dengan awalan "super-" yang berasal dari bahasa Latin. Ini menandakan pengatasi kekangan linear teks bertulis sebelumnya. Istilah "hiperteks" sering digunakan di mana istilah " hipermedia " mungkin nampak sesuai. Pada tahun 1992, penulis Ted Nelson - yang mencipta kedua-dua istilah pada tahun 1963 - menulis:

Sekarang perkataan "hiperteks" diterima secara umum untuk mencapah dan menanggapi teks, tetapi kata sepadan "hipermedia", yang bermaksud capahan kompleks dan menangapi grafik, filem dan bunyi - serta teks - kurang digunakan. Sebaliknya mereka menggunakan istilah "multimedia interaktif" yang aneh: ini adalah empat suku kata lagi, dan tidak menyatakan idea memperluaskan hiperteks.
— Nelson, Literary Machines, 1992

Jenis dan kegunaan hiperteks sunting

Dokumen teks hiper boleh sama ada statik (disediakan dan disimpan terlebih dahulu) atau dinamik (sentiasa berubah sebagai tindak balas kepada input pengguna, seperti halaman web dinamik ). Teks hiper statik boleh digunakan untuk merujuk rujukan koleksi data dalam dokumen, aplikasi perisian, atau buku dalam CD. Sistem yang dibina dengan baik juga boleh menggabungkan antara muka pengguna biasa yang lain, seperti menu dan baris arahan. Pautan yang digunakan dalam dokumen teks hiper biasanya menggantikan teks hiper semasa dengan dokumen destinasi. Ciri yang kurang dikenali ialah "StretchText" (Teks Renggan ), yang mengembang atau mengendalikan kandungan di tempatnya, sehingga memberikan lebih banyak pengawasan pada pembaca dalam menentukan tingkat perincian dokumen yang ditampilkan. Teks hiper boleh digunakan untuk menyokong sistem penyambungan dan merentas rujukan yang sangat rumit dan dinamik. Pelaksanaan hiper teks yang paling terkenal adalah World Wide Web, yang ditulis pada bulan-bulan akhir tahun 1990 dan diterbitkan di Internet pada tahun 1991.

Sejarah sunting

Pada tahun 1941, Jorge Luis Borges menerbitkan buku "The Garden of Forking Paths" (Taman Laluan Mencapat), sebuah kisah pendek yang sering dianggap sebagai inspirasi untuk konsep hiperteks.[3]

Pada tahun 1945, Vannevar Bush menulis sebuah rencana dalam The Atlantic Monthly yang berjudul "As We May Think" (Seperti Kita Berfikit), tentang peranti proto-hiperteks masa hadapan yang dipanggil Memex. Memex akan menyimpan secara hipotetikal - dan merakam - kandungan pada gulungan mikrofilem, menggunakan fotosel elektrik untuk membaca simbol berkod yang dirakam di sebelah bingkai mikropil individu ketika gulungan berputar pada kelajuan tinggi, berhenti menurut arahan. Simbol-simbol berkod akan membolehkan Memex mengindeks, mencari, dan menghubungkan kandungan untuk mencipta dan mengikuti laluan bersekutu. Kerana Memex tidak pernah dilaksanakan dan hanya dapat menghubungkan kandungan dengan cara yang agak kasar - dengan mencipta rangkaian seluruh bingkai mikrofilem - Memex kini dianggap hanya sebagai alat proto-hiperteks, tetapi ia adalah asas kepada sejarah hiperteks kerana ia secara langsung mengilhami ciptaan hiperteks oleh Ted Nelson dan Douglas Engelbart.

 
Ted Nelson memberikan pembentangan mengenai Projek Xanadu , model teori teks hiper yang dibayangkan pada tahun 1960-an yang pelaksanaannya yang pertama dan tidak lengkap pertama kali diterbitkan pada tahun 1998.[4]

