Hole merupakan sebuah kampung yang terletak di dalam negara Norway.

Hole
Negara Norway
Pentadbiran
 • JenisKampung
 • Datuk kampungPer R Berger (Høyre - Sayap Kanan)
Keluasan
 • Jumlah7,440 batu persegi (192,69 km2)
 • Tanah5,214 batu persegi (135,03 km2)
 • AirBad rounding hereFormatting error: invalid input when rounding batu persegi (57,66 Population km2)
Penduduk
 (6772)
 • Jumlah6,772
Zon waktuUTC+1 (CET)
 • Musim panas (DST)UTC+2 (CEST)
Peta Buskerud. Lokasi kampung Hole merah

Sejarah sunting

Semasa Hole abad zaman pertengahan ia mempunyai masyarakat gereja sendiri tetapi selepas wabak Besar pada 1349 gereja itu diletakkan di bawah bidang kuasa jiran Norderhov.

 
Runtuhan Gereja di ladang Stein yang dibina pada akhir tahun 1100-an

Terdahulu di kampung Hole lebih besar dari hari ini. Dari tahun 1837 hingga 1916 kampung tetangga Tyristrand dan Nakkerud juga merupakan sebahagian daripada kampung. Dari 1963/1964 Hole menjadi sebahagian daripada kampung Ringerike. Pada tahun 1977 Hole menjadi kampung bebas sekali lagi.

Semasa raja Karl XII pencerobohan Sweden ke Norway pasukannya tertipu oleh seorang wanita tempatan yang berasal dari Finland bernama Kari Hiran. Hiran menipu tentera Sweden untuk mempercayai bahawa terdapat lebih banyak askar Norwegia yang ditempatkan di Nordkleiva di dataran Krokskog di kampung Hole. Peristiwa ini mempengaruhi keputusan untuk melepaskan penaklukan Norwegia pada tahun 1716.

 
Monumen ke Kari Hiran

Dari 1868 sehingga awal tahun 2000 tentera Norway mempunyai kehadiran yang kuat di kampung. Tetapi pada tahun 2001 kem tentera telah dijual dan beransur-ansur ditukar menjadi sebuah kompleks perindustrian serta tadika, dewan renang dan pusat latihan.

Geografi sunting

Kampung Hole adalah sebahagian daripada pembentukan geologi serantau yang dipanggil bidang Oslo. Pembentukan geologi ini tenggelam ke kerak bumi 280 juta tahun yang lalu sebagai sebahagian daripada peristiwa geologi.

Kejadian geologi ini juga membawa kepada pemeliharaan rekod fosil flora dan fauna yang berkisar antara 570-400 juta tahun.

Penemuan fosil penting di kampung Hole adalah sisa-sisa fosil dari kalajengking laut Mixopterus Kiæri. Terdapat juga tanda-tanda aktiviti gunung berapi sebelum ini di Kjellerberget di mana terdapat aci letusan dan di sepanjang dataran Krokskog di mana lapisan batu vulkanik jarang Romb Phorphyry boleh didapati.

 
Pemandangan kampung Hole dari dataran Krokskog

Lambang sunting

Kampung Hole mempunyai empat mahkota kerajaan dalam senjata perbandarannya, yang melambangkan sejarah yang kaya dan panjang perbandaran. Setiap mahkota mewakili seorang tokoh diraja yang berkaitan dengan awal Abad Pertengahan Norway, tetapi oleh hubungan sejarah yang tidak pasti ke Kampung Hole seperti itu.

Halvdan Svarte (sekitar 820-ca 860), raja kecil di Norway Timur (terpaksa duduk di Stein selepas Snorre) Sigurd Syr (-1018), raja kecil di Ringerike (kerusi diraja di Bønsnes atau Stein) Olav the Holy (995-1030), Raja di Norway 1015-1030 Harald Hardråde (1015-1066), Raja di Norway 1046-1066

 
Lambang di Kampung Hole

Lihat juga sunting

Rujukan sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.