Pada tahun 1963, Ted Nelson mencipta istilah 'hiperteks' dan 'hipermedia' sebagai sebahagian daripada model yang dikembangkannya untuk mencipta dan menggunakan kandungan yang dipautkan (rujukan diterbitkan pertama 1965).[5] Dia kemudian bergabung dengan Andries van Dam untuk membangunkan Sistem Pengeditan Hypertext ("Hypertext Editing System")(pengeditan teks) pada tahun 1967 di Universiti Brown. Menjelang tahun 1976, pengganti FRESS digunakan dalam kelas puisi di mana para pelajar dapat melihat serangkaian puisi dan perbincangan oleh pakar, fakulti dan pelajar lain, dalam apa yang dikatakan komuniti ilmiah dalam talian yang pertama[6] yang van Dam berkata "melambangkan wiki, blog dan dokumen perkauman ".[7] Ted Nelson berkata pada tahun 1960-an bahawa dia memulakan pelaksanaan sistem teks hiper teorinya, yang dinamakan Projek Xanadu, tetapi pelepasan awam pertama dan tidak lengkap telah selesai kemudian pada tahun 1998.[4]

Douglas Engelbart secara bebas mula mengusahakan sistem NLSnya pada tahun 1962 di Institut Penyelidikan Stanford, sungguhpun kelewatan dalam memperoleh pembiayaan, kakitangan dan kelengkapan bermakna ciri-ciri utamanya tidak siap sehingga tahun 1968. Pada bulan Disember tahun itu, Engelbart menunjukkan antara muka 'hiperteks' (suntingan bermakna) kepada orang awam buat kali pertama, dalam apa yang telah dikenali sebagai "The Mother of All Demos".

Aplikasi hypermedia pertama secara umumnya dianggap merujuk pada Peta Filem Aspen ("Aspen Movie Map"), yang dilaksanakan pada tahun 1978. Peta Filem membenarkan pengguna untuk sewenang-wenangnya memilih laluan yang mereka ingin dalam persekitaran bandar maya, dalam dua musim (dari gambar-gambar sebenar) serta poligon 3-D.

Pada tahun 1980, Tim Berners-Lee mencipta INQUIRE, sistem pangkalan data hiperteks awal hampir seperti wiki tetapi tanpa tanda baca hiperteks, yang belum dicipta sehingga tahun 1987. Awal tahun 1980-an juga telah melihat beberapa fungsi "hiperalisasi" percubaan dalam pemproses kata dan program hipermedia, banyak ciri dan istilahnya kemudiannya menyamai dengan World Wide Web. Guide, sistem hiperteks penting pertama untuk komputer peribadi, telah dibangunkan oleh Peter J. Brown di UKC pada tahun 1982.

Pada tahun 1980 Roberto Busa,[8] paderi Jesuit Itali dan salah seorang pelopor dalam penggunaan komputer untuk analisis linguistik dan sastra,[9] menerbitkan Indeks Thomisticus, sebagai alat untuk melakukan pencarian teks dalam korpus besar karya Aquinas.[10] Ditaja oleh pengasas IBM, Thomas J. Watson,[11] projek ini berlangsung sekitar 30 tahun (1949-1980), dan akhirnya menghasilkan 56 Jilid Indeks yang dicetak. Indeks Thomisticus karya hiperteks penting pertama mengenai Saint Thomas Buku Aquinas dan beberapa pengarang yang berkaitan.[12]


Pada tahun 1983, Ben Shneiderman di Makmal Interaksi Komputer Universiti Maryland mengetuai kumpulan yang membangunkan sistem HyperTies yang dikomersilkan oleh Cognetics Corporation. Hyperties digunakan untuk menghasilkan isu komunikasi ACM bulan Julai 1988 sebagai dokumen hiperteks dan kemudian buku elektronik komersial pertama Hypertext Hands-On!

Pada bulan Ogos 1987, Apple Computer mengeluarkan HyperCard untuk keluaran Macintosh di persidangan MacWorld. Kesannya, digabungkan dengan minat dalam sistem Guide oleh Peter J. Brown (dipasarkan oleh OWL dan diterbitkan pada awal tahun itu) dan Intermedia Universiti Brown, membawa minat dan semangat yang tinggi untuk hiperteks, hipermedia, pangkalan data, dan media baru secara umum. Persidangan akademik ACM Hypertext (hiperediting dan pengkalan data) pertama berlaku pada bulan November 1987, di Chapel Hill NC, di mana banyak aplikasi lain, termasuk perisian penulisan sastera bercabang Storyspace, juga dipamerkan.[13]

Sementara itu, Nelson (yang telah bekerja dan menyokong sistem Xanadunya selama lebih dari dua dekad) meyakinkan Autodesk untuk melabur dalam idea-idea revolusionernya. Projek ini berterusan di Autodesk selama empat tahun, tetapi tiada produk dikeluarkan.

Pada tahun 1989, Tim Berners-Lee, seorang saintis di CERN, telah mencadangkan dan kemudian memprototipkan projek hiperteks baru sebagai tindak balas kepada permintaan untuk kemudahan perkongsian maklumat yang mudah dan cepat, yang akan digunakan di kalangan ahli fizik yang bekerja di CERN dan institusi akademik lain . Beliau memanggil projek tersebut sebagai "WorldWideWeb".[14]

Hyper

Text adalah satu cara untuk memaut dan mengakses maklumat pelbagai jenis sebagai nod web di mana pengguna boleh layari mengikut kehendak. HyperText berpotensi untuk menyediakan antarmuka pengguna tunggal ke banyak jenis besar dari informasi yang tersimpan, seperti laporan, nota, pangkalan data, dokumentasi komputer dan bantuan sistem dalam talian. Kami mencadangkan pelaksanaan skim mudah untuk memasukkan beberapa pelayan maklumat mesin yang berlainan yang sudah ada di CERN, termasuk analisis keperluan untuk keperluan akses maklumat oleh eksperimen ... Satu program yang menyediakan akses kepada dunia hiper

teks yang kita panggil pelayar. - T. Berners-Lee, R. Cailliau, 12 November 1990, CERN[14]


Pada tahun 1992, Lynx dilahirkan sebagai pelayar web Internet awal. Keupayaan untuk menyediakan pautan hiperteks dalam dokumen yang boleh menjangkau dokumen di mana-mana sahaja di Internet memulakan penciptaan Web di Internet.

Ketika pelayar web baru dibebaskan, lalu lintas di World Wide Web dengan cepat meletup dari hanya 500 pelayan web yang diketahui pada tahun 1993 kepada lebih dari 10,000 pada tahun 1994. Akibatnya, semua sistem hiperteks sebelumnya telah dibayangi oleh kejayaan Web, walaupun ia kurang banyak berbanding ciri sistem terdahulu seperti penyemak imbas terintegrasi / editor (ciri pelayar WorldWideWeb yang asal, yang tidak dibawa kepada sebahagian besar pelayar web awal yang lain).

Perlaksanaan sunting

Selain Projek Xanadu, Sistem Pengeditan Hiperteks, NLS, HyperCard, dan World Wide Web yang telah disebeu sebelum ini, terdapat pelaksanaan awal hiperteks yang lain, dengan set ciri yang berbeza:

 
Hypertext Editing System (HES) Konsol paparan IBM 2250 – Universiti Brown 1969
  • FRESS - pengganti pelbagai pengguna tahun 1970 kepada Hypertext Editing System ("Sistem Penyuntingan Hypertext").
  • ZOG - sistem hiperteks pada 1970 yang dibangunkan di Universiti Carnegie Mellon.
  • Sistem Dokumen Elektronik - teks awal 1980an dan editor grafik untuk hiperteks interaktif seperti manual pembaikan peralatan dan arahan bantuan komputer.
  • Kemudahan Pembentangan Maklumat - digunakan untuk memaparkan bantuan dalam talian dalam sistem operasi IBM.
  • Intermedia - program pertengahan tahun 1980-an untuk perkongsian web kumpulan dan perkongsian maklumat.
  • HyperTies - program pertengahan tahun 1980-an secara komersil digunakan untuk beratus-ratus projek, termasuk Komunikasi 1988 ACM dan buku Hypertext Hands-On!.
  • Texinfo - sistem bantuan GNU.
  • KMS - pengganti tahun 1980 untuk ZOG dibangunkan sebagai produk komersial.
  • Storyspace - program pertengahan tahun 1980-an untuk naratif hiperteks.
  • Format Dokumen Portable Adobe - format penerbitan yang digunakan secara meluas untuk dokumen elektronik termasuk pautan.
  • Amigaguide - dikeluarkan pada Commodore Amiga Workbench 1990.
  • Bantuan Windows - dikeluarkan dengan Windows 3.0 pada tahun 1990.
  • Wikis - bertujuan untuk mengimbangi kekurangan editor terintegrasi di kebanyakan pelayar web. Pelbagai perisian wiki mempunyai konvensi yang sedikit berbeza untuk pemformatan, biasanya lebih mudah berbanding HTML.
  • PaperKiller - editor dokumen yang direka khusus untuk hiperteks. Bermula pada 1996 sebagai IPer (projek pendidikan untuk ED-Media 1997).
  • XML dengan sambungan XLink - bahasa penanda hiperteks yang lebih baru yang memperluas dan memperluaskan keupayaan yang diperkenalkan oleh HTML.

Persidangan akademik sunting

Antara persidangan akademik yang terbaik untuk penyelidikan baru dalam hiperteks ialah Persidangan tahunan ACM bagi Hiperteks dan Hipermedia.text Conference |url=http://www.sigweb.org/conferences/ht-cover.shtml |deadurl=yes |archiveurl=https://web.archive.org/web/20081024015626/http://www.sigweb.org/conferences/ht-cover.shtml |archivedate=2008-10-24 |df= }}.</ref> Sungguhpun tidak semata-mata mengenai hiperteks, siri persidangan World Wide Web yang dianjurkan oleh IW3C2,[15] merangkumi banyak kertas kerja kepentingan. Terdapat senarai di Web dengan pautan ke semua persidangan dalam siri ini.[16]

Bentuk hiperteks sunting

Terdapat pelbagai bentuk hiperteks, masing-masing disusun secara berbeza. Berikut adalah empat bentuk hiperteks yang ada:

  • Hiperteks Axial adalah yang paling mudah dalam struktur. Ia terletak di sepanjang paksi dalam gaya linear. Hiperteks ini mempunyai laluan lurus dari awal hingga akhir dan agak mudah bagi pembaca untuk mengikuti. Contoh hiperteks aksial ialah "The Virtual Disappearance of Miriam".
  • Hiperteks Arborescent adalah lebih rumit berbanding bentuk Axial. Ia mempunyai struktur cawangan yang menyerupai pokok. Hiperteks ini mempunyai permulaan tetapi mempunyai banyak kemungkinan akhir. Akhiran yang selesai dibaca bergantung pada keputusan yang mereka ambil semasa membaca teks. Ini menyerupai novel gamebook yang membolehkan pembaca memilih pilihan mereka sendiri.
  • Hiperteks Rangkaian adalah lebih kompleks berbanding kedua-dua hiperteks sebelumnya. Ia terdiri daripada sistem sambung nod tanpa orientasi poros dominan. Tidak seperti bentuk arborescent, hiperteks rangkaian tidak mempunyai sebarang permulaan yang ditetapkan atau apa-apa hujung yang ditetapkan. Contoh hiperteks rangkaian adalah Patchwork Girl oldh Shelley Jackson.
  • Hiper Lapisan terdiri daripada dua lapisan halaman yang dipautkan. Setiap lapisan dipautkan secara berurutan dan satu halaman di lapisan teratas dikaitkan dengan halaman yang sama di lapisan bawah. Lapisan teratas mengandungi teks biasa, lapisan multimedia bawah menyediakan foto, bunyi dan video. Dalam novel sejarah Belanda De man met de hoed[17] yang direka sebagai hiperteks berlapis pada tahun 2006 oleh Eisjen Schaaf, Pauline van de Ven dan Paul Vitányi, struktur dicadangkan untuk meningkatkan suasana masa, untuk memperkayakan teks dengan penyelidikan dan bahan arkib keluarga dan untuk membolehkan pembaca memasukkan kenangan mereka sendiri sambil mengekalkan ketegangan dan jalan cerita.

Rujukan sunting

  1. ^ "Hypertext" (definition). Marriam-webster Free Online Dictionary. Dicapai pada February 26, 2015.
  2. ^ "Internet". West's Encyclopedia of American Law (definition) (ed. 2). Free Online Law Dictionary. July 15, 2009. Dicapai pada November 25, 2008.
  3. ^ Hypertext and creative writing, The Association for Computing Machinery.
  4. ^ a b Gary Wolf (June 1995). "The Curse of Xanadu". WIRED. 3 (6).
  5. ^ Joyce, MI, Did Ted Nelson first use the word "hypertext" (sic), meaning fast editing" at Vassar College?, Vassar, diarkibkan daripada yang asal pada 2013-03-24, dicapai pada 2018-01-13
  6. ^ Barnet, Belinda (2010-01-01). "Crafting the User-Centered Document Interface: The Hypertext Editing System (HES) and the File Retrieval and Editing System (FRESS)". 4 (1). Cite journal requires |journal= (bantuan)
  7. ^ "Where meter meets mainframe: An early experiment teaching poetry with computers | News from Brown". news.brown.edu. Dicapai pada 2016-05-24.
  8. ^ (Itali) Andrea Tornielli, Padre Busa, il gesuita che ha inventato l'ipertesto, La Stampa - VaticanInsider, 11/08/2011
  9. ^ Matthew Zepelin Computers and the Catholic Mind: Religion, Technology, and Social Criticism in the Postwar United States, July 5, 1914
  10. ^ Morto padre Busa, è stato il pioniere dell'informatica linguistica, Corriere del Veneto, 15. August 2011
  11. ^ "Religion: Sacred Electronics" Diarkibkan 2013-08-24 di Wayback Machine, Time, 31 December 1956, 15 August 2011
  12. ^ Thomas N. Winter, « Roberto Busa, S.J., and the Invention of the Machine-Generated Condordance », Digital commons, University of Nebraska [1]
  13. ^ Hawisher, Gail E., Paul LeBlanc, Charles Moran, and Cynthia L. Selfe (1996). Computers and the Teaching of Writing in American Higher Education, 1979–1994: A History Ablex Publishing, Norwood NJ, p. 213
  14. ^ a b WorldWideWeb: Proposal for a HyperText Project, The World Wide Web consortium.
  15. ^ IW3C2.
  16. ^ "Conferences", IW3C2.
  17. ^ "Welkom". demanmetdehoed.nl.

Filem Dokumentari sunting

Bibliografi sunting

  • Green, Lelia (2001), Technoculture: From Alphabet to Cybersex, Allen & Unwin Ep, ISBN 978-1-86508048-2.

Bacaan lanjut sunting

  • Engelbart, Douglas C (1962). "Augmenting Human Intellect: A Conceptual Framework". AFOSR-3233 Summary Report, SRI Project No. 3579. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  • Nelson, Theodor H. (September 1965). "Complex information processing: a file structure for the complex, the changing and the indeterminate". ACM/CSC-ER Proceedings of the 1965 20th national conference. http://portal.acm.org/citation.cfm?id=806036.
  • Nelson, Theodor H. (September 1970). "No More Teachers' Dirty Looks". Computer Decisions.
  • Nelson, Theodor H (1973). "A Conceptual framework for man-machine everything". AFIPS Conference Proceedings. 42. m/s. M22–23.
  • Yankelovich, Nicole; Landow, George P; Cody, David (1987). "Creating hypermedia materials for English literature students". SIGCUE Outlook. 20 (3).
  • Heim, Michael (1987). Electric Language: A Philosophical Study of Word Processing. New Haven: Yale University Press. ISBN 0-300-07746-7.* van Dam, Andries (July 1988). "Hypertext: '87 keynote address". Communications of the ACM. 31 (7): 887–95. doi:10.1145/48511.48519.
  • Conklin, J. (1987). "Hypertext: An Introduction and Survey". Computer. 20 (9): 17–41. doi:10.1109/MC.1987.1663693.
  • Byers, T. J. (April 1987). "Built by association". PC World. 5: 244–51.
  • Crane, Gregory (1988). "Extending the boundaries of instruction and research". T.H.E. Journal (Technological Horizons in Education) (Macintosh Special Issue): 51–54.
  • Nelson, Theodor H. (1992). Literary Machines 93.1. Sausalito, CA: Mindful Press. ISBN 0-89347-062-7.
  • Cicconi, Sergio (1999). "Hypertextuality". Mediapolis. Berlino & New York: Ed. Sam Inkinen & De Gruyter: 21–43.
  • Bolter, Jay David (2001). Writing Space: Computers, Hypertext, and the Remediation of Print. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 0-8058-2919-9.
  • Landow, George (2006). Hypertext 3.0 Critical Theory and New Media in an Era of Globalization: Critical Theory and New Media in a Global Era (Parallax, Re-Visions of Culture and Society). Baltimore: The Johns Hopkins University Press. ISBN 0-8018-8257-5.
  • Buckland, Michael (2006). Emanuel Goldberg and His Knowledge Machine. Libraries Unlimited. ISBN 0-313-31332-6.
  • Ensslin, Astrid (2007). Canonizing Hypertext: Explorations and Constructions. London: Continuum. ISBN 0-8264-9558-3.
  • Barnet, Belinda. (2013) Memory Machines: The Evolution of Hypertext (Anthem Press; 2013) A technological history of hypertext,

Pautan luar sunting

Persidangan Hiperteks sunting